Zit ik juist?

Gestart door Harm058, juni 12, 2012, 21:11:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Arp

Hoi Harm

Nee, absoluut geen Duitse. Ik denk dat we het in de richting van Panchlora nivea moeten zoeken. Zou een "nieuwe" soort voor Nederland zijn, maar waarschijnlijker incidentele import. Toch even Roy Kleukers inschakelen lijkt me. Ik stuur hem een mailtje ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm058

Dank je Arp... ik ben belangrijke info vergeten toe te voegen... ik werk in een supermarkt en dit beestje liep bij de kassa...dus import is dus goed mogelijk!

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Arp

Ze komen wel eens mee met bananen enzo, maar ik weet niet of er al eerdere meldingen voor Nederland zijn - ga nu niet uitgebreid googelen.

Had je het beest bewaard trouwens?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm058

#4
Sorry ik heb aan fauna-vervalsing gedaan.... Niet wetende om wat voor soort het ging.... dus heb hem/haar de vrijheid gegeven! :-X
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Als er meer foto's nodig zijn...ik heb meer tot mijn beschikking
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

En dit is wat ik op dit moment kan vinden op google...lijkt er erg op...weet niet of er meer gelijkende soorten zijn

http://en.wikipedia.org/wiki/Panchlora_nivea
https://www.sites.google.com/site/cockroachcare/panchlora-nivea
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Hoi Arp, had je al een mailtje terug gekregen van  Roy Kleukers ?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Arp

Roy had op zjn beurt Wijnand Heitmans ingeseind. We wachten het nog even af...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Arp

Er is helaas nog geen reactie gekomen.

Het geslacht Panchlora is nogal groot en ik ga het niet uitspitten of er gelijkende soorten zijn. Alles wat je tegenkomt op internet is Panchlora nivea - dat hoeft niet correct te zijn, want iedereen kan elkaar "blind" napraten, maar vooral in (het zuiden van) Noord-Amerika zullen toch wel één of twee mensen er een keer beter naar gekeken hebben hoop je dan.

Anyway, ik heb voor de vorm maar de soort Panchlora nivea aangevraagd als exoot c.q. incidentele import omdat ik verwacht dat als zo'n beest verzameld wordt en door iemand die ze allemaal kent op naam wordt gebracht dat het dan waarschijnlijk deze soort zal blijken te zijn. Niet verzamelde beesten - zoals deze - kunnen denk ik het beste als onzeker onder deze naam worden ingevoerd, dan zijn ze in elk geval gemakkelijker in de database terug te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm058

Bedankt Arp voor de moeite! Jammer dat er geen uitsluitsel is... maar wie weet komt dat nog! Hij is ingevoerd...
http://waarneming.nl/waarneming/view/69142749

Groet,
Harm
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Maurice Elf

Harm, zoals aangegeven op FB, betreft dit inderdaad een panchlora nivea, dit individu zal waarschijnlijk met het fruit bij jullie meegekomen zijn, maar ik herken deze soort uit de reptielen hobby. Deze groene kakkerlakken soort wordt gebruikt als voedseldier en ook als zodanig gekweekt door hobbyisten. Onder andere kameleons die slecht eten zijn weer aan het eten te krijgen met groene voedseldieren, ze zijn gek op groene voedseldieren (wandelende takken of bladeren en de groene kakkerlak staan bovenaan het favorieten lijstje). Het kweken van deze soort is erg gemakkelijk, een verwarmde emmer met vochtige aarde, wat fruit en een aantal panchlora's en al snel zul je een mooie kweek hebben. Nadeel is alleen dat deze dieren goed kunnen vliegen, dit doen ze met zijn allen tegelijk, bijv als je de kweek sproeit en zo ontsnapt er nog wel eens 1. Voor de fauna vervalsing zou ik niet zo bang zijn, nog voor dit dier de grond geraakt heeft toen je hem naar buiten slingerde zal hij bevroren zijn geweest  ;D
Mvg Maurice

Maurice Elf

Zie nu pas dat dit een oud topic is  ;D
Mvg Maurice

Arp

Reactie van Wijnand vandaag :) Hij wil in principe ook niet verder gaan dan Panchlora sp. (waarschijnlijk P. nivea).

Ik stel voor dat we de soort laten staan zoals het is - een onzekere P. nivea - maar heb de validatie aangepast van "goedgekeurd" (als onzeker) naar "goedgekeurd, hoge waarschijnlijkheid" (als onzeker). Die validatieoptie was er voorheen nog niet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)