Hoofdmenu

lynx

Gestart door m hofman, juli 23, 2005, 15:51:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

m hofman


Lynx?
Wij zagen in de bossen bij vierhouten een beest op een pad.
Dit beest leek op een kat, maar was veel groter.
Was roestbruin, met iets wit van kleur.
Op dit pad, komen denken wij nooit mensen, wij zagen in deze buurt meer wild.
Welk beest is dit zich wassende beest?
M.Hofman.

marcel123

CiteerOp dit pad, komen denken wij nooit mensen

OFf topic, maar als er nooit mensen komen, waarom is er dan een pad?

Marianne

#2
Is de "poema" soms naar Vierhouten vertrokken?
Niet een onoverbrugbare afstand.
groet,
Marianne Cramer

marcel123

Op welke afstand heb je het beest gezien? Als ik denk aan een roestbruin groot beest zie ik een ree voor me. Waarom was het een katachtige?

m hofman

CiteerOp welke afstand heb je het beest gezien? Als ik denk aan een roestbruin groot beest zie ik een ree voor me. Waarom was het een katachtige?
Wij lopen nog maar 22 jaar in dit gebied, hebben nog nooit een ree gezien.
   Dus zo dom zijn wij.  hebben liever normale reactie.
   Het had dus een poezen gezicht. en was beslist geen ree.

   4 jaar geleden was dit nog een normaal pad, er was zelfs een hoogzit.
   

m hofman

CiteerIs de "poema" soms naar Vierhouten vertrokken?
Niet een onoverbrugbare afstand.

Wij dachten even dat dit het beest was, dat voor de poema aangezien werd, maar was minder groot dan in de beschrijvingen, doch heel wat groter dan een kat.
Wij dachten even dat dit het beest was, dat voor de poema aangezien werd, maar was minder groot dan in de beschrijvingen, doch heel wat groter dan een kat.

simova


laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Had het ene lange staart? Had het strapen of zwarte vlekken? Maakte het geluid? Hoe zat het zich te wassen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

m hofman

Het dier dat wij zagen was ong. 70 cm. lang en ong. 35 cm. hoog.
Zijn staart hebben wij niet goed gezien, maakte geen geluid, zodra hij ons zag was hij snel weg. Een opgezette vos hebben wij in onze kamer staan, was dit dus beslist niet. Hij had geen strepen, leek een soort kat.
Zaterdag hopen wij daar weer te lopen, maar verwachten hem niet te zien.
m. hofman.

Freek Verkerk

hi,

Leek het hier een beetje op?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

hi

Uit de beschrijving haal ik dat dit eigenlijk ongeveer het formaat is van de  Wilde kat een Lynx is veel groter.

De vraag is was die kat ongeveer het dubbel van een huiskat of ongeveer zo groot als een herdershond en dus 5 a 10 keer zo groot als een huiskat.

Er zijn al wilde katten in Nederland waargenomen, pas nog in Brabant. Een Wilde kat is aannemelijker dan een Lynx.

Een Wasbeer zou het ook kunnen zijn,  het formaat klopt. Belangrijk is dan de kop, die verschilt, een wasbaar lijkt niet zoveel op een kat; witte vlekken moeten opvallen. Wasberen komen beperkt voor in Nederland.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

m hofman

Freek
bedankt voor je reaktie, wasbeer, we hebben de foto`s bekeken en je zou heel goed gelijk kunnen hebben.
Onze zoon, die jachtopzichter geweest is dacht hier ook aan en nog iemand gaf deze mogelijkheid.
Wij hadden geen idee dat deze ook in Nederland voor kunnen komen.

Freek Verkerk

Er zijn nog geen waarnemingen op deze site van de Wasbeer in Nederland. Je zou de eerste zijn! Gefeliciteerd. Probeer hem maar in te voeren. Mogelijk kan dat al.
Mogelijk hebben anderen hem inderdaad voor een Poema aangezien.
:P  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

m hofman

de poema is weer gesignaleerd nu rond Apeldoorn, dat is dicht bij vierhouten,
toch hetzelfde dier dat wij gezien hebben?

han.endt

Dat is toch wel een erg groot verschil een poema of een wasbeertje.........Maar het zou nog kunnen ook, men wil toch wel erg graag een poema zien is mijn idee.

