Micro: Olethreutes schulziana

Gestart door Bob Hogeveen, juli 23, 2005, 17:11:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo,

Vandaag zag ik op het Balloerveld een Olethreutes schulziana. Tenminste als ik op UKmoths kijk kan het bijna niet missen.
UKmoths
Helaas heb ik geen foto. Het beestje vloog inderdaad op in de heide en liet zich niet benaderen, maar was met de verrekijker wel heel goed te zien.
Via Google kan ik echter niets vinden over deze micro mbt voorkomen in Nederland.

Wie kan mij aan informatie helpen en kan het kloppen dat deze soort voorkomt op het Balloerveld (uitgestrekt heidegebied in Drenthe)?

ALvast bedankt,
Bob

han.endt

#1
Beste Bob,

Deze waarneming zou heel goed kennen. Deze soort is in Nederland vrij algemeen op heidevelden met aardig wat waarnemingen in het noorden van Drente. Als je hem alleen met een verrekijker hebt gezien pas dan even op voor ietwat gelijkvormige motjes uit de familie Tineidae?

Voer hem in als Phiaris schulziana. De naamgeving bij bladrollertjes is enorm verwarrend en het laatste woord is er nog lang niet over gezegd.
Han.

Bob Hogeveen

Bedankt Han,

Ik zal ook die Tineidae motjes eens bekijken.
Met de verrekijker bedoel ik natuurlijk wel close-up. Mijn verrekijker stelt tot op 2,5 m scherp en vergroot 10x. Dan krijg je zo'n beestje zeer goed in beeld.

Groeten,
Bob