groeiwijze kleine bovist

Gestart door adinda, juni 21, 2012, 12:45:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Beginnend als een klein bolletje met een hagelwitte inhoud (geen foto), verandert de kleur van de inhoud in geelgroen vanaf de wortel naar de buitenrand (foto-1) en tenslotte is dit een zeer natte donkergroene substantie dat zich in een groen gekleurd ei bevindt los van de witte buitenrand (foto-2 en 3) de buitenwand is in feite van het ei te pellen, waarbij de omvang van het bolletje ook is toegenomen (foto-4)
In Gerhardt staat vermeld dat de sporen "kleine steeltjes" hebben maar niets is minder waar want in zeer jonge toestand bestaat de witte inhoud uit kleine langwerpige cellen die aan de uiteinden worden afgerond en de vorm hebben van kleine cystiden. (foto-5) Aan deze uiteinden vormen zich de sporen die d.m.v steeltjes met deze cellen zijn verbonden per cel 4 sporen, de lengte van de steeltjes ligt tussen de 9.5 en 11.5 um (foto-6), de vorm van de sporen is eivormig 5.5-6.5x5.0-5.5 um. Er komen in de latere groeifase ook sporen voor met een extreme maat (foto-7) 8.5-9.1 um en de steeltjes zijn nu inderdaad korter geworden. Als de cellen nog aanwezig zijn openbaren deze grotere sporen zich reeds omdat ze vrij direkt met de cellen zijn verbonden (foto-9). Verder lopen in de inhoud veel dikwandige aderen waarvan de functie mij niet duidelijk is of het moet zijn om het geheel van vocht te voorzien (foto-8)
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gert Kremer

zeer mooi Joop.  :duim:
Van zo,n serie foto's is het genieten geblazen.   :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Waarom geen Loodgrijze bovist?
Groeten,
Martin


adinda

#4
Waarom geen Loodgrijze bovist?

Ik ga met je mee in deze Martin. Maat van de sporen zijn inderdaad te groot voor de kleine bovist.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Volgens mij heeft Kleine bovist ook geen dubbele wand.
Groeten,
Martin

adinda

Ik heb het gelezen in de Gerhardt Martin, had dit even niet opgemerkt. Trouwens was is de maatstaf voor het bepalen van de lengte van de steeltjes want als ze nog bevestigd zijn aan de cellen zijn ze langer dan wanneer ze rijp zijn zoals je hebt kunnen zien. En bij de grotere sporen zijn de steeltjes vanaf het begin al klein en ook nog dik vergeleken met de anderen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Is de lengte van de steeltjes van belang dan?
Groeten,
Martin

adinda

#8
Als het niet van belang zou zijn zou het ook niet worden vermeld in de documentatie lijkt mij. En zoals ik reeds heb opgemerkt de volle lengte van de sterigma's is alleen te meten bij jonge exemplaren want dan zijn ze nog bevestigd aan de cellen. M.a.w. de jong exemplaren van de zwart wordende bovist en de loodgrijze bovist zijn op deze manier wel degelijk te onderscheiden door de lengte van de sterigma's. Bij een lengte van > 10 um zoals hier het geval is kun je dan al aannemen dat je te maken hebt met de loodgrijze bovist zonder de andere macroscopische kenmerken beschikbaar te hebben want de zwart wordende bovist komt niet verder dan 8 um in lengte. Hoe de lengte van de sterigma's van de moerasbovist en de kleine bovist v.w.b jonge exemplaren zich verhouden tot de voornoemde exemplaren wordt mijns inziens nergens vermeld en is alleen bij vondst vast te stellen.
Met vriendelijke groeten,

Joop