Hoofdmenu

oefenvogel

Gestart door JohnvR, januari 30, 2007, 19:58:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik kwam vanmiddag deze tegen in Alkmaar. Ik vermoed het een 1e winter Zilvermeeuw is.

N.B. Het oefenen slaat op mijzelf. Ik hoop dat ik in de loop van de tijd een beetje wegwijs wordt met meeuwen.




maartenwielstra

Het is een 3e kalenderjaar Zilvermeeuw, een 2e winterkleed. Dat zie je ondermeer aan de 2e generatie vleugeldekveren. De vleugeldekveren hebben namelijk een rommelig patroon en lijken op de eveneens 2e generatie schouderveren. Juveniele veren hebben vaak minder 'wit' en hebben duidelijker gebandeerde tekening. Als dit verschil moeilijk is kun je ook bijv. kijken naar de vorm van de handpentoppen. Bij juveniel puntig, bij 2e generatie afgerond - soms, -zoals hier- moeilijk te beoordelen. (handpennen worden in de 1e zomer geruid, evenals vleugeldekveren, schouderveren al vanaf het 1e najaar ervoor). Kleur van oog en snavel wil ook nog wel eens mee helpen met het beoordelen van leeftijd. Daarnaast hebben veel Zilvers (met name zuidelijke vogels-diegene die in ons land thuishoren) in het 2e winterkleed al grijze veren.

JohnvR

Hartelijk dank voor de hulp. Ik kon niet kiezen tussen 1e winter/2e kj en 2e winter/3e kj, uiteindelijk toch naar de verkeerde kant doorgeslagen. Ik dacht te begrijpen dat bij een 1e winter/2e kj al wat kleuring op de snavel zou kunnen beginnen, maar  bij deze vogel is dat dan kennelijk al meer dan alleen een beginnetje. Verder vond ik inderdaad de beoordeling van 'bandering' lastig.