Hoofdmenu

Spanjaard

Gestart door ruud_altenburg, januari 17, 2007, 13:48:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Ik kreeg uit Spanje een aantal foto's opgestuurd van een vogel waarvan in eerste instantie gedacht werd dat het een Pontische Meeuw was. Helaas, dat lijkt niet het geval (Pontische Meeuw is zeldzaam daar), maar wat is het wel?! De foto's zijn deze of vorige maand gemaakt door Albert Cama.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Nog een vliegbeeld.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Welke kenmerken pleiten tegen Heuglins? Ik neem aan de vrij donkere binnenste handpennen?

Steven Wytema

#3
het is helaas wat aan de (te) late kant om hetzelf te gaan doen (me = dead tired),
maar ik had laatst met Ies M een erg interessante discussie over deze meeuw.
Misschien nog een lichte Kleine Mantel?
Of gaat iemand eens even die nieuwe pagina over Heuglins erbij pakken?
(want hij staat toch wel hoog op de poten etc..)

CiteerWelke kenmerken pleiten tegen Heuglins? Ik neem aan de vrij donkere binnenste handpennen?
als ik de foto's bekijk van de potentiele Heuglin's op Ruud's site dan hebben die helemaal niet zulke lichte binnenste hp..

edit nog een maal:
ik heb al diverse keren lichte Kleine Mantels gezien
waar je heel makkelijk intrapt.. waarom geen KM dus?
Steven Wytema


ruud_altenburg

#4
Citeer
Citeerik heb al diverse keren lichte Kleine Mantels gezien
waar je heel makkelijk intrapt.. waarom geen KM dus?

Als in hondendrol? ;) Maar ik ben het met je eens: een Kleine Mantel. Maar wel een met ondeugende tertialtoppen en binnenhand. Let ook op de "apical spots", die tref je hoogstwaarschijnlijk niet vaak aan bij deze soort.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Steven Wytema

nou,

grappig dat ik het toch bij het juiste eind had, maar het was meer wegkruisen van andere soorten
(en dan blijft eigenlijk alleen de vraag over "waarom is het geen KM?")
maar echt hard maken kan ik het niet, die vraag die ik stelde was meer uit ervaring opgedaan van de Erasmusgracht (waar afwijkende KM eerder regel dan uitzondering lijkt te zijn...)
Wat ik echter wel jammer vind is dat dit topic toch best veel belezen is, maar dat de reacties uitblijven...
Misschien dat Ruud nog een nadere toelichting kan geven?
want ik (en ik spreek niet namens hem maar toch ook) Ies M hadden toch erg grote twijfels of het niet misschien toch een Heug kon zijn...
Alleen het postuur doet m.i. al vreend aan voor een KM.
Ik ben dus van mening dat deze meeuw best wat extra aandacht blief juist omdat het een nogal verwarrend kleed is....
Steven Wytema


Steven Wytema

goed als we het dan toch over Spanjaarden gaan hebben:
http://www.birdingcatalonia.com/Images/Lar...hinnans_031.jpg
http://www.birdingcatalonia.com/Images/Lar...hinnans_032.jpg

is dit er één of niet?
ik moet het eigenlijk nog allemaal ff op een rijtje zetten, maar tegen Pont vind ik iig pleiten:
- dikke snavel met redelijke gonyshoek
- zwarte snavel (terwijl Pont al erg snel een gekleurde snavel krijgt)
- niet echt hoog op de poten
- nogal fors postuur
- nauwelijks wit op de tertials (ook niet op de randen)
- nogal contrastrijke overgang zwart-wit op staart (pont heeft vaak wat streping)


de redenen waarom hij wel in aanmerking komt voor de titel Pont is:
- witte kop met duidelijke boa
- schijnbaar recht afgesneden staartband
- geen donkere binnenste grote dekveren (duidt op Geelpootmeeuw)

ennuh dus. Nog een paar.
Maar Pont is echt vet zeldzaam in Espana, vandaar dat ik deze knaap even onder jullie ogen wilde brengen.

Steven Wytema


ruud_altenburg

Citeeris dit er één of niet?
Ja dit is er een, ik zie niets wat niet zou kloppen. Vooral de grote toppen aan de grote dekveren zijn een sterk kenmerk.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

Heb geen verstand van Heuglins, maar sterke slijt aan tertials verklaart wel het weinige wit in het geval van Pont.  

Jos Welbedacht

Hij staat op de site iig als Pont.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space