1 februari 5 minuten de lichten uit

Gestart door Natuurleuk.nl, januari 30, 2007, 20:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Natuurleuk.nl

Op 1 februari wordt iedereen opgeroepen om 5 minuten zijn lichten uit te zetten tussen 19:55 en 20:00, als actie tegen de klimaatverandering. L'Alliance pour la Planète kwam aanvankelijk met de oproep "Gun de planeet 5 minuten rust!" aan de Franse bevolking, en nu worden ook in België, Duitsland, Engeland en dus ook Nederland oproepen gedaan om mee te doen.

Wie gaat hier ook aan mee doen? :rolleyes:  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

characea

Citeerp  1 februari doen we ALLE LICHTEN UIT van 19u55 tot 20.00u !
Actie tegen de klimaatsverandering.
Zoveel mogelijk doorsturen!!

Neem op 1 februari 2007 deel aan de grootste mobilisatie van de burgers
tegen de klimaatsverandering! Laat ons alle lichten doven, zodat de
(politieke) besluitvormers beseffen dat er iets mis is. L'Alliance pour
la Planète (groepering van milieuverenigingen) doet een oproep tot al
de burgers ; "gun de planeet 5 minuten rust" : iedereen wordt verzocht
alle lichten te doven op 1 februari as, van 19u55 tot 20.00u.

Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te
besparen, maar wel om deaandacht van de Burgers, de media en tevens de
politiek besluitvormers te vestigen op de energieverspilling en op de
noodzaak om dringend iets te ondernemen !

Gedurende 5 minuutjes zal de planeet kunnen uitrusten : dat duurt echt
niet lang en het kost niets. En het zal de politici en kandidaten voor
de parlementaire verkiezingenvan juni 2007 duidelijk maken dat de
klimaatverandering een onderwerp uitmaakt dat weegt in het
politiekedebat,

En waarom op 1 februari 2007? Omdat die dag in Parijs het nieuwe
rapport van de klimatologische experten van de Verenigde Naties
uitkomt.

Laat dit bericht zoveel mogelijk circuleren, stuur het zoveel mogelijk
door, ook naar lokale politici; vermeld het in Newsletters, op je
site.......

klaas van haeringen

Zo waren er ook mensen in Frankrijk die demonstreerden tegen de komst van het jaar 2007...

characea

En..is het hun nog gelukt
(en wat was de reden..)

Dragonfly

#4
Voor zover ik het heb meegekregen via het journaal, vonden ze dat 2006 zo'n mooi en goed jaar was geweest dat het nog wel wat langer door mocht gaan  B)  Ook ging de tijd al snel genoeg, waar ik het dan weer mee eens ben. Maar ja, wat doe je ertegen?

Enne of het gelukt is, is niet aan mij om te beantwoorden  :lol:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Natuurleuk.nl

VARA Vroege Vogels:

CiteerEiffeltoren doet vijf minuten licht uit
Datum: 31 januari 2007

De lichtjes op de Eiffeltoren in Parijs worden donderdag gedurende vijf minuten gedoofd. De directie doet op deze wijze mee aan een campagne om aandacht te vragen voor het milieu.

Een milieuorganisatie heeft opgeroepen donderdag om 19.55 uur gedurende vijf minuten het licht uit te doen. In Parijs verschijnt vrijdag een rapport van de Verenigde Naties over klimaatverandering. Deze week zijn deskundigen uit een groot aantal landen in Parijs bijeen om hieraan de laatste hand te leggen.

Volgens de instantie SETE die de Eiffeltoren beheert, is onlangs het verlichtingsysteem van de toeristische attractie verbeterd, waardoor het energieverbruik met 30 procent is verminderd. Met 6,7 miljoen bezoekers per jaar is de toren een van de grootste publiekstrekkers ter wereld.

In Nederland dooft het ministerie van VROM in Den Haag donderdagavond op hetzelfde tijdstip als in Parijs de lichten.

In Londen is dinsdag de nieuwe milieuorganisatie Global Cool in het leven geroepen. Global Cool wil onder meer met medewerking van beroemdheden en het gebruik van moderne communicatietechnologie vooral jongeren bewust maken om zuiniger om te gaan met energie.

