Hoofdmenu

VWG doet aangifte

Gestart door Norman, juni 12, 2012, 22:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

 :duim:

http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/regio/artikel/2360419/vogelwerkgroep-doet-aangifte.aspx

Stemmen jullie allemaal even voor 'eens'.
De knollentantes zijn wel door hun 'oneens' brigade heen.

Bedankt alvast!!

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ArjanH

Ik heb een aantal reacties op het artikel gelezen en die vind ik werkelijk tenenkrommend. Nog los van het belachelijke en beschamende percentage 22 % eens en 78 % oneens. Typerend voor Nederland anno 2012. Uiteraard heb ik eens gestemd, er van uitgaande dat het bericht klopt.

Vincent Hart

Ja, dit is zeker een steunbetuiging waard.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

De onwetendheid van de reageerders is echt om te huilen.
Dan verplaats je de nestjes toch gewoon......  :rolleye:

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Henri van Dodeweerd

 :right:

Inmiddels al 26% het eens. Wat een grote onzin dit maaien.
Ga dit artikel misschien ook in mijn lessen gebruiken. Ben net met een aantal klassen bezig over beschermen van weidevogels.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Violet (en Remco)

Om te huilen, de meeste reacties die daar zijn gegeven... Wordt er stil van, zoveel onwetendheid. Er lijkt een of andere vete te spelen tussen VWG en manege, maar  :'(  Schande!
Natuurlijk op 'eens' gestemd.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Oenanthe

Ik krijg uit de reacties de indruk dat er een conflict loopt over het al dan niet moeten verhuizen van de manege en dat de meeste reacties daarop betrekking hebben. Het doen van aangifte tegen een boer die zijn land maait is vragen om problemen. Dit hoort bij de normale bedrijfsvoering. Een maaier die goed oplet kan heel wat jongen zien want voor een trekker gaan ze gek genoeg niet op de vlucht of in dekking. De reactie van de vogelwerkgroep is wel te begrijpen maar niet erg verstandig. Helaas, maar zo liggen de feiten in Nederland buiten reservaatgebieden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

H.Valkema

werk al jaren zeer intensief met weidevogels. Durf mijn hand in het vuur te steken dat er elk jaar 1000-en kuikens + nesten doodgemaaid worden. Echt geloof me dat is niet overdreven.. Soms zelfs door boeren die er met hun volle verstand door heen maaien.. Ik verbaas me al jaren dat boeren gewoon straffeloos mogen maaien terwijl het krioelt van de Rode Lijst soorten. Als er een nieuw gebouw van een paar miljoen wordt neergezet en er zit een ' zeldzaam beestje, al is het maar een 1 plantje...' wordt alles stilgezet.. Nederland is maar vreemd. Voor zover mij bekend ooit eens een rechtzaak aangespannen voor een vergelijkbare situatie, ze verloren deze rechtzaak kansloos doordat de boer 'niet aantoonbaar' kuikens had doodgemaaid + 'opgelet' had voor kuikens en dit voldoende was..
Groeten,
Haije Valkema

frankcoenjaerts

Lijkt inderdaad op een langjarige vete - nooit goed en meestal enkel verliezers ...

Wel hier en daar kostelijke argumenten,  "het maaien van gras is ook natuur, hooi is namelijk voer voor de paarden"  :'(

Maar goed, nu 31%, trekt aardig bij  :duim:
Met vriendelijke groeten,

Frank

KorHaan

" Eens "  aangetikt.

De reacties wil ik niet eens lezen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

marcel123

Citaat van: H.Valkema op juni 12, 2012, 22:50:31 PM
ze verloren deze rechtzaak kansloos doordat de boer 'niet aantoonbaar' kuikens had doodgemaaid + 'opgelet' had voor kuikens en dit voldoende was..
Dat is ook precies wat ik mis in dit stuk.

Norman

Ik ben lid van de betreffende VWG en er is geen vete tussen VWG en manege.

Marcel van kammen

Was verstandiger geweest dat ze foto's van doodgemaaide pullen hadden gemaakt,nu heb je geen poot om op te staan.

colossus

Eens gestemd.
De reacties wil ik ook niet zien.
Nederland op z'n kleinst.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Botervlieg

Citaat van: Marcel van kammen op juni 13, 2012, 09:00:00 AM
Was verstandiger geweest dat ze foto's van doodgemaaide pullen hadden gemaakt,nu heb je geen poot om op te staan.

