grote canadese gans

Gestart door Ted van der Knaap, november 01, 2007, 21:24:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...alle grote canadese ganzen die ik tegengekomen ben hadden een lichte borst..

..op bijgaande foto (rechts) eentje met een donkerdere borst.. ..stond ook wat apart van de groep..

..is dit een normaal kleurverschil of moet ik aan een hybride denken?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robert

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Ted van der Knaap

NEE, dat is hem absoluut niet..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ik neg richting hyrbide, de buikkleur op naar mijn mening niet, maar verder is er ook geen duidelijk scheiding bij de hals/buik,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

#4
..heb nog 3 foto'tjes.. beetje dezelfde en wat matige kwaliteit vanwege invallende schemering..

..met welke gans zou hij evt. gekruist kunnen zijn ?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan Harteman

#7
Beetje Brand, veel Canada? Misschien zelfs F2 (indien F1 vruchtbaar is), want hij lijkt erg groot voor een F1 hybride.

@ admins: verplaatsen naar hybride forum?

Jeroen Nagtegaal

Dus jij denk dat 1 ouder een hybride Canadees x brand is en de andere ouder een zuiver canada?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

CiteerDus jij denk dat 1 ouder een hybride Canadees x brand is en de andere ouder een zuiver canada?
Zo zegt hij van wel  ^_^

Zou natuurlijk kunnen.

Kleurafwijking mogelijk? Denk het niet he?

Thijs
Thijs Fijen

Ted van der Knaap

..is het ook zo dat dit soort ganzen (hybriden) buiten de groep geplaatst worden cq niet worden opgenomen door de "zuivere" groep..

..deze stond ook apart van de rest..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan Harteman

#11
Kleurafwijking kan natuurlijk ook wel, maar dan wel een bijzondere.
Ik DENK niet dat het (Canada x Brand) x Canada is, ik doe een suggestie voor de oorzaa van de donkere borst. Het zou kunnen, daar deze hybride volgens mij vruchtbaar is (ben ik niet zeker van trouwens).
Maar een andere oplossing weet ik zo snel ook niet te verzinnen. Een F1 hybride Brand X Canada kan ook, maar ik vind hem zo groot lijken als ik hem bij de andere (Grote!) Canada's zie lopen. Dan zou het beestje toch een slag kleiner moeten zijn voor een F1 hybride?

Ik zou geen reden weten waarom een hybride buiten de groep wordt geplaatst door dieren die in zeer grote groepen (van diverse soorten) samen overwinteren. Denk eens aan de enorme groepen Kol+Rietganzen+Kleine zwanen in ons eigen land, of Canadese + Sneeuwganzen + Canadese kraanvogels in Noord-Amerika die samen overwinteren. Zouden ze dan moeilijk doen over een hybride die er tussen loopt? Daar geloof ik niets van.  

gjcaspers

De F1-hybriden Grote Canadese x Brandgans die ik ken hebben een donkerder bruine borst en iets wit op het voorhoofd. Maar dit type gans hebben we hier (Cuijk/Mook) ook en ik vermoed dat het een R1-hybride (Grote Canadese x Brandgans) x Grote Canadese Gans is. Dergelijke paren komen hier voor, met kleine jongen, maar ik heb de ontwikkeling van de jongen niet kunnen volgen omdat de gezinnen in de grote groep Grote Canadezen onderduiken, dus ik weet niet zeker of die jongen R1-hybriden zijn.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jan Harteman

Maar het zou dus wel betekenen dat de jongen Canada X Brand vruchtbaar moeten zijn... en dus komt de definitie van soort/ondersoort weer eens in het geding  :huh: interesting.

Jeroen Nagtegaal

CiteerMaar het zou dus wel betekenen dat de jongen Canada X Brand vruchtbaar moeten zijn... en dus komt de definitie van soort/ondersoort weer eens in het geding  :huh: interesting.
Maar die defenietie klopte toch allanger niet? als je kijkt naar de groene kikkers
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com