Armadillidium sp.?

Gestart door Arp, februari 02, 2007, 04:30:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Volgens mij heb ik hier één of andere oprolpissebed te pakken, maar ik weet het niet zeker want heb hem/haar niet verstoord. Ik dacht aan Armadillidium sp. maar durf er verder niks over te zeggen. Is het een A. vulgare of toch wat anders? Of is er uit dit matige kiekje eigenlijk helemaal niets af te leiden? (Ik tel 2 segmenten op de zichtbare flagel en 13 segmenten over het lijf ...)

Alvast bedankt voor elke tip/info
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

robin

ja het is inderdaad een oprolpissebed. oprollers(de miljoenpootvariant van dit ontwerp :D ) zijn donkerder en glanzen(hier in nederland dan) voor de rest is volgens mij het achterste deel bij oprollers anders.
groeten robin kraaij

Arp

#2
Citeerja het is inderdaad een oprolpissebed. ... voor de rest is volgens mij het achterste deel bij oprollers anders.
Hoi Robin, bedankt voor je reactie - de segmentatie (van het achterlijf) was idd voor mij ook reden om aan te nemen dat het om een pissebed gaat, maar de vraag is dus of er nog meer valt te zeggen. Is Armadillidium het enige geslacht met zulke pissebedden en indien dat zo is kan dan de soort nog worden bepaald of biedt de foto daar te weinig houvast voor? Van die dingen  :blink: ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Dit is een oprolpissebed, geslacht Armadillidium. Gezien de lichte kleur, het ontbreken van geel en bruine vlekken, het ontbreken van een donkere vlek op het zevende segment kanhet niets anders zijn dan A. vulgare (gewone oprolpissebed). Er zijn meerdere oprolpissebedden, maar die onderscheiden zich van Armadillidium-soorten door een enkelvoudig oog (Eluma caelatum), en het buiten het lichaam houden van de antennen bij oprollen (Cylisticus convexus).

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerDit is een oprolpissebed, geslacht Armadillidium. Gezien de lichte kleur, het ontbreken van geel en bruine vlekken, het ontbreken van een donkere vlek op het zevende segment kanhet niets anders zijn dan A. vulgare (gewone oprolpissebed).
Top - bedankt! Had niet verwacht dat er nog wat uit zou "rollen" ;) Moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik er zelf nog niet aantoe gekomen was om deze zelf eens naast je boekje te leggen (heb het boekje ook pas een kleine week in bezit). Leuk dat het diertje nu een naam heeft  :D  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)