Hoofdmenu

Oeverzwaluwen

Gestart door Jildert, juni 23, 2012, 17:35:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jildert

Vandaag ontdekte ik circa 90 nestgaten van Oeverzwaluwen in een verse afgraving in de uiterwaarden van de Waal. In de directe omgeving telde ik zo'n 30 à 40 exemplaren. Nu mijn vraag: maken Oeverzwaluwen meerdere nestgaten of is elk nestgat werkelijk door een uniek paar gegraven?

Norman

#1
In principe is elke nestgang door één paar gegraven. 90 nestpijpen is een mooi aantal, maar veel grotere koloniën komen ook voor.
Als het aannemelijk is dater meer graafwerkzaamheden zullen komen, dan is het verstandig om de kolonie bekend te maken bij de aannemer die de graafwerkzaamheden verricht en/of de eigenaar van het terrein.

frankmeer

#2
Het komt voor dat niet alle gangen bezet zijn. Om enige houvast te geven bij het tellen het volgende.

Tel eerst alle gangen.
bepaal dan het aantal gangen waarvan je ziet dat die maar 5 tot 15 cm zijn, die vallen sowieso af.
dan tel je de gangen die ogenschijnlijk geschikt zijn en diep genoeg zijn. Deze gangen hebben ook vaak een "glijbaantje", dit is slijtage van in en uitvliegen bij het voeren.
Dus eigenlijk hoef je niet op de in en uitvliegende vogels te letten.
Uiteraard kan je dit wel doen als je de tijd ervoor neemt en je inschatting van bezette gangen wil controleren of er ook vogels in en uitvliegen.

Ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt en succes in het veld.
Frank van der Meer

Jildert

Citaat van: Norman op juni 23, 2012, 17:58:56 PM
In principe is elke nestgang door één paar gegraven. 90 nestpijpen is een mooi aantal, maar veel grotere koloniën komen ook voor.
Als het aannemelijk is dater meer graafwerkzaamheden zullen komen, dan is het verstandig om de kolonie bekend te maken bij de aannemer die de graafwerkzaamheden verricht en/of de eigenaar van het terrein.

Volgens mij zijn de graafwerkzaamheden nu reeds afgerond! Uiteraard zijn er veel grotere koloniën, maar het betreft ook 'slechts' een kleine afgraving waar de kolonie zich bevindt. Zo'n 100 meter verderop is een veel groter deel afgegraven, maar hier was tot mijn verbazing geen enkele nestpijp te vinden!

Rikstar

dit kan verschillende redenen hebben maar voornamelijk de richting van de wand/ hoe stijl de wand is/ en wat voor type grond.

Citaat van: Jildert op juni 23, 2012, 18:13:07 PM
Citaat van: Norman op juni 23, 2012, 17:58:56 PM
In principe is elke nestgang door één paar gegraven. 90 nestpijpen is een mooi aantal, maar veel grotere koloniën komen ook voor.
Als het aannemelijk is dater meer graafwerkzaamheden zullen komen, dan is het verstandig om de kolonie bekend te maken bij de aannemer die de graafwerkzaamheden verricht en/of de eigenaar van het terrein.

Zo'n 100 meter verderop is een veel groter deel afgegraven, maar hier was tot mijn verbazing geen enkele nestpijp te vinden!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre