Hoofdmenu

waterkever??

Gestart door JR de Jong, juni 18, 2012, 21:20:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

JR de Jong

Zag deze kever eind mei in De Deelen een grote kever 4 a 5 cm waarschijnlijk eileggend, wie weet om welke het gaat
alvast bedankt Jack

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69264242
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-05-25 De Deelen
Foto's:


bij voorbaat dank Jack de Jong
met vriendelijke groet, Jack

beetlestitch

een ieder geval een geel gerande water kever of dytiscus maar de soort lijkt op dimidiatus vanwege dat het op de foto lijkt dat het halsschild niet aan alle zijden geel gerand is. groeten toon
Toon Keukelaar

Ton van Haaren

ik zou Cybister lateralimarginalis ook niet helemaal uitsluiten
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

JR de Jong

ik heb alle drie bekeken blijft lastig, het betreft een zeer forse kever 4 a 5 cm
gewone geelgerande valt af denk ik vanwege halsschildje
dimidiatus kom die ook voor in laagveengebied? want de Deelen is een veenafgraving
Cybister lateralimarginalis lijkt er ook sprekend op maar word die ook zo groot?

Bedankt voor jullie reacties zo leert men weer wat :blink:
met vriendelijke groet, Jack

jan cuppen

De foto is een beetje vaag, derhalve met een heel klein beetje twijfel.

1) De achterfemur is erg breed. Een goede aanwijzing voor Cybister lateralimarginalis, bij Dytiscus-soorten is de achterfemur langer.
2) De dekschilden lijken niet gegroefd. Wederom een aanwijzing voor Cybister lateralimarginalis, bij de meeste vrouwtjes van Dytiscus-soorten zijn de dekschilden gegroefd.

In de Deelen is Cybister lateralimarginalis een heel gewone soort (eigen waarnemingen), Dytiscus dimidiatus is mij vandaar niet bekend (maar zou er heel goed kunnen voorkomen).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JR de Jong

jammer dat ik niet dichterbij kon komen voor een betere foto, dus ik laat deze waarneming dan ook maar achterwege in ieder geval bedank ik iedereen die mee gekeken heeft om tot een soort te komen
met vriendelijke groet, Jack