Trechtertje maar welke, afwijkend van Oranjerood- of Oranjegeeltrechtertje

Gestart door libel10, juni 19, 2012, 20:44:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69281260
Oranjerood trechtertje (s.l.) - Omphalina postii sl, incl. marchantiae gezien op 2012-06-16 Schinnen - Sweikhuizerbos
Foto's:






bij voorbaat dank JLJ Wolfs

NB: Kan de kenmerken niet terugvinden, vandaar twijfel wat het is. Graag hulp als het kan.

Bvd voor het nakijken Finy

xenion

Komt redelijk oranje over, maar door de donkere steel en centrum neig ik naar Paarsharttrechtertje (Rickenella swartzii), door die oranje kleur wel onzeker.
Groeten,
Martin

libel10

Hallo Martin, dat waren voor mij ook de punten waardoor ik niet meer kon zeggen welke soort. Zal hem wijzigen en op onzeker zetten. Mocht het alsnog veranderen, dan kan dat altijd nog.

Hartelijk dank en gegroet Finy

ratje

moet het paarsharttrechtertje niet het  paarse puntje in de hoed hebben??

xenion

Centrum van het hoedje is bij die soort meer donker dan paars vind ik.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op juni 20, 2012, 19:04:08 PM
Centrum van het hoedje is bij die soort meer donker dan paars vind ik.
nou.....niet met je eens. Maar ik vind het goed hoor. ik heb ze alleen nooit in deze kleur gezien  :-\

xenion

Ik mijn 1e bericht heb ik ook al gezegd dat ik de oranje kleur afwijkend vind, gezien de vorm en donkere steel+hoedcentrum is dat mijn beste idee.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op juni 21, 2012, 18:39:57 PM
Ik mijn 1e bericht heb ik ook al gezegd dat ik de oranje kleur afwijkend vind, gezien de vorm en donkere steel+hoedcentrum is dat mijn beste idee.
:duim:

Ismael

dit lijkt mij idd R swartzii. Wel wat oranje ja, steel kan wel donker zijn
Groeten Ismaƫl Wind

libel10

Allemaal hartelijk dank voor het meekijken. Vind het prettig om aan deze soort een naam te kunnen geven in waarneming.

Vriendelijk gegroet Finy