5x uit Turkije 6/10

Gestart door GerardL, juni 17, 2012, 21:36:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Hier nog een paar wantsen uit Turkije waarvan ik toch hoop dat deze
ooit eens bevestigd kunnen worden.
Wie kent deze wantsen of weet de naam, of weet waar ik info kan vinden
om deze op naam te brengen.

Nieuwe info: Ceraleptus gracilicornis ???

Grtzzzz

Gerard

Wants nummer 6

GerardL


GerardL

Wants nummer 8

GerardL

#3
Wants nummer 9 : Tholagmus strigatus ?

GerardL


MarjoSmeets

Voor die rode soorten heeft Arp een mooi overzicht gemaakt http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10960 en hier staat ook nog iets hierover van Arp http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=125169#post125169 hier vind je zeker een paar van jou tussen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

GerardL

Hallo Marjo,

Ja die had ik al gezien, ben er al een tijdje mee bezig, maar heb wat weinig tijd nu.
Maar zoek eigenlijk iemand die me deze bevestigen kan !

Toch leuk dat je "meedenkt"  !

Grtzzzz

Gerard

Arp

Hoi Gerard,

Leuke plaatjes hoor  :duim:

Voor je Coreidae (wants 6) kan ik niets anders verzinnen dan Coriomeris - vind wel de tandjes op het eerste voelersegment vrij fors  :-\ Ceraleptus is het in elk geval niet (let weer op dat eerste voelersegment) en Mustha is een Pentatomidae.

Voor je Eurydema's (7) geldt weer hetzelde als wants 3 uit het vorige topic: moet Berend naar kijken - ik durf die niet uit Turkije.

De rooie 8 moet weer pandurus zijn - ik ben in elk geval destijds op mijn toch enigszins intensieve zoektocht naar deze Spil. crudelis niks anders tegengekomen. Misschien moet de soort wel een keer onder de loep trouwens (?) - zie ook de opmerkingen over de Zuid-Afrikaanse variant in het gelinkte topic.

Je Tholagmus (9) zou wellicht Tholagmus flavolineatus moeten zijn ipv strigatus (?)  Waar in Turkije was dit precies ?? Zie ook deze PDF

Voor 10 neem ik aan dat we het bekende probleem equestris/simulans hebben (heeeele goede foto schuin van zijkant over het scutellum nodig). Verder moet je in die contreien vermoedelijk ook nog rekening houden met murinus (?) al denk ik niet dat het die is. Zie voor meer info hier. Exacte verspreiding die kant op van alle drie de soorten ken ik niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)