Hoofdmenu

Kleinst Waterhoen

Gestart door HPM, juni 18, 2012, 11:54:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


De laatste dagen zijn er extraordinaire meldingen van het zeer zeldzame Kleinst Waterhoen, in het bijzonder deze serie,  waarvan de waarnemingen samen neerkomemn op misschien wel 30 roepende exemplaren in het gebied De Onlanden.

In 'Zeldzaamheden in Nederland' grapte ik dat het wachten is op bewijs voor al die beesten maar bij wat verder nadenken is het toch echt wel een probleem. Als je ziet hoeveel discussie een enkele vogel al kan geven in verband met mogelijke verwisseling met andere soorten en slechte geluidsopnamen, wat voor problemen moet dit dan wel niet geven?

Let ook op wat Rik Winters bij zijn waarneming schrijft
"Rekening houdend met verschillen tussen de tellingen en een mogelijke eigen dubbeltelling lijkt 20-25 vogels me een goede schatting. Overigens is de bekende plek bij de brug veruit de beste locatie, elders zitten de vogels aanzienlijk verder van de weg in slecht en niet toegankelijk plas-dras gebied"
Vooral dat 'aanzienlijk verder van de weg' is een probleem. Dat is moeilijker  localiseren en meerdere exemplaren zijn moeilijker van elkaar (en van andere soorten) te scheiden. En geluid opnemen is helemaal moeiljk.

Een paar in eerdere discussie verschenen plaatjes


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=147748.msg971355#msg971355


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg1198211#msg1198211

Herman van der Meer

Max Berlijn

Ik begreep dat Kleinst Waterhoenders in een kolonie kunnen broedden in geschikte gebieden. Dit gebeurde in de de jaren 60 in bijv de Bijlmer (waar nu de flats staan). Mogelijk is dit nu in Drenthe ook aan de gang? In ieder geval ken ik de waarnemers als ervaren en in staat zomertalingen en kikkers uit te sluiten.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

In de Donaudelta waren (zijn?) plaatsen waar je er zo veel tegelijk hoorde roepen dat kolonievorming mij heel aannemelijk lijkt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Max Berlijn op juni 18, 2012, 13:18:26 PM
Ik begreep dat Kleinst Waterhoenders in een kolonie kunnen broedden in geschikte gebieden. Dit gebeurde in de de jaren 60 in bijv de Bijlmer (waar nu de flats staan). Mogelijk is dit nu in Drenthe ook aan de gang? In ieder geval ken ik de waarnemers als ervaren en in staat zomertalingen en kikkers uit te sluiten.

Ik weet niet wat de dichtheden kunnen zijn en ik weet ook niet hoe groot het door Winters en Lubeck onderzochte gebied is.
De BWP geeft alleen voorbeelden van gevallen van twee nesten op 60 en 3 meter van elkaar. Dat zegt niets over dichtheid.
Het onderscheiden van Kleinst Wh en Zomertaling blijkt niet altijd zo eenvoudig en bij grote afstand zal het ronduit moeilijk zijn. Het hangt natuurlijk ook af van welke geluiden zijn gehoord en gebruikt voor de telling.
Herman van der Meer

whmvb

Beste mensen,
even wat toelichting op de waarnemingen die door ondergetekende, samen met Jacob Poortstra en Aart van der Spoel, de afgelopen nacht gedaan zijn. Ik zal proberen dat puur feitelijk te brengen. De reden dat juist wij een gezamenlijke telactie deden is dat wij de BMP-a tellers zijn in het gebied waar de Kleinst Waterhoenen gemeld worden.
Wij waren ongeveer gelijktijdig met de melders van de 20/21 KW'en in het gebied aan het tellen (23 uur tot ongeveer 01.30 uur) en zijn hen ook tegen gekomen. Het gebied dat door ons (grotendeels met z'n drieën en later met z'n tweeën samen, om zeker te zijn van wat we hoorden) afgezocht is, omvat de hele Eelder-en Peizermaden ten noorden van de Noorddijk-Verlengde Boterdijk (zo'n 800 ha, maar lang niet allemaal geschikte habitat voor deze soort). In dit gebied vonden wij op twee locaties KW'en. Één was de bekende plek bij de Zanddijk, waar we 2 vogels hoorden roepen. Op een andere plek werden 5 vogels gehoord in een gebied dat langs een weg van ongeveer een kilometer lengte ligt. De vogels zaten hier op ongeveer gelijke afstanden van elkaar verspreid langs de weg, elk afzonderlijk duidelijk waar te nemen. Langs de Drentse Dijk werd nog 1 vogel gehoord, maar er kon niet uitgesloten worden dat dit één van de vogels van de Zanddijk was. Wij hebben verder nergens twijfelgevallen (dus roepen die óf heel ver weg klinken óf lijken op KW) gehoord.
Tot zover de feiten, ter informatie. Daarnaast kan nog gemeld worden dat we bij de Zanddijk gesproken hebben met Arnoud van den Berg, die daar geluidsopnamen maakte. Ook hij hoorde daar 2 roepende vogels, beide ten zuiden van de Zanddijk.
Uiteraard valt niet door jullie te controleren of wij het goed gehoord hebben, of dat er 3 (toegegeven, al wat oudere) vogelaars op pad zijn geweest wiens gehoor zodanig te wensen over laat dat ze het allemaal niet meer meekrijgen. En eigenlijk vind ik dat ook volkomen onbelangrijk. Iedereen mag geloven wat of wie hij/zij wil, of zelf komen luisteren uiteraard. En als het er dan toch 20 blijken te zijn, vind ik dat alleen maar mooi. Maar voor de 'discussie' lijkt het me goed dat jullie de juiste input hebben.
Groeten,
Wim van Boekel
p.s.: bovenstaande is geheel voor mijn rekening en op persoonlijke titel (dus niet namens JP en AvdS) geschreven
Wim van Boekel

