Welke soort vleermuis?

Gestart door floortje, juni 19, 2012, 22:17:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

floortje

Deze kwamen we vanmiddag in het Oosterbos (Dr)tegen. Hij was vrij groot . Gelukkig lukte het toch om er een foto van te maken.
gr Kiena

Wil

#1
Grote vleermuis, smalle vleugels. Lijkt mij rosse vleermuis.
Alhoewel ik laatvlieger ook niet kan uitsluiten.
Maar er zijn hier vleermuizenexperts... :)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

diertjesvriend

Ik zeg gezien de foto's de rosse vleermuis.
Slanke aanzet van de vlerken, dat sowieso en de ronde oren en stompe snoet.
Op welk tijdstip deed je de waarneming?

Rob Koelman

Inderdaad rosse vleermuis. Apart dat ie overdag vloog. Dat is meer iets van het voorjaar en de herfst, als de avonden en nachten erg koud zijn.

Graag invoeren tezamen met vermelding van tijdstip van waarnemen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

floortje

Wij vonden het inderdaad ook al vreemd dat hij overdag vloog. En bovendien was het 25 graden.....
Bedankt voor jullie reacties. Ik voer hem in op waarnemingen.
gr Kiena

floortje

Zou hij nu ook goedgekeurd kunnen worden op waarnemingen dan :) ?
gr Kiena

Rene Janssen

#6
Dag allen,

Wanneer ik kijk naar de uitstekende staartwervel en de lange oren... dan vraag ik mij af hoe mensen dan bij rosse vleermuiskomen!? Beide kenmerken pleiten voor laatvlieger...



René
René Janssen

Evert-Jan Slot

Dag mensen,

Ik ga volledig mee in Rene zijn opmerking. De zichtbare kenmerken pleiten eerder voor laatvlieger. Ook zou je nog kunnen kijken naar de aanhechting van de armvlieghuid aan de achtervoet. Bij laatvlieger is dit halverwege de voet en bij rosse bij de enkel. Misschien is dit kenmerk nog te zien op een niet gecomprimeerde versie van je foto. (ook al meen ik dat nu ook al te kunnen zien)
Wellicht dat het biotoop en tijdstip? er schuldig aan zijn dat men er rosse vleermuis van wil maken?

Rob Koelman

Vluchtfoto's van vleermuizen zijn lastig in de praktijk...

Het dier op de foto's heeft relatief smalle vleugels en dat wijst m.i. toch duidelijk op rosse vleermuis. Verder is de buikvacht op de tweede foto (=opgelichte versie van eerste foto) duidelijk bruinig en niet cremekleurig zoals je bij laatvlieger zou verwachten.

Om laatvlieger of rosse vleermuis te kunnen uitsluiten dan wel bevestigen is het denk ik het best om goede vluchtfoto's van deze soorten te vergelijken met de vleermuis van dit topic. Zou sowieso een goed idee zijn om een 'zoekkaart' met vluchtfoto's van vleermuizen te maken van de in Nederland meer algemene soorten. Er komen relatief veel vragen binnen over de determinatie van foto's van vliegende vleermuizen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#9
Onderstaande foto van een rosse vleermuis stond gisteren in het forum (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=202568.0).

Bij dit dier is duidelijk een 'staartpuntje' te zien, dus dat dat op vluchtfoto's van vleermuizen een hard kenmerk zou zijn voor laatvlieger is wat mij betreft nu weerlegd.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Ik heb Jeroen van der Kooij hierover gemaild. Hij kijkt al langer naar foto's van overdag vliegende vleermuizen:


---------------
[/size]
[/size]Hoi René,[/size]De vleugels lijken slank omdat ze niet helemaal uitgevouwen zijn. Je ziet duidelijk dat ter hoogte van de onderarm de vlieghuid in plooien is. Verder zijn de oren te puntig en te lang om een rosse te kunnen zijn. Of de staartwervels uitsteken is niet goed te zien. Je ziet wel een puntje, maar dit is ook bij rosse vleermuizen af en toe te zien.Laatvlieger is een mogelijkheid. Ik weet niet hoeveel ervaring de waarnemer heeft met grootte van vliegende vleermuizen, maar ik zou ook een pip-soort niet durven uit te sluiten - -ruige dwerg bijv.?Groetjes,Jeroen.
--------------------
René Janssen

Douwe van der Ploeg

Het verschil in oorvorm is wel duidelijk te zien tussen de twee beesten. Groot en uitstekend bij de eerste) en vierkant en meer aan de kop vast bij de tweede.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op september 03, 2012, 21:08:50 PM
Het verschil in oorvorm is wel duidelijk te zien tussen de twee beesten. Groot en uitstekend bij de eerste) en vierkant en meer aan de kop vast bij de tweede.

Ik zie dat verschil niet...  :huh:

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob