Aantal Big Day vragen met betrekking tot voorkomen en gedrag van vogels.

Gestart door Folkert Jan, juni 12, 2012, 23:23:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2012, 15:38:56 PM
Bijna alle andere vogels zijn tijdens de broedperiode juist luidruchtig.
Tijdens de balt zijn ze luidruchtig, tijdens de broedperiode juist niet. Dan willen ze hun nest liever verborgen houden en zullen ze (lijkt mij) niet veel kabaal maken.


Groeten, Arjen

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op juni 17, 2012, 15:47:04 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2012, 15:38:56 PM
Bijna alle andere vogels zijn tijdens de broedperiode juist luidruchtig.
Tijdens de balt zijn ze luidruchtig, tijdens de broedperiode juist niet. Dan willen ze hun nest liever verborgen houden en zullen ze (lijkt mij) niet veel kabaal maken.

Groeten, Arjen


Dat is een logische verklaring, Echter bij bijna alle soorten blijkt toch het tegenovergestelde: Die verdedigen juist hun territorium ipv dit verborgen te houden. Heb je verwijzingen naar literatuur hierover?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Zaterdagmorgen een tweede poging gedaan om roepende kraanvogels voor zonsopgang te horen.
De eerste keer was ik wat later, omdat ik eerst was wezen zoeken naar houtsnip, maar dit keer stond ik 2 uur voor zonsopgang op de heide.
De eerste keer dan ook helaas niks gehoord, maar dit keer was het wel raak.
1 uur en 8 minuten voor zonsopgang hoorde ik de eerste roep uit het veen. 5 minuten voor zonsopgang besloten 2 kraanvogels roepend het veen te verlaten en een foerageerplek op te zoeken. 7 minuten na zonsopgang zag ik ze invallen in een akker.

Ook watersnippen deden goed mee, maar helaas stopten deze er nagenoeg op dezelfde tijd mee als mijn laatste houtsnippen.
Tijden van houtsnip tot nog toe ten opzichte van zonsopgang:

-1:27
-1:26
-1:14

De tijden van watersnip tot nog toe:

-1:59
-1:34
-1:15
-1:07

Eerst houtsnip doen en dan hopen op een watersnip in het veen lijkt tot dusver nog kansloos. Het is zeker 10-15 minuten rijden tussen beide plekken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013