Hoofdmenu

kommetje

Gestart door spanjool, januari 27, 2007, 22:58:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

dacht in eerste instantie aan oorzwam die door de storm op de grond gevallen was en heb ze daarom niet terplekke gefotografeerd maar later thuis.
Zaten op de grond, niet merkbaar aan de grond vast.
Bij nader inzien zijn het vlgs mij geen oorzwammetjes, die hebben altijd een duidelijk plek waar mee ze aan (meestal vlier) stam vastzaten.
Deze zijn heel fijn behaard aan de buitenzijde en hebben een gladde rand aan de bovenzijde. iemand enig idee?
diam grootste 22 mm x c.a 15 diep.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#1
Heb inmiddels geprobeerd enig mic werk te doen, ben begonnen met preparaatje in H2O, zag je vrijwel niets. Toen in Melzer ook niet je dat, katoenblauw erbij, wordt al stukken beter maar te donker. Eentje met 10%KOH, ook niks.
Dan maar eens met Congo-rood, dat zijn deze dus. eigenlijk een beetje te veel congo, wat meer verdunnen is misschien beter, maar dit is het 6e preparaatje al en dan word je het wel eens zat.
Wat ik dacht dat het zou kunnen zijn heb ik er niet echt in gevonden.
Dacht aan Peziza Celtica
Paraphysen zijn ook niet echt verdikt aan het eind, alhoewel ik dacht wel op zeker moment een aantal gevonden te hebben maar kan ze niet meer vinden.
Probleem met dit spul is ook dat het zo taai is als een fietsband en dat je er moeilijk een mooi dun preparaatje van kan maken waardoor alles mooi gelijkmatig onder de mic komt.
Nu heb je allerlei verschillende lagen doorelkaar wat veel vertekening geeft.
iemand daar een oplossing voor?
Heb dus ook nog gekeken of het toch niet judasoor is maar dat lijkt me ook niet.

met de sporen is dus 1000x even voor de maat.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#2
paraphysen of hyphen of basidien 400x
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

en nog een paar sporen.

1000x
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

#4
Ik zie geen asci en dan is het zeer lastig om hier iets over te zeggen.
Peziza soorten hebben nl allemaal asci welke ook in katoenblauw bekeken moeten worden om de kleur van het uiteinde van de asci te controleren.
En of het nu parafysen zijn die op een van de foto's te zien zijn weet ik niet, deze zie ik normaal gesproken tussen de asci.


spanjool

Dag Arno,

ik zie ze evenmin, heb een preparaatje uit de buitenkant, binnenkant en uit de gelei in het midden gemaakt maar ik zie nog steeds geen asci tevoorschijn komen.

De substantie op zich maakt het ook niet eenvoudig om een goed preparaat te maken.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

J&L

Hoi, Spanjool

Kan het de woning van een Plaatjesgalwesp zijn? Ze hebben waarschijnlijk aan een blad gezeten. Deze zijn eerst groen/geel en later paars/bruin. Het is maar een suggestie van mij. Gr.tjes Jacob
http://www.waarneming.nl/fotonew/1/87441.jpg

Stip

Allen
Dit is het vals Judasoor (Auriculariopsis ampla), de sporen die in het preparaat zitten horen niet bij deze paddenstoel, het ziet er uit als sporen van een Roest.
Trouwens de reactie van de ascustoppen bekijk je in een Jodium-oplossing (Lugol of Melzer, persoonlijk lugol) en niet in katoenblauw dat is voor plasmakleuring
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Arno van Stipdonk

#8
Citeer
Trouwens de reactie van de ascustoppen bekijk je in een Jodium-oplossing (Lugol of Melzer, persoonlijk lugol) en niet in katoenblauw dat is voor plasmakleuring
Stip
Daar heb je helemaal gelijk in Stip, vergissinkje. Ik bedoelde Melzer.

