Gewoon doorntje of kalkdoorntje

Gestart door henkjanvdkolk, juni 09, 2012, 17:18:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Durft iemand deze aan, in het veld durfde ik hem zelf niet met zekerheid te determineren. Kalkdoorntje of Gewoon doorntje. Zanderig stukje in Millingerwaard.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69070515
onzeker Gewoon Doorntje - Tetrix undulata gezien op 2012-06-09 Duffelt - Millingerwaard
Foto's:



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

florisbrekelmans

Oei, een doorntje waar al vijf dagen niet op is gereageerd....let's do it  >:D
Wat zien we niet? Zijkant (kiel op rug laag of hoog?), lengte doorn in relatie tot vleugels en achterlijf, achterpoten, vleugeltjes....hmmm.
Wat zien we wel? Extreem lange antenne-leedjes, afgeronde en bijna rechte voorrand van het halschild, vrij recht en weinig vooruitstekend voorhoofd, twee weliswaar weinig opvallende vlekjes op de doorn en een slagschaduw van een kennelijk hoge rug.

Roeien met de riemen die we hebben: ik durf hier een kalkdoorntje van te maken. Nu de rest nog....iemand?

Groet,

Floris

jaapbouwman

Als Floris het durft dan durf ik ook wel ;D. Lijkt mij ook een Kalkdoorntje.

groet!

henkjanvdkolk

Bedankt voor de reacties!

Bij de waarneming was al door Rob Felix gereageerd. Hij dacht eerder aan Zanddoorntje.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69070515
Beide hadden wel een kort halsschild dus dat zou wel weer raar zijn voor Zanddoorntje.

Verschillende meningen dus :), doorntje spec. lijkt mij vooralsnog het beste.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Rob Felix

Beste Henk-Jan,

Bij nader inzien zou het inderdaad best een kalkdoorntje kunnen zijn  :-[ .
Ik werd misleid door wat in eerste instantie een lage kiel op het halsschild leek, maar Floris' slagschaduw-argument overtuigt me!
En natuurlijk de korte doorn die je noemt.

Maak er dus toch maar een kalkdoorntje van!

Groet Rob

florisbrekelmans

 Nu ik de foto weer zie vind ik het eigenlijk best een iel beestje. Maar goed, een korte doorn, dus geen zanddoorntje. Zeggedoorntje oogt meestal vrij breed, maar niet breder dan kalkdoorntje. Op de een of andere manier lijkt er iets niet te kloppen: is het wel een slagschaduw en daarmee toch stiekem een zeggedoorntje? Maar dan die lange antenne-leedjes. Dat ken ik niet van zeggedoorn. Die saaie kleur is wel weer typisch zeggendoorn, de kalkdoorntjes die ik tot nu toe heb gezien waren altijd bonter van kleur.


Zucht...


...Roy?




Rob Felix

Zo'n smal en niet voor de ogen uitstekend fastigium past niet op zeggedoorntje.
Daarom dacht ik ook eerst aan zand.

Iel is ie wel!

Groet!
Rob

jaapbouwman

Is volgens mij echt een Kalkdoorntje. Alle andere soorten passen niet. Fastigum, vorm van de ogen (die van subulata zijn meer niervormig, die van tenuicornis ronder) en de lange antennenleedjes passen op Kalkdoorntje en niet op een van de andere soorten.
Is wel een interessante case, ze blijven lastig die doorntjes.

groet

Jaap

florisbrekelmans

Akkoord! Laten we er definitief kalkdoorntje van maken. Of moet ie nog ff langs de hoogste raad voor een finaal oordeel? 

jaapbouwman

Misschien inderdaad maar even in de beoordelingscommissie gooien.

groet!

RoyKleukers

Ik ben wel overtuigd van kalkdoorntje. Het is waarschijnlijk een mannetje, die zijn wat smaller dan de vrouwtjes. Groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Wim Bakker

Tsja, wie ben ik om dan nog wat te zeggen...  :angel:

Toch betwijfel ik of hij zonder kleerscheuren door de commissie zou zijn gekomen. Ik zou dit beest graag van de zijkant hebben gezien, zodat de hele doorn en misschien de lengte van de achtervleugel te zien zou zijn geweest. Vanwege de twijfel hier en daar stel ik voor om er een onzeker Kalkdoorntje van te maken.




Overigens zouden deze foto's--met zoveel vingers op de verkeerde plekken--direct op "verbergen" worden gezet in de database...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

florisbrekelmans

Tja, ik moet bekennen, mijn eerste heidelibel ooit, jaren geleden, had ik gevangen door hem met een dennetak uit de lucht te slaan. Zie de onthoofde sympetrum nog voor me, was natuurlijk niet de bedoeling.... Ik hoop dat henk jan het diertje goed heeft kunnen bekijken en er van heeft geleerd. Beter nog gaat hij en vele anderen met een deskunige mee op excursie, zodat hij kan leren hie sprinkhanen te hanteren en determineren. Moeten we uiteraard wel zorgen voor excursie programma. Ik pleit niet voor het lukraak vast pakken en vangen van beestjes, maar je leert er wel veel van. Een wandeling door grasland of natuurgebied kost het leven van honderden ongewervelden, die onder onze tevas, meindles en rubberen laarzen worden vertrapt....maar we zijn en bliven natuurliefhebbers, zonder wie de natuurbescherming in NL er een stuk slechter zou voorstaan.


Lijkt me goed idee om, zo voor de start van het veldseizoen, nog eens het topic met vastpakken en fotografie onder de aandacht te brengen.



Groet,


Floris

Wim Bakker

De regels binnen waarnemingNL zijn bedoeld om het verkeerd vastpakken van sprinkhanen te ontmoedigen, maar mijn opmerking was niet bedoeld als een veroordeling.

Dit is het topic waar Floris op doelt: Fotograferen van Sprinkhanen
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

henkjanvdkolk

Bedankt voor de reacties, ik zet hem op onzeker Kalkdoorntje.

Ik ben zelf ook geen fan van zo vastpakken. Alleen fotograferen op de grond wou niet lukken vanwege de distels. En een doorntje bij het halsschild vastpakken, dan zie je op de foto niks meer. Wellicht is er een betere methode..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

florisbrekelmans

Hoi,

Snap ik Wim, leek me alleen zinnig om de discussie nog eens op te rakelen. Wat nu als we foto's die eigenlijk verborgen zouden moeten worden (ivm verkeerd vastpakken; hoe vaak gebeurt dat verbergen eigenlijk?) nou eens voorzien van een markering of tag? Met iets als: 'Het dier op deze foto wordt verkeerd vastgehouden. Hierdoor kan het dier (ernstig) worden beschadigd'. Zie <dit topic> voor een juiste manier van hanteren'.  Lijkt  me leerzaam voor iedereen.

Groet,

Floris