Hoofdmenu

VWG doet aangifte

Gestart door Norman, juni 12, 2012, 22:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat de dames van de manege net zoveel snappen van natuur&milieu als van onze schone Nederlandse taal. Misschien is het een idee om eens een lezing te organiseren? (Ik laat even in het midden of dat over de Vogelwerkgroep moet gaan of over het gebruik van D's en T's).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Henri van Dodeweerd

Natuurlijk zitten boeren met een probleem. Het hoofd moet boven water gehouden worden. Gelukkig zijn er veel boeren die wel meedoen met de bescherming. Gelukkig zijn er nog reservaten. Laten we inderdaad daar het geld van bescherming heen laten gaan.

Overigens ik weet niet of daar iets over bekend is. Maar kan het zo zijn dat als de weidevogels op een lokatie geen broedresultaat hebben dat ze dan volgend jaar naar een ander gebied/weiland gaan om zich voort te planten?

Als dat zo is hoeft deze manege zich geen zorgen meer te maken ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lennartv

Citaat van: wouteren3 op juni 15, 2012, 00:40:23 AM
het punt dat de manege in een slecht licht word gezet vind ik rond uit belagelijk weten jullie hoe veel mussen er op een manege zitten en volgens mij is de mus bedreigt maarja daar word niet aan gedacht nee we gaan zitten zeuren over 1 dom weiland terwijl heel nederland word vol gebouwt jaah heel zin vol dit. ik zeg vogelwerkgroep concentreer jullie aandacht op de grootere woningbouwprojecten

misschien de vogelaars volgende keer vragen met een nagelknippertje door het weiland te gaan. Zijn ze diect van de straat met hun onzin.

beste mensen, ik rijd op die manege. en daar op stal is er een enorme mussenpopulatie en ik heb een buizerd een keer van 5(!) meter afstand gezien toen ik met een paard langsliep, dus beste mensen, het gaat makkelijk samen!
Groeten Famke Deelstra


belagelijk!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 15, 2012, 12:22:30 PM
Natuurlijk zitten boeren met een probleem. Het hoofd moet boven water gehouden worden. Gelukkig zijn er veel boeren die wel meedoen met de bescherming. Gelukkig zijn er nog reservaten. Laten we inderdaad daar het geld van bescherming heen laten gaan.

Overigens ik weet niet of daar iets over bekend is. Maar kan het zo zijn dat als de weidevogels op een lokatie geen broedresultaat hebben dat ze dan volgend jaar naar een ander gebied/weiland gaan om zich voort te planten?

Als dat zo is hoeft deze manege zich geen zorgen meer te maken ;)

grutto's keren terug naar de plek waar jongen uit het ei zijn gekropen. dat de pullen vermaaid worden maakt niet uit. Ze zoeken dus niet snel reservaten op, maar blijven in de verkeerde gebieden broeden totdat ze dood gaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 15, 2012, 12:22:30 PM
Natuurlijk zitten boeren met een probleem. Het hoofd moet boven water gehouden worden. Gelukkig zijn er veel boeren die wel meedoen met de bescherming. Gelukkig zijn er nog reservaten. Laten we inderdaad daar het geld van bescherming heen laten gaan.

Overigens ik weet niet of daar iets over bekend is. Maar kan het zo zijn dat als de weidevogels op een lokatie geen broedresultaat hebben dat ze dan volgend jaar naar een ander gebied/weiland gaan om zich voort te planten?

Als dat zo is hoeft deze manege zich geen zorgen meer te maken ;)

Boeren hooien 4, 5, soms wel 6x per jaar. Als ze 1 van die keren 2 weken later hooien maakt dat echt niets uit op hun omzet. Overigens is dit heus niet de oorzaak van het verdwijnen van insectenetende weidevogels; bescherming van weidevogels middels hooiverbod is marginaal in de hele kwestie -> hoofdoorzaak is het ontbreken van gezonde koeienmest in de wei (boeren houden de koeien op stal en zijn verplicht om de ingezamelde mest te injecteren in de bodem. De vlaaien van de schaarse koeien die wel in de wei staan zijn dusdanig doordrongen van insecticiden (ontwormingsmiddelen) dat er zich geen strontvliegen of kevers in kunnen ontwikkelen) (een jonge Grutto, bijvoorbeeld, kan tot wel 10.000 insectjes per dag verorberen). Ergo -> insectenetende weidevogels verdwijnen simpelweg door het ontbreken van voldoende voedsel... (en alle maatregelen die er genomen worden doen er niet veel toe; die worden aan de verkeerde kant van het probleem toegepast).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Wat bedoel je precies met "de verkeerde kant van het probleem",  Bart?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Men probeert broedsel te beschermen, maar als er geen voer is komen er nog geen jongen groot. Het is dus nodig om grootschalige gebieden te vernatten, en te werken met stalmest waardoor de hoeveelheid voer toeneemt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rein Genuït

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 16, 2012, 13:43:43 PM
Men probeert broedsel te beschermen, maar als er geen voer is komen er nog geen jongen groot. Het is dus nodig om grootschalige gebieden te vernatten, en te werken met stalmest waardoor de hoeveelheid voer toeneemt.


