Gewone spitsmuis of bos- of water??

Gestart door V S van Bergen, juni 13, 2012, 00:23:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Zag dit dode diertje liggen op een fietspad, vroeg me af of dit wel een gewone spitsmuis is??

BVD!

diertjesvriend


Douwe van der Ploeg

Inderdaad: bosspitsmuis spec. De twee soorten kunnen niet op uiterlijke kenmerken van elkaar worden gescheiden.

De soort "gewone" spitsmuis bestaat trouwens niet..
Douwe van der Ploeg

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

martenboonstra

Wat mij opvalt bij de bosspitsmuizen is de variatie in kleur en grootte.

In Fochtelooerveen lijken ze kleiner, in en rondom Drachten (zelfs in een siertuin!!)  een stuk donkerder en in het moeras van de Wieden
van redelijke omvang...getuigt wellicht niet van een hoog wetenschappelijke benadering van de feiten en is dan ook
maar een subjectieve veronderstelling...

Met vriendelijke groet,


Marten

Rob Koelman

Er is variatie in het formaat van bosspitsmuizen, maar die is relatief beperkt. Kleur hangt voor belangrijk deel af van leeftijd: voor eerste rui bruinig , na rui veel donkerder (grijszwart).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

Hallo Rob,

Bedankt voor je uitleg.

Dat verklaart heel goed het verschil.  Misschien is dit in het veld ivm omstandigheden moeilijk waarneembaar wegens invloed van
onder andere de duur van de dood en weersomstandigheden. Ter illustratie; vond recent een opmerkelijk kleine
zwarte bosspitsmuis en onlangs een redelijk forse zwarte bosspitsmuis. Volgende keer neem ik toch maar eens een
lineaal mee op reis.

Ik zal maar niets meer opmerken tussen de gewone en de tweekleurige bosspitsmuizen. Op dit forum is dit niet waarneembare
verschil reeds herhaaldelijk aan bod geweest.  ;)

Met vriendelijke groet,


Marten