Otters in België

Gestart door ducheineWim, juni 14, 2012, 12:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

ducheineWim

Gisteren een nieuws-item op de Belgische tv:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.22543/2.22544/1.1331205
Nog verder geen meldinge gezien op waarneming.be. Straks ook vandaaruit terug in Nederland? Bocholt is grensgebied Belgie/Nederland.

Leuk bericht.

Wim
Wim Ducheine

Rene Janssen

Dag Wim,

Inderdaad zeer leuk nieuws en ook een opsteker voor het project van Ark Natuurontwikkeling waarin gestreefd wordt naar een bloeiende otterpopulatie in Limburg, waaronder het Kempen~Broek.

Ik hoorde al verschillende vermoedens van verschillende mensen dat daar altijd een populatie heeft gezeten. Zelf denk ik dat die kans zeer klein is... de afgelopen 20 jaar is er NOOIT een dode otter gevonden, iets wat veel voorkomt in gebieden waar een populatie voorkomt en waar toch zoveel drukke wegen doorgaan. 

Eigenlijk zijn er vier opties:
A: Er zat daar desondanks bovenstaande toch nog een populatie die nooit onder een auto is beland (zoals de zeer kleine populatie bij Doesburg waar dieren ook 7 jaar de auto's hebben kunnen ontwijken...
B: Dier(en) vanuit Doesburg/ Overijssel/ Münster (D.)  gelopen?
C: Illegale uitzet?
D: Optie D... (nader in te vullen)

Ik ben benieuwd hoe anderen er over denken!


René
René Janssen

maurice.lahaye

Spectaculair en natuurlijk nakomelingen van de dieren uit de Kop van Overijssel, dat was immers ook het geval bij de otter(s) van Doesburg (alhoewel daar wel een Duitse man langs gekomen is). Nee, ik ga voor de Overijssel-link.

Hoe is het eigenlijk met de Alde Feanen otters?

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

M.Haverkamp

Citaat van: maurice.lahaye op juni 14, 2012, 15:54:41 PM
Spectaculair en natuurlijk nakomelingen van de dieren uit de Kop van Overijssel, dat was immers ook het geval bij de otter(s) van Doesburg (alhoewel daar wel een Duitse man langs gekomen is). Nee, ik ga voor de Overijssel-link.

Hoe is het eigenlijk met de Alde Feanen otters?

Maurice
(op persoonlijke titel)

Ik ga voor de Ardennen en de Eifel.

maurice.lahaye

Vooralsnog ontbreken goede waarnemingen uit de Ardennen. Van de Eifel ben ik minder op de hoogte. Iemand info en een goede link?

Maurice
(pers. titel).
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

M.Haverkamp

Citaat van: maurice.lahaye op juni 14, 2012, 20:40:10 PM
Vooralsnog ontbreken goede waarnemingen uit de Ardennen. Van de Eifel ben ik minder op de hoogte. Iemand info en een goede link?

Maurice
(pers. titel).


Alleen niet gedocumenteerde waarnemingen. Ik vind alleen de Overijssellink minder geloofwaardig dan b.v. de Eifel. Ik weet dat otters ver kunnen zwerven maar dit wel erg ver zonder vondsten van dode otters

maurice.lahaye

Ik neem aan dat Alterra (althans de medewerkers) haar/hun uiterste best zullen doen om komende winter spraints te verzamelen. DNA-analyse kan dan uitwijzen wat de meest waarschijnlijk bron-populatie is. Misschien is het wel een mix tussen Ardennen otters (zag op www.waarnemingen.be een mooie prent uit Namen http://waarnemingen.be/soort/view/417?from=2002-06-14&to=2012-06-14&prov=0&maand=0&rows=20&os=0) en Overijssel otters!

De afwezigheid van slachtoffers lijkt mij minder van belang. De otters van Hazerswoude en de Vechtplassen hadden ook een eind gezwommen en gelopen en die waren ook niet plat (nou ja, uiteindelijk wel natuurlijk  :( ).

Maurice
(pers. titel)


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Ik hoop dat er keutels te vinden zijn, dan hoeven we niet meer te speculeren, al ben ik wel echt benieuwd... het was een van de laatste plekken waar otters in Vlaanderen voorkwamen... deels in (ondoordringbaar) gebied. De kans dat ze onopgemerkt zijn gebleven 20 jaar lang, lijkt mij toch stug...

En in Wallonië: tijdens het project "Lutra" van de Walen zijn er met cameravallen geen beelden gemaakt en nergens spraints gevonden door die medewerkers van dat project. Dat geeft toch ook te denken, al lijkt mij die prent die Maurice aanhaalt zeker niet slecht (goed eigenlijk...). Ze kunnen grote einden lopen, maar ook naar de omgeving Mechelen... dat is nog eens 100 km verder vanaf ten zuiden van Weert gezien...

DNA: dat is volgens mij het codewoord om tot de oplossing te komen...


René
(op persoonlijke titel)
René Janssen

martenboonstra

De Alde Feanen Otters? Begrijp werkelijk niets van deze otters. Heb een redelijk groot gebied afgezocht (leuke meerdaagse wandeltochtjes van 40 km) en vrijwel niet of nauwelijks spraints gevonden. De spraints welke ik heb aangetroffen dienen eerder als als sterk verouderde spraints te worden beschouwd. Ditzelfde geldt voor de weerribben en brandemeer (volgens mijn idee...)

De Leeuwarder Courant schreef dat een otter zou zijn overreden nabij Akkrum. Maar ja, dat kan ook net zo goed een hermelijn zijn geweest  ;D   Heb eigenlijk geen verse spraints meer aangetroffen (bijv. woldlakebos, lokkepolder, frijstaten, nederland en kalenbergergracht enz..). 

Hoe is het met de otter in Lauwersoog gegaan? Is hier iemand geweest? Of is deze er ook al vandoor richting de waddeneilanden?  :rolleye:

Rene Janssen

@ Marten:

Het probleem is dat de kans dat je nu een spraint vindt, enorm klein is. Enerzijds omdat ze nu eigenlijk niet  bezig zijn met het sprainten dat meer een winterse aangelegenheid is, anderzijds zijn ze nu toch ook wel lastiger te vinden (alhoewel, onder bruggen moet het natuurlijk lukken). Je beeld dat je enkel oude sprainten vindt, kan dus zeker goed kloppen!


René
René Janssen

martenboonstra

Hallo Rene,

Vrijwel geen spraints in de zomer? Dus niet gehele jaar spraintsfeest?!?  :angry:....
Gelukkig kunnen ze er in dat geval zeker nog zitten en blijft het spannend.

Hopelijk straks tijdens mijn vakantie met kano des nachts erop uit en door de weerribben varen.
Tussentijds nog druk op zoek naar een warmtecamera.....heeft iemand een tip of een warmtecamera liggen?
dat maakt de kans een stuk groter voor een mooie foto...

Met vriendelijke groet,



Marten



Rene Janssen

Dag Marten,

Ze zijn te huur in Drunen bij de importeur van Flir. De Flit7 (120*120 pixels doet het aardig, maar niet over een al te lange afstand...


René
René Janssen

martenboonstra

Hallo Rene,

Mooie aanbeveling. Echt super....

Ben benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan. Hopelijk binnenkort
de eerste foto's van de dieren op warmtebeeld.

M.vr.gr.


Marten