Of filmpje

diertjesvriend

Ook ja gestemd en artikel doorgemaild,

goede actie van de vogelbescherming, zet hem op, hou vol!!!!

Hier zijn ze gister begonnen met het maaien van de 2e snee.
Na het maaien van de 1e snee (voor en tijdens pinkster) eerst vrijwel nergens meer kivieten te bekennen, alleen kraaien meeuwen en spreeuwen overal..
Sinds een week zie ik weer kiviet paartjes hier en daar!
Vorige week nog hazen voor de gifspuit (van 20m breedte...) zien wegvluchten uit maïsveld..
en nu beginnen ze dus weer met maaien.

over 2 dagen is het 15 juni, en mogen de natuurweides ook gemaaid.... zonde zonde.
Landbouw gebied is industrie gebied geworden, er wordt dwars over al dat kleine mooie leven heen gewalst :(

hiskodevries

ik ben wel benieuwd of het voor een melkfabriek/ consument interessant is om voor de melk zoveel aan de boer te betalen dat die in staat is de weide echt natuurvriendelijk te beheren.
Want daar ligt natuurlijk de oorzaak. De boer moet tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk melk uit die koeien persen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marina

melk? dit ging toch om een manege?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

hiskodevries

zeker maar in het grote geheel van weidevogels gaat het om grasland
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick_Karsenbarg

mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

peterlindenburg


Helemaal eens met Hisko. Boeren bashen heeft naar mijn idee totaal geen zin, dat zijn gewoon ondernemers die steeds meer moeite moeten doen om hun bedrijf draaiende te houden. Het zijn gewoon mensen met een gezin. De consument heeft de grootste schuld: die wil inderdaad geen dubbeltje meer betalen.

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2012, 12:26:26 PM
ik ben wel benieuwd of het voor een melkfabriek/ consument interessant is om voor de melk zoveel aan de boer te betalen dat die in staat is de weide echt natuurvriendelijk te beheren.
Want daar ligt natuurlijk de oorzaak. De boer moet tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk melk uit die koeien persen.

Norman

Citaat van: peterlindenburg op juni 13, 2012, 15:14:02 PM

Helemaal eens met Hisko. Boeren bashen heeft naar mijn idee totaal geen zin, dat zijn gewoon ondernemers die steeds meer moeite moeten doen om hun bedrijf draaiende te houden. Het zijn gewoon mensen met een gezin. De consument heeft de grootste schuld: die wil inderdaad geen dubbeltje meer betalen.

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2012, 12:26:26 PM
ik ben wel benieuwd of het voor een melkfabriek/ consument interessant is om voor de melk zoveel aan de boer te betalen dat die in staat is de weide echt natuurvriendelijk te beheren.
Want daar ligt natuurlijk de oorzaak. De boer moet tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk melk uit die koeien persen.

Ten eerste ben ik bereid meer te betalen voor mijn Melk, maar het gros van de Nederlanders is dat niet. Vandaar dat we nog steeds een dergelijke intensieve veehouderij hebben in NL.

Het is slechts een deel van de oorzaak. De afnemers (melkfabrikanten/supermarkten) melken de boeren te veel uit, waardoor de boer efficiënter moet gaan werken om zijn hoofd boven water te houden. Overigens vraag ik mij af of de boer extensiever gaat werken als hij bijvoorbeeld 50% meer zou krijgen voor zijn producten. bevooroordeeld als ik ben denk ik dat de boer zijn bedrijf gaat uitbreiden en op een intensieve manier door te boeren en hierdoor gewoon meer geld te maken. Zoals bijna de hele maatschappij werkt.

Daarnaast is boer worden toch echt een vrije keuze. En als de keuze is om boer te worden dan dien je er rekening mee te houden dat je dit deels in de open lucht doet en je bedrijf moet delen met de ter plaatse voorkomende fauna. Als de boer een overtreding begaat van de f&f wet, dan vind ik het goed om hier iets aan te doen. Als boer en mens heb je een keus. Hij kan wachten met maaien, niemand dwingt hem te maaien.

