Hoofdmenu

Zilvermeeuw: hybride?

Gestart door maartenwielstra, januari 30, 2007, 17:12:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Vandaag dacht ik even een Pont te zien. De fijne snavel, witte kop, mooie nekband, vrij egaal vaalbruine vleugel, donkere tertials met lichte rand aan top (zonder karteling, niet erg smal of scherp begrensd). Al vlot viel me op dat de snavel kort was, de jizz niet uitgesproken Pont, geen dubbele lichte vleugelbaan (door lichte toppen van grote en mid. dekveren), en vrij veel karteling op binnenste grote dekveren, nog juveniele onderste schouderveren. De staartband was ook erg breed en bruin i.p.v. vrij smal en zwart. Later ook veel Zilvermeeuwen gezien met witte koppen en bruine vleugels (deels Baltische?). Helaas is de kwaliteit van de foto's slecht en was de vogel al snel op de wieken. Toch een gewone Zilver? Of zou het een hybride met Pont zijn? In de 2e foto is te zien dat de binnenhand donkere buitenvlaggen heeft en dat boven de staartband vrij regelmatige bandering aanwezig is. Iets wat ook wat naar Pont neigt denk ik.





Alle feedback is van harte welkom.

Enkele honderden meeuwen vandaag in Katwijk. Grote Burgemeester, Zwartkopmeeuw en 2 1KJ Geelpoten zaten daar verder nog tussen. Helaas weer geen Amerikaanse Zilvermeeuw, voor zover ik die niet over het hoofd zie.

Klaas

zeker pontisch bloed in dat beest!
Zeer witte kop en mantel van streepjes in de nek, lange tibia, gonyshoek is niet echt aanwezig...

Maar het kan nog altijd een hybride zijn, heeft iets zilvermeeuw in zich.