Max Berlijn

Wim, begrijp me goed, ik heb geen twijfel. Gaaf hoor!
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Dank je voor je toelichting, Wim.
Jullie aantal van 7 is natuurlijk al zeer uitzonderlijk, voor zover ik heb kunnen nagaan alleen overtroffen door de acht roepers en uiteindelijk 4 zekere broeders in de Bijlmer in 1971 die Teixeira noemt (ik neem aan dat Max die bedoelde.)
Maar ongehoord is dat aantal van 20/21 van Winters en Lubeck. Aangezien jullie die ploeg zijn tegengekomen neem ik aan dat er in ieder geval voor een deel dubbel is geteld maar dat zal het aantal dan niet kleiner maken, eerder dat van jullie groter.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Laten we maar hopen dat er op korte termijn niets aan de waterstand zal veranderen want daar schijnen ze uiterst gevoelig voor te zijn.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste Herman (en anderen),

Zie ook http://www.natuurindeonlanden.nl/index.html voor achtergronden over het gebied en over de recente ontwikkelingen die daar plaatsvinden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

whmvb

Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 17:40:38 PM
Maar ongehoord is dat aantal van 20/21 van Winters en Lubeck. Aangezien jullie die ploeg zijn tegengekomen neem ik aan dat er in ieder geval voor een deel dubbel is geteld maar dat zal het aantal dan niet kleiner maken, eerder dat van jullie groter.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Laten we maar hopen dat er op korte termijn niets aan de waterstand zal veranderen want daar schijnen ze uiterst gevoelig voor te zijn.
Hoi Herman,
even nog drie opmerkingen:
- het gebied dat wij geteld hebben is hetzelfde als wat de andere 'ploeg' geteld heeft. Het aantal dat wij geteld hebben (7) kan je dus als minimum beschouwen voor die nacht op dat tijdstip.
- de andere tellers waren geen ploeg, maar waren solitair onderweg
- de waterstand in dit gebied kan heel makkelijk varieren. Het is namelijk een doorstroommoeras of beekbegeleidend moeras (zie ook de site waar Klaas naar verwijst). Door de vele regen van vanochtend zal de waterstand (tijdelijk) al de nodige cm omhoog gegaan zijn. Het is inderdaad afwachten hoe de KW'en hierop reageren.

Wim
Wim van Boekel

HPM

Citaat van: whmvb op juni 18, 2012, 19:55:22 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 17:40:38 PM
Maar ongehoord is dat aantal van 20/21 van Winters en Lubeck. Aangezien jullie die ploeg zijn tegengekomen neem ik aan dat er in ieder geval voor een deel dubbel is geteld maar dat zal het aantal dan niet kleiner maken, eerder dat van jullie groter.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Laten we maar hopen dat er op korte termijn niets aan de waterstand zal veranderen want daar schijnen ze uiterst gevoelig voor te zijn.
Hoi Herman,
even nog drie opmerkingen:
- het gebied dat wij geteld hebben is hetzelfde als wat de andere 'ploeg' geteld heeft. Het aantal dat wij geteld hebben (7) kan je dus als minimum beschouwen voor die nacht op dat tijdstip.
- de andere tellers waren geen ploeg, maar waren solitair onderweg
- de waterstand in dit gebied kan heel makkelijk varieren. Het is namelijk een doorstroommoeras of beekbegeleidend moeras (zie ook de site waar Klaas naar verwijst). Door de vele regen van vanochtend zal de waterstand (tijdelijk) al de nodige cm omhoog gegaan zijn. Het is inderdaad afwachten hoe de KW'en hierop reageren.

