Houtknotszwam?

Gestart door libel10, juni 09, 2012, 16:16:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Bijzonderheden: Urntjes zoals bij de Esdoornhoutknotszwam waren niet te zien en ook niet het onregelmatig oppervlak.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69017227
Houtknotszwam - Xylaria polymorpha gezien op 2012-06-03 Berg en Terblijt - Geulhemmerbos
Foto's:






bij voorbaat dank JLJ Wolfs

Melchior van Tweel

Het is in ieder geval een Xylaria. Stonden er Esdoorns?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

libel10

Hallo Melchior, niet in de directe nabijheid, wel iets verder op. Ook vandaar mijn twijfel.

Vriendelijk gegroet Finy

Melchior van Tweel

Hallo Finy,
Dan zou ik er op zijn best een onzekere Houtknotszwam van maken, maar nog beter is Xylaria spec.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

libel10

#4
Melchior dat zal ik proberen te doen. Xylaria spec. blijkt niet optioneel. Zal hem derhalve op onzeker zetten. Hartelijk dank en

Gegroet Finy

grietaf

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 10, 2012, 20:19:13 PM
Dan zou ik er op zijn best een onzekere Houtknotszwam van maken
Volgens mij is hij veel te slank voor een Houtknotszwam. De Esdoornhoutknotszwam zou best kunnen, hij is gewoon nog heel erg jong.
Grieta.

libel10

Hallo Grieta ik zou nog eens kunnen gaan kijken in dat weiland, tenminste als de koeien geen schade hebben aangericht. Hoelang moet ik bij deze soort dan afwachten totdat hij volwassen is? Deze vraag omdat ik vaker de Esdoornhoutknotszwam heb gezien en in vele perioden van het jaar. Hierover heb ik nog niet voldoende kennis. Ook van de geur niet die bij deze soort hoort. Hij was wel onmiskenbaar zoals omschreven in waarneming, toen hij uit het verzameldoosje werd gehaald en doorgesneden.

Gegroet Finy

grietaf

Hoelang het duurt voor hij volwassen is weet ik eigenlijk niet. In ieder geval een paar maanden denk ik.
Grieta.

libel10

Dank je wel Grieta, dan moet ik nog even geduld hebben om de naam eventueel te kunnen aanpassen.
Zal het in de gaten houden.

Van harte gegroet Finy