Hoofdmenu

lynx

Gestart door m hofman, juli 23, 2005, 15:51:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

De wasberen doen het volgens mij erg goed in de USA. Het zijn vrij opportunistische dieren, een beetje de instelling van ratten, vossen en kraaien, dat zijn eigenschappen waar je het wel mee redt. Ze leven in Amerika in veel verschillende streken. Noord Amerika is vergelijkbaar met europa, dus schat ik hun kansen hoog in.

Raccoon worden ze genoemd. Ze zijn een begrip in de USA.

Als exoten zullen ze wel bejaagd worden, maar toch denk ik wel dat ze in NL zich een definitieve plaats zullen verwerven. (Naast de vos).

En dat ze het dus beter doen dan de Lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

CiteerDe wasberen doen het volgens mij erg goed in de USA.
Zeker Freek,

Bij mijn vader die in de USA (alweer 20 jaar)  woont eet een wasbeer wekelijks met de katten mee.
Is een echt wild beest maar wel erg leuk om te zien.
groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RWester

Hallo!

Wasbeer kan wel degelijk in Nederland. In de tijd (begin jaren negentig) dat ik in Twente stage liep of vrijwillig werkte bij Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten heb ik ook verhalen gehoord (uit eerste hand) over Wasberen die gezien zijn in bossen door boswachters (waarmee ik dus gewerkt heb), en ik heb zelf ook pootafdrukken van ze gezien in de Achterhoek.

Kan het alleen niet helemaal plaatsen met de kleur van het waargenomen beest. Zou dan grijzig moeten zijn ipv roodbruin. Ik mis toch echt nog een aantal kenmerken. In beide gevallen zou ook de staart gezien moeten zijn, en mis ik het gedrag een beetje qua lopen. Hoog op de poten echt lopend of 'schuifelend lager bij de grond?

Roestbruin met wit suggereert/neigt toch wel sterk naar Vos, een Lynx is forser dan een Vos. En, om dit weer helder te krijgen, waar is het wit gezien': kop of lijf? En dan is er nog het formaat, 70cm, dat klinkt als een forse kat. Is er behuizing in een straal van een kilometer om het gebied? Katten kunnen op toer gaan en/of verwilderen, vooral in een menselijkere omgeving.

M.vr.gr.

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


m hofman

CiteerHallo!

Wasbeer kan wel degelijk in Nederland. In de tijd (begin jaren negentig) dat ik in Twente stage liep of vrijwillig werkte bij Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten heb ik ook verhalen gehoord (uit eerste hand) over Wasberen die gezien zijn in bossen door boswachters (waarmee ik dus gewerkt heb), en ik heb zelf ook pootafdrukken van ze gezien in de Achterhoek.

Kan het alleen niet helemaal plaatsen met de kleur van het waargenomen beest. Zou dan grijzig moeten zijn ipv roodbruin. Ik mis toch echt nog een aantal kenmerken. In beide gevallen zou ook de staart gezien moeten zijn, en mis ik het gedrag een beetje qua lopen. Hoog op de poten echt lopend of 'schuifelend lager bij de grond?

Roestbruin met wit suggereert/neigt toch wel sterk naar Vos, een Lynx is forser dan een Vos. En, om dit weer helder te krijgen, waar is het wit gezien': kop of lijf? En dan is er nog het formaat, 70cm, dat klinkt als een forse kat. Is er behuizing in een straal van een kilometer om het gebied? Katten kunnen op toer gaan en/of verwilderen, vooral in een menselijkere omgeving.

M.vr.gr.

Remco Wester
VWG Nijmegen
Hallo Remco.
Bedankt voor je mail, hier nog enkele gegevens.
Bekijk de foto van Freek Verkerk (3 okt) link gewone wasbeer, hier leek ons beest sprekend op. De kleur was donkerder dan de opgezette vos in onze kamer.
Hij zat in de volle zon, had witte vlekken, hij verdween snel in de struiken, (sluipend) met zijn kop naar de grond gericht.  Zin om mee te gaan? gr. fam. hofman.

RWester

Hallo fam Hofman!

CiteerZin om mee te gaan? gr. fam. hofman.

Aangezien ik in de (kleinere) tentenbouw zit, kom ik af en toe op die 'natuur'(?)camping in Vierhouten. Ik zal m'n pauzes dan wat langer maken <_<

Ben helaas niet in bezit van ***SPAM***, maar zal m'n vriendin eens lief aankijken! :rolleyes:

Hartelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester