3 egels die vredig van het katten voer eten

Gestart door -Arthy-, juni 22, 2004, 23:01:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

-Arthy-

Ik kreeg deze mail van Vera van Eeuwijk:

Citeer
Goedemorgen,
Wij wonen in het Staelduinsebos in 's Gravenzande en hebben regelmatig een egel in
onze tuin. Groot was ons plezier toen wij donderdagavond twee egels samen zagen,
maar groot was de verbazing van mijn echtgenoot toen hij gisteravond tegen 23.00 uur
drie volwassen egels samen zag eten van het bakje kattenvoer dat we buiten hadden
gezet. Mijn vraag is nu: is het een bijzonderheid dat er drie egels vredig aan het
eten zijn?
Op bijgevoegde foto ziet u dat ik geen 'verhaaltjes verzin'.
Ben benieuwd...
Groet,
Vera van Eeuwijk

Ik weet zelf het antwoord niet, dus aan jullie ;)

de foto:
Rick Gevers

Pim

#1
Dit is redelijk normaal egelgedrag, maar daarom niet minder leuk.
Geniet er maar van voordat Nederland helemaal uit asfalt bestaat, daar hebben egels een slechte relatie mee.

groetjes,

Pim ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Komt wel gereld voor dat ze bij mensen in de tuin uit kattenbakjes eten, je kan ze dan heel goed bekijken  :D

Jasper

vera van eeuwijk

Dank voor jullie reacties - inmiddels zijn het vaste gasten.
Dat ze op kattenvoer afkomen wist ik - maar drie tegelijk vinden we toch wel erg bijzonder. Ik had al wat gezocht naar egelgedrag en mij werd alleen duidelijk dat een mannetje bij het vrouwtje blijft tijdens de dracht. Gisteravond was er druk paringsgedrag - steeds dezelfde twee. Kan die derde een mannetje zijn die ''aast'' op het vrouwtje? ;)
Hoe dan ook - het is een erg leuk gezicht drie van die bezoekers. :D
Vorig jaar hadden we er een - die was zo mak dat hij / zij ook als we buiten zaten gewoon rond onze voeten scharrelde 's avonds (at een klokhuis uit onze hand). Ze hebben dan ook een erg rustige omgeving hier (we wonen midden in het bos  dus geen verkeer - en geen lawaai).
Nu is onze stille hoop dat het vrouwtje blijft - want een heel egelgezin bij de keukendeur............!
Zal jullie op de hoogte houden
Groet,
Vera  

chrisje

heb dit ook al vaker meegemaakt. Bij mij eten de merels ook regelmatig mee uit de bak kattevoer.
groetjes,
chrisje

wimtegels

En kattevoer is ook nog heel geschikt voor egels.

Alhoewel ze misschien een beetje lui worden en niet op zoek naar natuurlijk voedsel gaan is het natuurlijk een pracht gelegenheid om van dit mooie diertje te genieten.

Toen ik nog een kind had was er in ons gehucht geen vuilnisophaaldienst. We hadden een speciaal hoekje waar we alle rommel neer gooiden en van tijd tot tijd werd dit met de tractor na het vuilstort gebracht. Egels vonden dit wel een boeiend hoekje.

Ik kan me herinneren dat ik als kind ens heel bang was omdat er "iemand" telkens tegen de muur bonkte.

Toen moeder ging kijken wat er echt aan de hand was bleek dat een egeletje gesnoept has uit een tomatenpuree blikje op de afvalhoop. Het blikje was op zijn snuitje blijven zitten. Hij zag niets meer en liep daarom steeds met zijn kopje met het blikje erop tegen de muur. Nadat we het blikje eraf hadden gehaald vervolgde hij of zij vrolijk zijn tocht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Sinds enkele dagen ook egelsporen in onze tuin!
Zou hem graag echt zien dus dat wordt nachtwerk.
Heeft iemand enig idee welk tijdstip hiervoor het beste is juist vroeg in de avond, midden in de nacht of vroeg in de ochtend.
Zou wel een bewegingsdetector willen hebben die me wakker piept als hij van het vogelvoer (grondvoersilo met rozijnen, zemelen etc) komt snoepen..... :lol:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Bij kennissen van mij komt eentje om klokslag 21.30 en eentje om 23.00 uur.

Je schijnt ze te kunnen conditioneren door op een bepaalde tjd voer klaar te zetten.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Ik voer ze niet maar zie regelmatig egels in mijn rommelige tuin. Vorig jaar hoorde ik een raar geluid, het klonk een beetje alsof een kat zich verslikt had en dreigde te stikken. Met een zaklamp ben ik gaan kijken en het bleken 2 egels te zijn die elkaar achterna zaten rondom een wilg.

Een paar maanden geleden had mijn dochter nog een egel uit de tuin opgepakt omdat het beestje een paar teken had. Heb de teken verwijderd en het beestje verder laten scharrelen.

Helaas zie je inderdaad vaker van die platte exemplaren op het asfalt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Los van wat een ieder er van denkt, ze kunnen verbazend tam worden.

Bij een van mijn stamcafeetjes komen ze dus iedere dag.

Toen ik met de kasteleinsvrouw over de natuur aan het vertelen was vertelde zij het verhaal van de egels wat ik twee berichtjes eerder postte.

Zo meteen kotm er weer een zij ze. Even later keek ze op de klok. Nu is hij daar zij ze. Ze ging naar achteren en kwam even later met een tamme egel naar binnen.

Had inderdaad ook een paar teken. Die hebben we verwijderd en we hebben het diertje weer losgelaten.

Er  komen nog iedere avond twee egeltjes op bezoek.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Nou weer een hoop opgestoken.
Over hopen gesproken :rolleyes: , ik vond vanmorgen weer nieuwe hoopjes van de egel en ze waren nog helemaal zacht. Is er dan iets te zeggen hoe lang geleden hij in onze tuin was? Ik vond ze net (10 uur ochtend) en gisterenmiddag lagen ze er nog niet.
Ze liggen in het gras en een beetje in de zon.

Vanaf volgende week krijgen je jammer genoeg een konijn te logeren en die mag altijd los in onze tuin (dat is dan wel weer heel erg leuk) maar daar moeten we de tuin voor afsluiten.... En dat voor 3 weken. Ik hoop maar dat de egel het blijft proberen. Zou jammer zijn als we hem nu kwijt raken.
Zit al te denken hoe ik nou wel kan zorgen dat de egel onze tuin in en uit kan lopen maar het konijn niet. Maar aangezien ze ongeveer van dezelfde maat zijn zal dat toch lastig gaan worden vrees ik :angry:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'