Een vergelijk, een koerier kan zijn werkzaamheden mogelijk efficienter verrichten en meer werk doen in een gelijke tijd of het zelfde werk doen in minder tijd door de maximumsnelheid, rode lichten, etc. te negeren. De man is hierdoor strafbaar en verdient hier een bekeuring voor. Net zoals die boer een bekeuring verdient als hij de f&f overtreed.

V.w.b. foto's. Hans Vader (ex-duinwachter en dus goed op de hoogte van de f&f wet) kennende is er een reële kans dat e.e.a. juist gedocumenteerd is om tot een succesvolle afloop te komen.

Yeronimo

Hou ons aub op de hoogte van vorderingen! Dit is een zeer interessante zaak.
Als ik die reacties zo lees voel ik me spontaan geen Nederlander meer, bah
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Norman

De kwestie lijkt kansloos. De AID kwam pas de volgende dag aankakken toen alle kraaien, meeuwen, etc. alle restanten al ruimschoots op hadden. Helaas zijn de melders ook niet in staat geweest om foto's te maken.

Wel is er duidelijk gecommuniceerd dat er nesten/kuikens met/van weidevogels waren en er rekening gehouden moest worden met maaiwerkzaamheden. Dit is genegeerd, maar wel bewijsbaar dat hiervoor is gewaarschuwd.

Jeroen Nagtegaal

Het klinkt wellicht bot. Maar de hele weidevogelbescherming is nagenoeg zinloos. Het is veel succesvoller om te investeren in reservaten met nu nog goede populaties. Procederen tegen zulke agrariërs is dus ook kansloos, en werkt averechts. Het zijn ook gewoon ondernemers... In gesprek gaan, en daar het beste uithalen, ook voor de zwaluwen en huismussen daar moet je tijd in investeren!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 13, 2012, 23:12:27 PM
Procederen tegen zulke agrariërs is dus ook kansloos, en werkt averechts. Het zijn ook gewoon ondernemers...
Denk idd dat als je voor weidevogels bent je niet moet gaan procederen tegen boeren.

Norman

Ik zou niet weten waarom niet? In gesprek gaan is inderdaad het belangrijkste uitgangspunt, maar als het op die manier niet lukt, dan maar procederen.
Als er geen weerstand is word de lat steeds een beetje lager gelegd is mijn ervaring.

Meer specifiek in mijn geval. "Die paar pijpen van die dassenburcht mogen we toch wel dichtrijden. Er liggen nog genoeg pijpen in het struweel!!!!"

De boeren roepen altijd dat ze zo begaan zijn met de natuur, maar puntje bij paaltje maaien ze alles kapot en als dit niet lukt hebben ze wel goedje waar ze het restant mee kapot spuiten. Als ze dan zo begaan zijn, dan gaan de boer op naar de regering, eventueel Europa en gaan ze aandringen op betere voedselprijzen en een duurzame en diervriendelijke bedrijfsvoering. Maar ja, minder euro's, en de maatschappij is nu eenmaal zo dat iedereen een continue stroom van nog meer euro's wil hebben. 

Klaas van Dijk

Citaat van: Norman op juni 12, 2012, 22:09:31 PMStemmen jullie allemaal even voor 'eens'.

Beste Norman,

Goede actie en gisterochtend meteen gestemd voor 'eens'. Zorgen dat er flink druk op de ketel blijft staan. Dus blijven 'zeuren' en voortdurend de publiciteit zoeken.

Groetjes, Klaas

Wouter van der Ham

Tjonge jonge, die reacties..

het punt dat de manege in een slecht licht word gezet vind ik rond uit belagelijk weten jullie hoe veel mussen er op een manege zitten en volgens mij is de mus bedreigt maarja daar word niet aan gedacht nee we gaan zitten zeuren over 1 dom weiland terwijl heel nederland word vol gebouwt jaah heel zin vol dit. ik zeg vogelwerkgroep concentreer jullie aandacht op de grootere woningbouwprojecten

misschien de vogelaars volgende keer vragen met een nagelknippertje door het weiland te gaan. Zijn ze diect van de straat met hun onzin.

beste mensen, ik rijd op die manege. en daar op stal is er een enorme mussenpopulatie en ik heb een buizerd een keer van 5(!) meter afstand gezien toen ik met een paard langsliep, dus beste mensen, het gaat makkelijk samen!
Groeten Famke Deelstra
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl