Hoofdmenu

Mystery gull

Gestart door maartenwielstra, februari 02, 2007, 18:44:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra



Ben benieuwd of jullie deze herkennen. Hij is eind januari gemaakt.

Jos Welbedacht

Ik denk aan een Geelpootmeeuw.
Het belangrijkste kenmerk vind ik de zwarte snavel, bij een Zilvermeeuw zou deze nu al wat lichter aan de basis moeten zijn.
De Tertials zijn donker, maar vaag lijk ik een kartelrandje te zien, maar dat kan ook slechts een licht randje zijn. De schouderveren zijn te licht voor een Kleine Mantelmeeuw. De vogel is te donker voor een Pontische meeuw.
Als het geen hybride is lijkt het mij een 1e winter Geelpootmeeuw.
Ik heb deze informatie van waarneming.nl en dit forum gehaald.
Ik ben een beginner, en kan het dus zo fout hebben, dus ik laat me graag verbeteren.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

#2
De tertials lijken me niet echt donker genoeg voor GPM, de staart lijkt me ook iets te licht. Daarbij komt dat de tertials wel de goede rand hebben voor GPM en dat hij hoog op de poten staat.

Dus het zou me niks verbazen als dit een hybride was tussen Geelpootmeeuw en Zilvermeeuw. Maar ik neig iets meer maar Zilvermeeuw 2e kj

Thijs

(PS ankertjes op de schouderveren waren toch niet goed voor Geelpootmeeuw? of heb ik me daar in vergist)
Thijs Fijen

Steven Wytema

wat is er mis voor Zilvermeeuw?
(wellicht nog wat laat voor een zwarte snavel en overwegend donkere tertials..)
Steven Wytema


ruud_altenburg

Gezien de forse kop, mooie verse schouderveren met zware ankers en de opvallende staartband ga ik voor een 2kj Grote Mantel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

#5
Klop Ruud. Het formaat sloot daar ook op aan; het was een Joekel! De vogel sprong in het oog door de kale tertials en volledige (niet onderbroken) taps toelopende staartband (beide herinnerd aan Geelpootmeeuw). Formaat, lompe jizz, ondiepe oogkassen, geen oogmasker, luidruchtig gebandeerde grote dekveren, inderdaad verse schouderveren (niet wit door slijt, maar gekleurd), nog juveniele onderste schouderveren; past allemaal niet goed op Geelpoot, en wel op Grote Mantelmeeuw. Ik vond vooral de tertials opvallend ongetekend voor een Grote Mantelmeeuw; misschien moet ik eens meer op die beesten gaan letten en is dit vrij gewoon! Op basis van één (matige) foto blijft het altijd lastig om tot uitspraken te komen.

maartenwielstra

Citeerwat is er mis voor Zilvermeeuw?
(wellicht nog wat laat voor een zwarte snavel en overwegend donkere tertials..)
Met name staarttekening (erg contrastrijk), vorm van staartband (erg taps toelopend naar zijden). De rest kan over gediscussieerd worden.

ruud_altenburg

#7
Citeer
Citeerwat is er mis voor Zilvermeeuw?
(wellicht nog wat laat voor een zwarte snavel en overwegend donkere tertials..)
Met name staarttekening (erg contrastrijk), vorm van staartband (erg taps toelopend naar zijden). De rest kan over gediscussieerd worden.
Over die kenmerken ook trouwens... Kop- en snavelvorm zijn meestal wel doorslaggevend maar die zijn op dit plaatje niet erg goed te beoordelen. Misschien heb je nog een portretje Maarten?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Helaas is dit het enige plaatje. In het veld kon je het beest wel aan de kop herkennen als GMM; zo uit mijn hoofd denk ik dat de soort een klein en ver naar achter geplaatst oog heeft, en een vlakke kruin. Snavel was bij deze vogel niet cliché zwaar zoals GMM vaak heeft.

Steven Wytema

CiteerKlop Ruud. Het formaat sloot daar ook op aan; het was een Joekel! De vogel sprong in het oog door de kale tertials en volledige (niet onderbroken) taps toelopende staartband (beide herinnerd aan Geelpootmeeuw). Formaat, lompe jizz, ondiepe oogkassen, geen oogmasker, luidruchtig gebandeerde grote dekveren, inderdaad verse schouderveren (niet wit door slijt, maar gekleurd), nog juveniele onderste schouderveren; past allemaal niet goed op Geelpoot, en wel op Grote Mantelmeeuw. Ik vond vooral de tertials opvallend ongetekend voor een Grote Mantelmeeuw; misschien moet ik eens meer op die beesten gaan letten en is dit vrij gewoon! Op basis van één (matige) foto blijft het altijd lastig om tot uitspraken te komen.
Allereerst bedankt voor deze leerzame vogel Maarten;
Ik had ook mijn vraagtekens bij die mantelveren, maar GPM viel sowieso bij mij ook al af door de grote dekveren (naast oogmasker, mantelveren ed), evenals Pont;
Maar aan Grote Mantel had ik inderdaad nooit gedacht! Veel van je kenmerken zitten idd op de kop, die hier dus niet goed te beoordelen is..

Overigens was die taps aflopende staartband wel een reden waarom ik richting Geelpoot dacht, maar zilvers kunnen dat toch ook hebben?
Steven Wytema