Heliophanus auratus ?

Gestart door johanb., juni 09, 2012, 19:29:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

johanb.

Is dit Heliophanus auratus?
Groet,
      Johan

Pierre55

Hallo Johan,

Moeilijk te zeggen, de epigyne is niet leesbaar.
Dat is tussen H. auratus en H. aeneus en ik denk 2 witte 'accenten' te zien op het achterlijf : het zou dus H. aeneus zijn, maar niet 100% zeker.

johanb.

Ik heb 'r nog eens bekeken en ze heeft inderdaad 2 witte vlekjes achter op haar abdomen.
Betekend dit dat het een Heliophanus aeneus is?
Als ik beide soorten google zie ik ook bij beide sommige met vlekjes, of zijn die dan verkeerd benoemd?
Groet,
      Johan

Pierre55

Normaal gezien heeft H. auratus geen witte vlekje maar dat kan toch (ik heb er één gevonden met 2 witte streepjes) maar wanneer deze vlekjes de vorm hebben van een 'accent' gaat het over H. aeneus.
Maar natuurlijk is het beter een ID te plakken op basis van de epigyne. Kan je er geen foto van maken in alcool ?
En ik blijf altijd voorzichtig met de determinaties op de web (straks heb ik een Gnaphosidae gezien onder de naam van Araniella...!?)

johanb.

Foto's op het web moet je inderdaad altijd met een dosis gezond verstand "filteren".
Ik laat de spinnen die ik vang na het bekijken en fotograferen altijd weer vrij,maar ik heb nog wel een foto gemaakt van de vlekken.
Ik heb de spin nog wel in een bakje zitten, dus als er nog andere uiterlijke kenmerken zijn die kunnen helpen kan ik die nog wel op een foto zetten.
Anders blijft het helaas op onzeker.
Groet,
      Johan

Pierre55

Andere kenmerk dat ik had genoteerd (maar is dit kenmerk 100% zeker weet ik niet...) is dat de poten bij H. auratus geel zijn behalve de femora's die kunnen donker zijn.
Bij H. aeneus zijn alle poten bijna zwaart maar de tarsi en de trochanter IV zijn min of meer geel.

johanb.

De trochanter IV is eerder donkerder dan de eerste 3 die enigzins lichter zijn dan de femora.
De femora zijn donker met dorsaal lichte strepen, deze strepen lopen door over de hele poot.
Maar vanaf de patella zijn de poten overwegend geel.
Dus toch P. auratus of blijft het onzeker?
Groet,
      Johan

johanb.

Ik heb deze overigens in mijn eigen achtertuin gevonden (Zuid Holland)
Groet,
      Johan

Pierre55

Ik heb naar de beschrijvingen van Simon (in 't Frans) opnieuw gekeken en bijna alles (maar niet alles !) gaat in de richting van H. aeneus maar zoals ik of Joost het altijd schrijven, kan een preciese ID alleen maar met de studie van de genitalia gedaan worden.
Gezien ik hier niet 100% zeker kan zijn zou ik het eindelijk op H. aeneus onzeker houden...

johanb.

Dan hou ik het op onzeker H. aeneus.
Bedankt Pierre!
Groet,
      Johan

jvogels

ik vindt het genitaal erg in de richting van H. auratus pleiten.

johanb.

Hier help je me ook niet mee,Joost! ;)

Vond epygine zelf ook meer op H. auratus lijken maar ik ben geen expert en moet het van plaatjes uit Roberts en van het net hebben.
Maarja, linksom of rechtsom ,echt met zekerheid zal hier niets over te zeggen vallen toch!? 
Groet,
      Johan

jvogels

Citaat van: johanb. op juni 11, 2012, 12:13:42 PM
Hier help je me ook niet mee,Joost! ;)

Vond epygine zelf ook meer op H. auratus lijken maar ik ben geen expert en moet het van plaatjes uit Roberts en van het net hebben.
Maarja, linksom of rechtsom ,echt met zekerheid zal hier niets over te zeggen vallen toch!? 

hoezo niet?

H. aeneus is zelden/nooit in NL aangetroffen, dus op basis van enkel somatische kenmerken (welke bij dit geslacht nogal variabel zijn) een onzekere aeneus er van te maken... de epigyne is m.i. erg lijkend op H. auratus. ook al is de foto niet denderend. Ik zou er een 90% zekere auratus van maken.

johanb.

Oké bedankt voor de uitleg.
wat waarnemingen in Nederland betreft ben ik op waarneming.nl aangewezen en met maar één waarneming van  H. auratus en helemaal geen van H. aeneus heb ik geen idee hoe representatief dit is voor het voorkomen van beide soorten.
En omdat 90% geen invoer optie is maak ik er 100% van met een verwijzing naar dit item.
Bedankt Joost.
Groet,
      Johan

Pierre55

Citaat van: jvogels op juni 11, 2012, 13:35:12 PM
H. aeneus is zelden/nooit in NL aangetroffen, dus op basis van enkel somatische kenmerken (welke bij dit geslacht nogal variabel zijn) een onzekere aeneus er van te maken... de epigyne is m.i. erg lijkend op H. auratus. ook al is de foto niet denderend. Ik zou er een 90% zekere auratus van maken.
Wat me betreft heb ik niks tegen deze optie.
Ik heb toch enkele opmerkingen :
- tegen het feit dat aeneus nooit/zeldzaam gevonden is, is geen bewijs dat het eindelijk over auratus gaat.
- tegen de somatische kenmerken. Tot nu toe heb ik toch kunnen vastleggen dat de beschrijvingen door Simon klopten met verschillende determinaties onder bino. Toch mag ik het feit aanvaarden dat enkele kenmerken kunnen variëren van een regio tot een ander.
- de foto van de epigyne is hier niet leesbaar (maar ik moet ook toevoegen dat ik niet meer jong ben...) maar als deze voor jou leesbaar ik dan volg ik je. :)

Dit alles 'vriendelijk' geschreven, moet ik preciseren, want mijn manier in het Nederlands te schrijven kan misschien (ik hoop het toch niet) slecht geïnterpreteerd worden  ;)

jvogels

Ik wil ook niet zeggen dat het 100% zeker om auratus gaat. het zal altijd een "onzekere" blijven, zeker omdat de spin weer is vrijgelaten en er dus geen beter foto's gaan komen. Maar wat ik aan de epigyne kan ontwaren, lijkt het mij eerder een auratus dan een aeneus, that's all...

johanb.

Twee weken geleden had ik een dode Blinker gevonden die zover ik kan zien eenzelfde vorm epygine had als deze.
Hemelsbreed ong. 6 km van deze vindplaats vandaan.
Joost, mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb deze nog op alcohol staan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70218929
Groet,
      Johan

Weia

Citaat van: Pierre55 op juni 11, 2012, 16:47:05 PM
Dit alles 'vriendelijk' geschreven, moet ik preciseren, want mijn manier in het Nederlands te schrijven kan misschien (ik hoop het toch niet) slecht geïnterpreteerd worden  ;)
Je Nederlands gaat prima Pierre!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Pierre55