Wim

Dus als ik het goed begrijp zijn die 20 en 21 onafhankelijk van elkaar geteld. Dat maakt het wel sterk.
Herman van der Meer

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

GertJ

Citaat van: Johan op den Dries op juni 18, 2012, 20:15:30 PM
reageren ze op tapen?
Vast wel, maar ik raad het af, en het lijkt me totaal onnodig daar!
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: GertJ op juni 18, 2012, 20:17:53 PM
Citaat van: Johan op den Dries op juni 18, 2012, 20:15:30 PM
reageren ze op tapen?
Vast wel, maar ik raad het af, en het lijkt me totaal onnodig daar!

Voor een officiele inventarisatie zou het nuttig kunnen zijn, maar voor een twitch is het natuurlijk verboden.
Herman van der Meer

Alwin van Lubeck

Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 20:10:09 PM
Citaat van: whmvb op juni 18, 2012, 19:55:22 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 17:40:38 PM
Maar ongehoord is dat aantal van 20/21 van Winters en Lubeck. Aangezien jullie die ploeg zijn tegengekomen neem ik aan dat er in ieder geval voor een deel dubbel is geteld maar dat zal het aantal dan niet kleiner maken, eerder dat van jullie groter.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Laten we maar hopen dat er op korte termijn niets aan de waterstand zal veranderen want daar schijnen ze uiterst gevoelig voor te zijn.
Hoi Herman,
even nog drie opmerkingen:
- het gebied dat wij geteld hebben is hetzelfde als wat de andere 'ploeg' geteld heeft. Het aantal dat wij geteld hebben (7) kan je dus als minimum beschouwen voor die nacht op dat tijdstip.
- de andere tellers waren geen ploeg, maar waren solitair onderweg
- de waterstand in dit gebied kan heel makkelijk varieren. Het is namelijk een doorstroommoeras of beekbegeleidend moeras (zie ook de site waar Klaas naar verwijst). Door de vele regen van vanochtend zal de waterstand (tijdelijk) al de nodige cm omhoog gegaan zijn. Het is inderdaad afwachten hoe de KW'en hierop reageren.

Wim

Dus als ik het goed begrijp zijn die 20 en 21 onafhankelijk van elkaar geteld. Dat maakt het wel sterk.


Niet geheel. We begonnen onafhankelijk, maar hadden in het gebied dat we beiden alleen deden, kwamen we redelijk op hetzelfde aantal uit (scheelde 1 vogel). Hierna zijn we wel met zijn 2-en verder gegaan en kwam Rik tot een totaal van 21, waar ik tot een totaal van 20 vogels kwam. Tevens is er eerder op de avond (1pers) en een paar avonden eerder (3pers) al een minimum van 10 gehaald en dat werd gehaald zonder alle plekken te bezoeken.


P.S. Tapen is geheel overbodig
Mvg,
Alwin van Lubeck

RikWinters

 In navolging van Wim hierbij een compact verslag van de ronde die Alwin en ik deels onafhankelijk van elkaar gemaakt hebben. We hebben min of meer dezelfde route gevolgd, maar zijn elkaar pas halverwege tegengekomen. Mijn ronde begon om 22u en is om 01u30 afgerond. We hebben ons beperkt tot het afzoeken van het stroomdal van het Eelderdiep. Bij het tellen heb ik een aantal regels gehanteerd:
1.       Geduld: sommige vogels roepen vaak, andere weinig; ik heb op diverse plekken de tijd genomen om zoveel mogelijke bevestigde uitsluitende waarnemingen te krijgen, dwz: van elk tweetal vogels herhaalde gelijktijdige of 'heen-en-weer' series van roepjes.
2.       Positionering: veel gebruik gemaakt van landschapselementen om posities van vogels duidelijk te krijgen en dubbeltellingen uit te kunnen sluiten; clusters gemaakt van uitsluitende waarnemingen in (duidelijk) afgebakende gebiedsdelen
3.       Doorschuiven: gezorgd dat ik bij verplaatsing zo mogelijk nog vogels van de vorige plek kon horen, om de relatieve positie van nieuwe vogels te kunnen bepalen en dubbeltellingen te vermijden.
Op deze manier clusters van 5 (6), 7, 7 (9) en 2 (3) vogels gevonden die onderling geen overlap hebben (tussen haken maxima van anderen).

