welke digitalis is dit?

Gestart door kleve1, juli 03, 2012, 21:11:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

kleve1

Tussen de vele digitalisplanten staat sinds een week of 6, deze naar mijn idee digitalis met veel kleinere bloemen. Inmiddels is de plant ongeveer 2 meter hoog. Hij ziet er gezond uit. Door de nauwe bloemingang lukt het hommels niet de bloemen in de kruipen, ze proberen het wel, maar lopen klem en gaan naar de buurplanten. Omdat de bloemen dus niet bevrucht lijken te worden verwelken ze. Maar ik hoop dat het wel ergens een of ander insect lukt. Thijsse en Heukels konden me niet helpen bij de determinatie en tot nu toe internet ook eigenlijk niet. Weet iemand hier wat? In mijn tuin is een mengsel van zand en leem en ik laat veel planten hun gang gaan. De maanden mei en juni haal ik vooral digitalis weg, omdat het anders helemaal vol staat. Op de bodem liggen boomstamschijven e.d. De plant komt hier tussen door omhoog. Het blad lijkt sprekend op de digitalis, maar het lijkt alsof de rand gaver is.
Groet, Lotte V.

kleve1

nog een foto
Groet, Lotte V.

HPM

Het lijkt mij gewoon een abnormale purpurea.
Met een beetje geluk valt er misschien nog wel ergens de naam van een cultuurvarieteit aan te plakken.
Herman van der Meer

kleve1

nog een overzichtsfoto
Groet, Lotte V.

Datura

Citaat van: HPM op juli 03, 2012, 21:17:16 PM
Met een beetje geluk valt er misschien nog wel ergens de naam van een cultuurvarieteit aan te plakken.

Denk ik ook (wel een vreemde). Naam van een cultuurvarieteit aan plakken is een stuk lastiger geworden sinds Han gestopt is met het forum  :'(
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190901.0
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Datura op juli 04, 2012, 12:48:14 PM
Citaat van: HPM op juli 03, 2012, 21:17:16 PM

Denk ik ook (wel een vreemde). Naam van een cultuurvarieteit aan plakken is een stuk lastiger geworden sinds Han gestopt is met het forum  :'(
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190901.0

O? Dat is me kennelijk ontgaan. Heel jammer.

Het is inderdaad een rare varieteit, die ik in ieder geval nog nooit heb gezien. Gisteren heb ik een hele tijd via google zitten zoeken maar niets gevonden wat er op lijkt.

Het is een beetje of de bloemen 'lek' zijn  :)

Herman van der Meer

henksluis

greetings from Dandified vulture

HPM

Herman van der Meer

kleve1

Bedankt voor de reacties tot zover. Het is leuk te zien dat er meer vari√ęteiten zijn, maar die uit 2009 is echt anders. Ik zal proberen het weekend een detailfoto van de bloem te maken. De meeldraden hangen er in ieder geval niet helemaal buiten.
Groet, Lotte V.

kleve1

de beloofde bloem: de kroonbladen zijn ingesneden, i.t.t. die bij de gewone digitalis. Er is sprake van een min of meer los hangende onderlip.
Groet, Lotte V.