Hoofdmenu

Onvoldoende bewijs, maar niets gehoord

Gestart door Catwzl, juni 18, 2012, 14:42:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Catwzl

Hoi,

Toevallig zat ik eens door mijn oudere waarnemingen te kijken om te zien hoe het daar mee zat, kwam ik ineens een aantal afgekeurde waarnemingen tegen, in verband met "onvoldoende bewijs". Het ging vooral om waarnemingen van Bruine Korenbout. Ik vind het zeer vreemd, dat je daar op geen enkele wijze van op de hoogte wordt gesteld. Zeker ook omdat van dezelfde locatie de dag ervoor wel waarnemingen van dezelfde soort met foto zijn ingevoerd die wel zijn goedgekeurd. Vreemd genoeg geldt dit principe bij andere (zeldzame) soorten weer niet, daar voer je een paar keer met foto waarnemingen in die net zo hard goedgekeurd worden als de waarnemingen van exact dezelfde locatie zonder foto. Kortom ik snap van deze 'logica' helemaal niets en van de gang van zaken al helemaal niet. Blijkbaar moet je dus van Bruine Korenbout elke keer een foto maken, want anders wordt ie niet "goedgekeurd", maar bij Kanaaljuffer bijvoorbeeld hoeft dit dan weer niet?????? En dit moet je allemaal wel zelf van tevoren weten, want anders worden je waarnemingen bijna een jaar!!! naderhand, zonder enige vorm van navraag "afgekeurd".

Kan me toch niet voorstellen dat dit de 'normale' gang van zaken is bij Telmee??
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Serviceteam NDFF

Dag Roel,

Dat klinkt inderdaad alsof er dingen gebeuren die niet helemaal kloppen. Kan je misschien een mailtje met een paar waarnemingsnummers (staan links naast het kaartje) van afgekeurde waarnemingen sturen naar helpdesk@natuurloket.nl. Dan duiken we erin.
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Catwzl

#2
Hoi,

Een tijdje (maanden) geleden meldde ik hier dat er libellen waarnemingen van mij zijn afgekeurd zonder enige vorm van navraag. Er zou naar gekeken worden, maar niets meer gehoord. Er is wel gezegd dat dit waarschijnlijk niet de juiste gang van zaken is. (Dat staat allemaal hieronder; er zou ingedoken worden) Maar het wordt nog leuker, het gebeurde daarna weer.

Ik voer op 3 augustus een waarneming in van een Bruine Winterjuffer, deze is zonder navraag op 23 augustus afgekeurd als "vrij onwaarschijnlijk". De foto die ik gemaakt had was niet echt gelukt en daarom niet bijgevoegd, en zo zeldzaam zijn ze nu ook weer niet, dus verder ook niet aan gedacht. Ik probeer nota bene al bijna bij alles foto's bij te doen, om dit soort onzin te voorkomen, maar goed, die lukken niet altijd en het zijn libellen, die vliegen ook wel eens weg en sommige gaan zelden zitten, nou veel succes. En nogmaals het gaat hier niet eens om hele zeldzame soorten (er zijn zeldzamere soorten die soms automatisch goedgekeurd worden, maar ook Bruine Winterjuffer wordt soms automatisch goedgekeurd). Ik kan me natuurlijk ook vergissen, maar geen enkele navraag vind ik echt zeer vreemd. Op 16 augustus heb ik van dezelfde locatie nota bene wel een foto bijgevoegd en die is natuurlijk wel weer goedkeurd (ook op 23 augustus), wat de eerdere opmerking van "vrij onwaarschijnlijk" wel in een heel vreemd daglicht zet. En nogmaals andere soorten (libellen) worden zelfs automatisch goedgekeurd. Hoe moet je dan weten welke soort aanvullend bewijs nodig heeft voordat een admin hem zonder blikken of blozen afkeurd (en daar merk je zelf dus niets van).

Tja, als er zo omgegaan wordt met waarnemingen dan weet ik het ook niet meer. Het is mij inmiddels wel opgevallen dat het elke keer dezelfde admin is. Heb overigens de foto van de Bruine Winterjuffer nog gevonden die staat hieronder (er zat gelukkig deze keer niet zo lang tussen). Ik wordt door deze hele gang van zaken niet echt aangemoedigd om waarnemingen van libellen in te voeren (bij andere soortgroepen, gaat het overigens wel gewoon goed).

En de Bruine Korenbouten zijn natuurlijk ook nog steeds afgekeurd, bleek ook nog een (vrij) late Grote Roodoogjuffer bij te zitten. En nu kan ik dus zelf maar weer verder gaan zoeken om te zien welke libellen verder nog afgekeurd zouden kunnen zijn......

Maar goed, dit komt me dus allemaal al erg bekend voor....


Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Serviceteam NDFF

Dag Roel,

Dat is echt vervelend, want het is zeker niet de bedoeling dat waarnemingen zonder commentaar worden afgekeurd. We pakken het nogmaals op.
Wat deze waarneming betreft de volgende tip: voeg de foto toe aan de waarneming. Je waarneming komt dan opnieuw bij de soortexpert terecht.
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Catwzl

#4
Ben er inmiddels achter dat er wederom ook diverse andere waarnemingen van libellen zijn afgekeurd o.a. van Glassnijder. Allemaal - voor zover ik kan zien - wederom door dezelfde admin. En het gaat hier dus in veel gevallen niet eens om zeldzame soorten. De Bruine Korenbouten die ik eerder aangekaart had, staan ook nog "gewoon" op afgekeurd en heb ik verder ook nooit iets meer van gehoord.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl