3de wk Pontische Meeuw

Gestart door Sjoerd Radstaak, februari 01, 2007, 00:15:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd Radstaak

Hoi,

Foto is 27-01-07 gemaakt op een paal in het water langs het Drontermeer bij 'Veluwe Strandbad' in Elburg. De vogel bevond zich hier samen met een 2de winterkleed Geelpootmeeuw. De vogels bevonden zich op korte afstand gedurende korte tijd op de palen en vlogen daarna tezamen met vele andere meeuwen het Drontermeer op.

De Geelpootmeeuw was overtuigend, maar de Pont vond ik zelf minder overtuigend. De vogel oogt op bepaalde foto's en ook tijdens de waarneming  bijv. nogal fors en plomp en overige kenmerken waren veelal minder overtuigend (maar binnen variatie). Ook viel de vogel niet bijzonder op door (zeer) lange poten danwel vleugelprojectie.  Tevens viel de sierlijke bouw met lange hals niet zozeer op als bij andere Ponten, al leek de hals af en toe wel vrij lang. De vogel oogt op sommige foto's haast bulky, met dikke buik.

De kop was verder geheel wit, zonder de fijne streping in zijhals en achternek, welke veelal een kraag vormen. Geen enkel streepje! De mirror van P10 lijkt niet versmolten met de top van deze hp-pen. In vlucht viel de grote hoeveelheid wit op in de hp-toppen en was een kleine hoeveelheid bruin in buitenste staartpennen en handdekveren(?) waar te nemen. Overige kenmerken sluiten goed aan bij Pontische Meeuw. Dat het een 3de wk zou zijn baseer ik met name op snavel en bruin in vleugel en op staart, maar meestal is hiervan ook iets te bespeuren in de tertials van de vogel, wat hier echter niet het geval lijkt. In hoeverre kan men hier iets over zeggen (mbt bijv. rui)?

Punt is dat ik inmiddels wel geloof dat het een Pont is, maar meer dat ik me afvroeg in hoeverre er iets zinnigs te melden valt over (bijv.) herkomst van dergelijke exemplaren. Mij is namelijk niets bekend binnen variatie bij Pontische Meeuw en ik ben benieuwd in hoeverre de experts hier wel een blik op kunnen werpen. Of werkt het bij Pontische Meeuw zoals bij Kleine Mantelmeeuw, Zilvermeeuw etc...waarbij bijv. 'omissus'-Zilvermeeuw uit de Baltische staten komt e.d. In hoeverre is hier bij pont iets zinnigs over te zeggen? Ben benieuwd.

groeten,
Sjoerd Radstaak
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Sjoerd Radstaak

Bij deze nog even een foto waarop de foto erg bulky overkomt. Het zal vast en zeker (ook) aan de houding van de vogel liggen, maar hij oogt op deze foto erg groot. Lijkt me aannemelijk dat het hier dan ook een man Pontische Meeuw betreft of begeef ik me nu op glad ijs om uitspraken over man/vrouw te doen?
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

maartenwielstra

#2
Pontische Meeuw is een hele grote soort. Mannetjes kunnen echt veel robuuster zijn dan vrouwtjes. Jizz kan ook enorm varieren, niet alleen met veranderende houding. De overige combinatie van oude en jonge kenmerken kan best in de variatie bij subadulte vogels. Vaak is bij subadulten de leeftijd moeilijk met zekerheid te zeggen volgens mij. Snaveltekening zou denk ik ook op adult passen overigens. Ik baseer dit op eigen waarnemingen en foto's die ik op internet heb gezien. Ik ben geen expert en heb geen kennis van grote aantallen vogels in broedgebieden.

theomuusse

Het is inderdaad een groot beest, ik zou zeggen een vent.
Verder ziet alles er goed uit voor Pontische Meeuw, zoals kop en snavel.
Qua kleed zie ik niet zoveel subadulte kenmerken, hooguit de grote hoeveelheid zwart op de snavel.
De vleugelpunt is niet lekker te zien.
Een 4e winter zou ik gokken.
Theo