Ter illustratie: op de bekende plek lieten twee vogels zich veel horen aan de zuidkant van de weg, bij langduriger waarneming hoorde je hier regelmatig een derde vogel roepen (rechtsachter; alledrie opgenomen, zie nu ook mijn waarneming), soms een vierde (wat naar achter richting beek) en soms 1 aan de noordkant van de weg (een andere waarnemer die daar langer heeft gestaan meldde 3 vogels aan de noordkant van de weg...). Door de Drentse Dijk af te fietsen, werd dit cluster (van 5) aan de zuidzijde uitgebreid naar 7, waarbij gaandeweg de vogels op de bekende plek niet meer te horen waren.

De eerste roepende vogel werd rond 22u05 gehoord. Alle vogels zijn gevonden op hun 'kwerr/kwirrr'-roep; we hebben geen enkele zingende vogel gehoord. Deze roep is duidelijk en karakteristiek, maar niet heel hard en is denk ik tot op circa 150-200m te horen (bij windstil weer). De meeste vogels waren gedurende de waarneming plaatstrouw. In combinatie met de gehanteerde aanpak, denk ik dat het aantal dubbeltellingen minimaal is. Door onafhankelijke maxima van diverse waarnemers op de uiteenlopende locaties op te tellen kom je trouwens uit op maximaal 25 vogels. En als je het mij vraagt hebben we nog niet alle vogels gevonden...

Overigens kun je je voorstellen dat Alwin en ik ook niet helemaal onaangedaan waren, maar we waren voorbereid: afgelopen woensdag hadden we bij een minder nauwkeurige zoektocht al 10+ vogels gevonden en toen zijn we eerst maar eens heel zeker gaan maken dat dat geluid echt van KlstWH was. Dat werd gauw bevestigd en dus zijn we gisteren met frisse moed aan de slag gegaan. Vanavond nog maar wat nog niet bezochte uithoekjes checken...

groet, Rik

groet, Rik

HPM

Herman van der Meer

Rikstar

Wat een gave geluidsopname heb je trouwens gemaakt Rik. Alsof je er bijna opstaat!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Als er nu zulke aantallen in De Onlanden zitten, hoe zit het dan met andere potentiële gebieden in Drenthe? Drentse Aa gebied of zo? Is daar ook gezocht? Of neem ik als onwetende westerling aan dat daar geschikte gebieden zijn terwijl dat niet zo is... ?  O0

redmar_woudstra

Is hier sprake van een daadwerkelijke toename van Kleinst Waterhoen in Nederland over de afgelopen jaren of heeft het ook te maken met de toegenomen kennis over de roep en beter / stelselmatiger zoeken naar de soort?

Is de soort bij Groningen trouwens ook met licht al te doen?
groet,
Redmar

HPM

Over aantallen door de jaren heen is door de aard van het beestje erg weinig bekend. Als ze toenemen zal dat het gevolg zijn van een toanem van gebieden als De Onlanden.
Een probleem is dat de aantallen door verschillen in regenval van jaar tot jaar sterk kunnen fluctueren.
Ik weet niet hoe het dit jaar bijvoorbeeld in Coto Doñana is. Misschien zitten er daar dit jaar maar weinig en zijn ze daarom hierheen gekomen en was het in Nederland toevallig gunstig.
Feit is dat als goede gebieden niet speciaal (oprallen) worden afgezocht je niets over aantallen kan zeggen.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 20:10:09 PM
Citaat van: whmvb op juni 18, 2012, 19:55:22 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2012, 17:40:38 PM
Maar ongehoord is dat aantal van 20/21 van Winters en Lubeck. Aangezien jullie die ploeg zijn tegengekomen neem ik aan dat er in ieder geval voor een deel dubbel is geteld maar dat zal het aantal dan niet kleiner maken, eerder dat van jullie groter.
Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Laten we maar hopen dat er op korte termijn niets aan de waterstand zal veranderen want daar schijnen ze uiterst gevoelig voor te zijn.
Hoi Herman,
even nog drie opmerkingen:
- het gebied dat wij geteld hebben is hetzelfde als wat de andere 'ploeg' geteld heeft. Het aantal dat wij geteld hebben (7) kan je dus als minimum beschouwen voor die nacht op dat tijdstip.
- de andere tellers waren geen ploeg, maar waren solitair onderweg
- de waterstand in dit gebied kan heel makkelijk varieren. Het is namelijk een doorstroommoeras of beekbegeleidend moeras (zie ook de site waar Klaas naar verwijst). Door de vele regen van vanochtend zal de waterstand (tijdelijk) al de nodige cm omhoog gegaan zijn. Het is inderdaad afwachten hoe de KW'en hierop reageren.