Han.

Vincent

#17
CiteerProbeer hem maar in te voeren. Mogelijk kan dat al.
Nu wel
Vincent

Freek Verkerk

Vincent bedankt.
Nu moeten ze hem nog invoeren natuurlijk.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

m hofman

CiteerVincent bedankt.
Nu moeten ze hem nog invoeren natuurlijk.

B)
Wij zijn nog steeds erg benieuwd wat dat beest is wat wij gezien hebben, in de bossen bij vierhouten, dit was geen zwarte kat, was ook veel groter, had een andere kleur.
Waarom heeft niemand hier belangstelling voor gehad, zoveel drukte om een zogenaamde poema.
Het dier dat wij gezien hebben moet toch te vinden zijn.
Omdat wij er ver vandaan wonen, zijn wij er nadien maar een keer terug geweest, we zagen natuurlijk toen niets.
Wij hopen er 19 okt. weer heen te gaan.
Iemand belangstelling?

Freek Verkerk

HI,
Ik dacht dat jullie na het zien van de  foto's  foto's al besloten hadden dat het een Gewone wasbeer
was?

CiteerFreek
bedankt voor je reaktie, wasbeer, we hebben de foto`s bekeken en je zou heel goed gelijk kunnen hebben.
Onze zoon, die jachtopzichter geweest is dacht hier ook aan en nog iemand gaf deze mogelijkheid.
Wij hadden geen idee dat deze ook in Nederland voor kunnen komen.

Als je het verhaal leest van de Wikipedia dan lijkt het dat die wasberen het goed doen en zich vanuit Rusland naar het westen aan het verspreiden zijn en misschien hebben jullie wel een van de eerste wasberen in (van) Nederland gezien. :duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Hinko

Ik heb eens in de Zoogdieren Atlas gelezen dat er ooit een populatie wasberen jarenlang ergens op de Veluwe leefde. Volgens mij ergens in de 60'er jaren. Deze populatie is na jaren plotseling verdwenen.
mvgr, Hinko

marcel123

Grasduinen had het er in 1979 ook over maar toen kwamen ze dacht ik uit Dld.

Marianne

CiteerIk heb eens in de Zoogdieren Atlas gelezen dat er ooit een populatie wasberen jarenlang ergens op de Veluwe leefde. Volgens mij ergens in de 60'er jaren. Deze populatie is na jaren plotseling verdwenen.
Vorig najaar is er één gesignaleerd op de Grebbeberg, maar na een enkele observatie van toevallige voorbijgangers is er daarna niets meer van gehoord. In de tegenover liggende dierentuin hebben ze hun wasberen geteld en misten ze er geen. Deze kan natuurlijk een overblijfsel of nazaad van die populatie zijn.
groet,
Marianne Cramer

m hofman

CiteerDat is toch wel een erg groot verschil een poema of een wasbeertje.........Maar het zou nog kunnen ook, men wil toch wel erg graag een poema zien is mijn idee.

Han.
Ja, wij hebben zeker heel sterk het idee dat het een wasbeer geweest moet zijn.
Maar je hoort nooit van zoiets, ook voor ons was het heel apart zo`n dier hier tegen te komen. Het is meer, van zo`n poema (zeker als het een kat blijkt te zijn) wordt zo`n drukte gemaakt, deze "wasbeer"moet toch ook opnieuw te vinden zijn.
Hij was ook heel wat groter dan die "grote kat"
Wij vragen ons ook wel af, was die poema en die grote kat wel dezelfde"poema"

Hinko

Ik weet wel van een vondst van de Wasbeer ergens bij Hoorn in de buurt, zo'n 10 jaar geleden. Dat bleek toen landelijk helemaal niet zo bijzonder. Het verbaast me daarom dat er zo weinig waarnemingen van Wasberen op Waarneming.nl staan. Misschien mag je ze ondertussen niet meer houden als huisdier en worden er daardor minder op straat gezet?
mvgr, Hinko

tekenaar

Volgens mij mag je wasberen gewoon houden alleen zijn serieuze zoogdier-houders wat voorzichtig geworden omdat wasberen een voor mensen gevaarlijke spoelworm kunnen hebben (en meestal ook daadwerkelijk blijken te hebben).