En probeer het gebruik van ruige stalmest er maar eens door te krijgen bij de heren beleidsmakers bij het ministerie! Alles is erop gericht om afspoeling van meststoffen naar het oppervlakte water en de uitstoot van amoniak te voorkomen, maar de negative gevolgen hiervan wil men niet onder ogen zien. De onderwerkplicht is de pest voor alles. Ook gier wat ondergewerkt word door middel van zodebemesting is de pest voor het bodemleven wat door deze werkwijze totaal vergiftigt wordt. Goede ruige stalmest die een jaartje of wat gelegen heeft is het allerbeste wat er is voor zowel de hoeveelheid insecten als voor de boer.
Maar de burger is nu tevreden geen strontspuitende giertanks meer over het land en de geur is ook nog eens beperkt, wat wil je nog meer.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jeroen Nagtegaal

Stalmest mag zover ik weet nog steeds op graslanden worden uitgereden. In Sonsbeek-park, hartje centrum in Arnhem, gebeurt dat in elk geval. Ik hoor niemand klagen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rein Genuït

Klopt Jeroen, maar een boer mag slechts een beperkte hoeveelheid mest uitrijden op zijn percelen en dan kan hij beter gier uitrijden dan stalmest waar hij (als hij het al heeft) nog wat aan verdienen kan. Op bouwland moet ruige mest direct worden ondergewerkt.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Bart van Hoogstraten

#40
Citaat van: Marina op juni 16, 2012, 12:43:19 PM
Wat bedoel je precies met "de verkeerde kant van het probleem",  Bart?

Ik struinde laatst door een prachtig gebiedje hier bij Nijmegen waar ik graag kom en kwam tijdens de wandeling een klein meisje tegen dat onder begeleiding van haar vader een groot veldboeket aan het samenstellen was; ze kon het boeket bijna niet meer vasthouden van de hoeveelheid Gevlekte Orchissen en Rietorchissen die erin zaten. Ik heb de vader erop aangesproken (HUH? ZIJN DÁT ORCHIDEEËN?) maar echt drukker dan "wel jammer" kan ik me er eigenlijk niet om maken -> die soorten worden immers niet bedreigd door onwetende mensen die af en toe bloemen plukken maar doordat het geschikte biotoop voor deze planten verdwijnt. (Ik vraag me dan ook vaak af of het vervagen van waarnemingen werkelijk bijdraagt aan de instandhouding van een soort). Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat de Grutto niet bedreigd wordt door onwetende boeren die er af en toe overheen maaien en dat de beschermingsmaatregelen en de vrijwilligersactiviteiten alleen maar een druppel zijn op de gloeiende plaat van het echte probleem; gezonde koeienvlaaien zijn er niet meer.
Ik meen dat ik je dit rapport al eens heb toegestuurd (nota bene in opdracht van de overheid gemaakt maar die doen er dus vervolgens he-le-maal niets mee); het gaat er dus niet alleen om dat de stront ontbreekt in de wei maar ook om dat die stront dus totaal ongeschikt is door de grote partij ontwormingsmiddelen (insecticiden) die erin zit; niets kan daar in leven.
Vandaag toevallig eens neergeknield bij een gezonde verse vlaai in de Hatertse Vennen (terrein wordt beheerd middels ruige Runderen, weet even niet welk ras) -> werkelijk fascinerend om te zien wat er zich allemaal op en in afspeelt; het leek wel een "keverzwembad" (zo te zien worden die Runderen dus niet ontwormd). De oudere exemplaren met een krokant laagje waren allemaal geperforeerd tot een soort gatenkaas (ik vermoed Strontvliegen of zo die uit hun pop zijn gekropen).  Ik denk dat je heel lang moet zoeken in Nederland om zoiets aan te treffen in agrarisch gebied. Misschien moet natuurmonumenten ook maar eens wat weiland gaan opkopen in gebieden die populair waren bij Grutto's en andere insectenetende weidevogels en daar op zijn "lekker ouderwets" Koeien houden... (vast ook leuk voor Grauwe Klauwier, allerlei insectensoorten etc.).
@Jeroen -> ik zie opeens een prachtig afstudeerproject voor me voor Landschapsbeheer Nagtegaal...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 17, 2012, 16:05:42 PM
Misschien moet natuurmonumenten ook maar eens wat weiland gaan opkopen in gebieden die populair waren bij Grutto's en andere insectenetende weidevogels en daar op zijn "lekker ouderwets" Koeien houden... (vast ook leuk voor Grauwe Klauwier, allerlei insectensoorten etc.).
@Jeroen -> ik zie opeens een prachtig afstudeerproject voor me voor Landschapsbeheer Nagtegaal...  ;)

NM heeft zeker diverse landbouwgronden in beheer. Daarbij mag dan ook geen gebruik gemaakt worden van kunstmest of andere chemische zut. Daarbij zijn er toch wel diverse regeltjes die zorgen voor een betere weilanden en akkers. Overigens is er in ik meen ZW-Friesland een reservaat dat met aangepast beheer een populatie weidevogels heeft die zichzelf ruim in stand houd.

Die opdracht was trouwens maar een tussen-opdrachtje. Ik studeer hopelijk over anderhalf tot 2 jaar af.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com