Wim

Dus als ik het goed begrijp zijn die 20 en 21 onafhankelijk van elkaar geteld. Dat maakt het wel sterk.

Daarnaast zitten er aan de andere kant van de weg die tussen peize en groningen loopt nog eens 4 vogels (gisteravond allen tegelijk roepend en in ieder geval 1 opgenomen waarvan ik de opname vanavond zal toevoegen). Op de avond dat Alwin en Rik de 20/21 vogels hadden heb ik op exact hetzelfde tijdstip daar 3 vogels gehoord.
Er zitten dus minimaal 24 vogels, omdat de 4e vogel van gisteravond natuurlijk een vogel van de peizermade kan zijn.
Het heeft hard geregend en het water staat een stuk hoger in het gebied waardoor vogels zich verplaatst kunnen hebben.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: redmar_woudstra op juni 19, 2012, 15:08:31 PM
Is hier sprake van een daadwerkelijke toename van Kleinst Waterhoen in Nederland over de afgelopen jaren of heeft het ook te maken met de toegenomen kennis over de roep en beter / stelselmatiger zoeken naar de soort?

Is de soort bij Groningen trouwens ook met licht al te doen?
Vroeger (rond 1850-1900) was de soort waarschijnlijk gewoon algemeen in Noord-Brabant, er werden toen veel legsels gevonden door maar een beperkt clubje mensen. Zie hiervoor o.a. JANSEN JJFJ & VLEK R (2010) Joseph Baker: een Engelse vogelverzamelaar in Nederland in het midden van de negentiende eeuw. LIMOSA 83 (4): 176-182. Een artikel met voorkomen van de soort tot 2000 is in de laatste fase, en zal medio augustus naar de redactie van Dutch Birding gestuurd worden (Jansen & Oreel in prep).
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

#22
Nog een vraag aan Folkert: wat wil bereiken met je handtekening? Als je een tweede vogel bij een zeldzaamheid, waar je op af bent gegaan opschrijft als ontdekken, prima, maar jij gaat (gedeelde ontdekking van 4e en 10e vogel en eigen ontdekking van de 11e, 23e en 24e vogel) opschrijven? Wat is je doel, om te laten zien hoe "goed" dat je bent?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op juni 19, 2012, 16:22:52 PM
Nog een vraag aan Folkert: wat wil bereiken met je handtekening? Als je een tweede vogel bij een zeldzaamheid, waar je op af bent gegaan opschrijft als ontdekken, prima, maar jij gaat ook al 5de, 25 ste etc opschrijven? Wat is je doel, om te laten zien hoe "goed" dat je bent?

Het lijkt me een hele uitzoekerij dus daar moet FJ in ieder geval wel goed in zijn.
Herman van der Meer

Johan op den Dries

Citaat van: Johan op den Dries op juni 18, 2012, 20:15:30 PM
reageren ze op tapen?

Nog ff een opmerking: ik bedoelde meer of er ook teveel waarnemingen gedaan zijn omdat er mensen op andere plekken misschien toch aan het tapen waren en hierdoor verwarring is ontstaan. Tapen zelf is volgens mij nooit nodig en anders wacht je maar ff langer...
Johan op den Dries
Sneek

Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op juni 19, 2012, 16:22:52 PM
Nog een vraag aan Folkert: wat wil bereiken met je handtekening? Als je een tweede vogel bij een zeldzaamheid, waar je op af bent gegaan opschrijft als ontdekken, prima, maar jij gaat (gedeelde ontdekking van 4e en 10e vogel en eigen ontdekking van de 11e, 23e en 24e vogel) opschrijven? Wat is je doel, om te laten zien hoe "goed" dat je bent?

Je hebt PM
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Wat de achterliggende reden ook is, ik kan me geen enkele reden bedenken waarom iemand zo de aandacht zou moeten vestigen op zijn/haar 'zelfontdekkingen'. Het zegt mij in ieder geval weinig. Terug naar topic. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

Laat die jongen toch lekker enthousiast wezen, waarom gelijk zo afkammen? Zegt meer over .....
Wietze Janse

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

Citaat van: snwja3 op juni 19, 2012, 18:00:55 PM
Laat die jongen toch lekker enthousiast wezen, waarom gelijk zo afkammen? Zegt meer over .....
Ik heb destijds in de groene Jonker de derde, vierde en vijfde pul ontdekt mag ik deze ook opschrijven als eigen ontdekt soort. Zou namelijk nieuw voor mijn eigen ontdekt soort lijst zijn ;D .
Ik ben ook enthousiast hoor :duim:
August van Rijn