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een keer sporen (pootafdrukken) gevonden nabij Barneveld. Ik ken wasberen vrij goed (inclusief hun sporen) omdat ik ze jarenlang in een dierentuin heb verzorgd.

Overigens is omstreeks die tijd een erg schuwe volwassen mannetjes wasbeer naar de betreffende dierentuin gebracht die ergens ...in een konijnehok was gevangen (het in het hok wonende konijn was gevlucht en huppelde door de tuin). De betreffende wasbeer is elders ondergebracht. Ik vermoed dat dit een wild exemplaar geweest kan zijn.

Het lijkt vooralsnog steeds om incidentele waarnemingen te gaan in Nederland i.t.t. sommige streken in Duitsland.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

AvanderHeijden

Ik heb wel eens gehoord dat er op de Meinweg sprake zou zijn van een populatie Wasberen, maar of die er nog steeds is (of zelfs echt geweest is) weet ik niet.

m hofman

CiteerVolgens mij mag je wasberen gewoon houden alleen zijn serieuze zoogdier-houders wat voorzichtig geworden omdat wasberen een voor mensen gevaarlijke spoelworm kunnen hebben (en meestal ook daadwerkelijk blijken te hebben).

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een keer sporen (pootafdrukken) gevonden nabij Barneveld. Ik ken wasberen vrij goed (inclusief hun sporen) omdat ik ze jarenlang in een dierentuin heb verzorgd.

Overigens is omstreeks die tijd een erg schuwe volwassen mannetjes wasbeer naar de betreffende dierentuin gebracht die ergens ...in een konijnehok was gevangen (het in het hok wonende konijn was gevlucht en huppelde door de tuin). De betreffende wasbeer is elders ondergebracht. Ik vermoed dat dit een wild exemplaar geweest kan zijn.

Het lijkt vooralsnog steeds om incidentele waarnemingen te gaan in Nederland i.t.t. sommige streken in Duitsland.
tekenaar, jij bent bekend met sporen van een wasbeer. is het mogelijk dat je met ons mee gaat in het gebied , waar wij dat dier gezien hebben, omdat er geen meldingen van komen zit hij er waarschijnlijk nog. wij vragen ons af, weet een boswachter daar niets van, of maken ze niets bekend?

m hofman

CiteerVolgens mij mag je wasberen gewoon houden alleen zijn serieuze zoogdier-houders wat voorzichtig geworden omdat wasberen een voor mensen gevaarlijke spoelworm kunnen hebben (en meestal ook daadwerkelijk blijken te hebben).

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een keer sporen (pootafdrukken) gevonden nabij Barneveld. Ik ken wasberen vrij goed (inclusief hun sporen) omdat ik ze jarenlang in een dierentuin heb verzorgd.

Overigens is omstreeks die tijd een erg schuwe volwassen mannetjes wasbeer naar de betreffende dierentuin gebracht die ergens ...in een konijnehok was gevangen (het in het hok wonende konijn was gevlucht en huppelde door de tuin). De betreffende wasbeer is elders ondergebracht. Ik vermoed dat dit een wild exemplaar geweest kan zijn.

Het lijkt vooralsnog steeds om incidentele waarnemingen te gaan in Nederland i.t.t. sommige streken in Duitsland.
tekenaar, jij bent bekend met sporen van een wasbeer. is het mogelijk dat je met ons mee gaat in het gebied , waar wij dat dier gezien hebben, omdat er geen meldingen van komen zit hij er waarschijnlijk nog. wij vragen ons af, weet een boswachter daar niets van, of maken ze niets bekend?