Bron:ANP
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Natuurleuk.nl

Well, ik heb heel braaf de lichten uit gedaan, maar ik zag verder helemaal geen verschil hier in Amsterdam. Volgens mij deed niemand mee iig.  :unsure:  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Jeroen Nagtegaal

Er werd toch verwacht dat een kwart van de huishoudens zou meedoen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Ook ik merkte weinig, maar heb wel meegedaan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Natuurleuk.nl

Op het journaal zeiden ze net ook dat er maar weinig is mee gedaan in NL. De energiebedrijven merkten nauwelijks iets. Ik merkte ook helemaal niks iig. Jammer hoor, want ik vond het wel een sympathieke actie. :huh:
In Parijs ging de Eifeltoren uit.  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Natuurleuk.nl

CiteerGeen massale deelname aan klimaatactie

RIJSWIJK - Tennet, de beheerder van het landelijke elektriciteitsnet, heeft donderdagavond geen "merkbaar effect" waargenomen tussen 19.55 en 20.00 uur.

Milieuorganisaties hadden opgeroepen op dat tijdstip het licht uit te doen om de aandacht te vestigen op de klimaatverandering.

De belasting van het elektriciteitsnet was 13.000 megawatt, hetzelfde als elke andere donderdagavond, stelt een woordvoerder.

Dat leidt tot de conclusie dat niet zoveel huishoudens gehoor hebben gegeven aan de oproep als verwacht werd.

Bron: Nu.nl
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

marcel123

CiteerWell, ik heb heel braaf de lichten uit gedaan
Ik ook, tot 9 uur zelfs..

eline1234

weet je, best een leuk idee op zich, maar inhoudelijk in de verste verte niet onderbouwd... heeft iemand de berichten in het nieuws ook gelezen (wist dat overigens al) dat als iedereen tegelijk alles uit doet, de electriciteitscentrales zoveel stroom 'over' hebben wat ze niet kwijt kunnen dat het enige wat ze dan nog kunnen doen uitschakelen van alle centrales is? en heeft iemand enig idee hoeveel energie het dan weer gaat kosten om dat op te starten? om nog maar niet te spreken van de gevolgen voor het milieu als grote fabrieken die grondstoffen ver- of bewerken opeens zonder stroom zitten...
(Dan heb ik het nog niet over de kosten die dat het bedrijfsleven in het algmeen oplevert....)

het idee was leuk, mensen bewust maken van, maar ze kunnen beter iets wat meer structureel en onderbouwd is organiseren (denk ik tenminste)
Eline

Natuurleuk.nl

Eline, je hebt helemaal gelijk. :)
Ik deed puur mee als statement, en omdat ik stiekem al verwachtte dat het in NL wel weer los zou lopen. En inderdaad, bijna niemand deed mee. Ik vond de actie ludiek enzo, maar ik hoop dat er een betere actie komt.
Zo hadden we vorig jaar in Amsterdam (en ik geloof ook elders in het land) "de nacht van de nacht", waarbij heel veel lichten van gebouwen etc uit gingen. Dat was wél een succes, alleen hoorde ik persoonlijk er pas van nadat het was geweest, op AT5. De aankondiging had dus beter gekund, maar dat kan ook aan mij liggen hoor. ;)  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Guus Peterse

Citeerik hoop dat er een betere actie komt.
Zo hadden we vorig jaar in Amsterdam (en ik geloof ook elders in het land) "de nacht van de nacht", waarbij heel veel lichten van gebouwen etc uit gingen.
Waarom is dat een betere actie?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Natuurleuk.nl

Uh, ja, goeie. Well, omdat die actie niet zorgde voor paniek bij electriciteitsbedrijven, en omdat heel veel dorpen en steden toen wel meededen. Ook waren er allemaal dingen georganiseerd. Zo kon je in Amsterdam in het Vondelpark sterren komen kijken. Maar goed, is mijn persoonlijke mening hoor, dat zoiets beter is. ;) Ik vind het wel jammer dat er hier in Nederland in ieder geval van de actie van gisteren helemaal niks merkbaar was. Vandaar dat ik hoop dat er andere acties komen om mensen bewuster te maken van hun energiegebruik, het klimaat, etc.
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...