spanjool

CiteerAllen
Dit is het vals Judasoor (Auriculariopsis ampla), de sporen die in het preparaat zitten horen niet bij deze paddenstoel, het ziet er uit als sporen van een Roest.
Trouwens de reactie van de ascustoppen bekijk je in een Jodium-oplossing (Lugol of Melzer, persoonlijk lugol) en niet in katoenblauw dat is voor plasmakleuring
Stip
Beste Stip,

heb inmiddels honderden foto's van vals-judasoor gezien (Auriculariopsis ampla, synoniem cytidia flocculenta- synoniem Cyphella ampla) maar alle hebben een duidelijk witte tot roomwitte buitenzijde, en deze dus duidelijk niet. reden waarom ik deze naam ervoor toch een beetje in twijfel trek.
Heb ook nergens microscopische gegevens kunnen vinden, staan ze misschien in Ellis & Ellis?. Kan dus niet naar bevestigende mic. kenmerken zoeken.

Komt misschien nog wel.

ps kan tot nu geen reactie van de asci met Melzer constateren.

Heb voordat ik een nieuw preparaatje heb gemaakt, een  deel van de zwam schoongemaakt.
Heb het objectglaasje vooraf onder de mic gecontroleerd of het wel echt schoon was. Nieuw mesje, kan haast geen vervuiling meer zijn. Die betreffende sporen ook niet meer aangetroffen.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Spanjool
Ik heb ze ook wel eens groen van de algen gezien, de microscopische foto die je hier neergezet had daarvan dacht ik dat het de haren waren.
Volgens Jülich( Nichtblätterpilze Gallertpilze & Bauchpilze) zouden de haren kleurloos zijn, dikwandig, en gegolfd 2-3 mu in diam. sporen 7,5-11x2,2-3 kleurloos cylindrisch tot licht gekromd, basidiën 25-30x4-5 . dat van die haren kan wel kloppen met jouw foto,
Asci verwacht ik hier niet aan te treffen, ik hoop dat je niet zo hard gepoetst hebt dat de sporen die aan de basidien zaten al weg zijn, probeer eens een coup te maken van een stukje binnenkant (flintertje uitsnijden) een dwarscoup lukt waarschijnlijk toch niet echt met dit spul.
succes
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

CiteerHoi Spanjool
Ik heb ze ook wel eens groen van de algen gezien, de microscopische foto die je hier neergezet had daarvan dacht ik dat het de haren waren.
Volgens Jülich( Nichtblätterpilze Gallertpilze & Bauchpilze) zouden de haren kleurloos zijn, dikwandig, en gegolfd 2-3 mu in diam. sporen 7,5-11x2,2-3 kleurloos cylindrisch tot licht gekromd, basidiën 25-30x4-5 . dat van die haren kan wel kloppen met jouw foto,
Asci verwacht ik hier niet aan te treffen, ik hoop dat je niet zo hard gepoetst hebt dat de sporen die aan de basidien zaten al weg zijn, probeer eens een coup te maken van een stukje binnenkant (flintertje uitsnijden) een dwarscoup lukt waarschijnlijk toch niet echt met dit spul.
succes
Stip
Beste allemaal en Stip in het bijzonder,

Ik heb niet zo hard gepoetst, en zelfs nog weer een ander ???? gevonden lag op de bodem van het kommetje. Dit kommetje had een diam van 22mm en het ????is ongeveer 1,1 mm lang. een grote dus.
Zal er hier even een foto van plaatsen op de bodem van het kommetje en het ??? zelf even openen in een nieuw topicje.
Heb dus vandaag spul opnieuw onder de mic onderzocht maar wordt er niet veel wijzer van. Heb het eerst eens een 2 uur onder het dekglaasje laten weken alvorens het een beetje te pletten.
Zou misschien iemand daar zijn band geplakt hebben?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Dit zou een basidium kunnen zijn. Heb er lang naar moeten zoeken.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#13
en deze sporen heb ik na lang zoeken gevonden c.a 11 x 5 mu
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Stip

Hoi Spanjool
Sorry maar ik kan er ook niks van bakken, als dat de sporen zijn is het voor mij iets onbekends, dat uitsteeksel ziet er meer uit als een Cystide i.p.v. een Basidië
Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

spanjool

Hoi allemaal,

gaat bij de paal met opschrift "PADDESTOEL ONBEKEND"

Bedankt voor de suggesties en inzet.

Henk
Vriendelijke groet, Henk Gremmer