Otter eet vijver leeg

Gestart door Jeroen Nagtegaal, januari 25, 2007, 13:01:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5746526...eeg.html?p=10,1

Ontsnapte otter gapt vijver leeg
door onze correspondent

NUNSPEET - Een ontsnapte vrouwtjesotter van Natuurpark Lelystad is gisterochtend in de vijver van de familie Koster uit Nunspeet teruggevonden toen ze bezig was de goudvissen te verorberen.

Het dametje zag vier weken geleden kans uit haar verblijf te ontsnappen om vervolgens aan een groots avontuur te beginnen in de wijde omgeving. Haar verzorgers vermoeden dat ze via het IJsselmeer, het Ketelmeer en het Veluwemeer richting Elburg en Nunspeet is gezwommen om daar vele tientallen kilometers verderop met een hongerige buik de bebouwde kom op te zoeken.







'Toen ik vanochtend in het donker mijn fiets wilde pakken, hoorde ik ineens een angstaanjagend gesis naast me en vervolgens een grote plons', zegt Bert Koster nog steeds beduusd. ,'Ik pakte de zaklamp en riep mijn kinderen te komen kijken. In het licht kon ik net twee ogen gewaar worden en het puntje van een staart. Ik dacht meteen aan een enorme slang.'

De 16-jarige Reinette Koster wist wel beter en herkende in het beest een otter, een in Nederland ernstig bedreigde diersoort die alleen voorkomt in speciale natuurgebieden. 'De vijvers in de omgeving waren allemaal bevroren, maar ik had nog expres de pomp aan laten staan zodat het niet zou dichtvriezen. En daarmee was er dus een lekker maaltje voor de otter geregeld', blikt Koster terug.

De familie belde daarop de dierenambulance uit de regio, maar die wisten ook niet wat ze ermee aan moesten. Na flink wat telefoontjes kwam het natuurpark Lelystad van Flevo Landschappen in beeld. 'Tijdens het wachten had ze ineens besloten in een hoekje te gaan liggen slapen. Ze had haar buik natuurlijk volgegeten met de goudvissen'.

Nadat de hulptroepen waren gearriveerd is de otter vervolgens zeer voorzichtig gevangen genomen. 'Het is haar echt!', riepen we verbaasd. We dachten eerst nog dat het wel een nerts zou zijn. Wie had ooit gedacht dat ze zo ver zou zwemmen', zegt terreinbeheerder Hans Rosenberg van Flevo Landschappen.

'Een otter is zeker niet ongevaarlijk en kan springen', roemt hij de koelbloedigheid van de familie Koster. 'Stel je voor dat ze in paniek een schop hadden gepakt en de otter hadden doodgeslagen. We zijn dolgelukkig dat onze otter nu waarschijnlijk weer terecht is.'

Het dier is oververmoeid en wordt nu op krachten gebracht bij de dierenarts met een antibioticakuur en krachtvoer. Overigens bestaat er nog een kleine kans dat de otter uit Noord-Overijssel komt, uit een ander ver natuurgebied, omdat ze gisteren te boos was om haar chip te laten lezen door de dierenarts.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Flinke afstanden.
Wel jammer dat het dier kennelijk niet zonder de mens kon overleven. Wat dat betreft zegt het misschien ook wel wat over de kwaliteit van de natuurgebieden waar de otter doorgetrokken is en met name over de geschiktheid van deze gebieden voor de otter, Want het zou toch mooi zijn als er weer otters in de randmeren zouden zwemmen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Hallo Freek,

Het probleem bij deze otter is niet de kwaliteit van de natuurgebieden, maar de 'herkomst' van het dier. De betreffende otter is afkomstig uit een dierentuin en daar blijkbaar teveel aan mensen gewend geraakt. Andere uitgezette otters in de Weerribben en De Wieden redden het namelijk prima. Overigens is inmiddels de chip wel uitgelezen en het gaat inderdaad om de otter uit het Natuurpark Lelystad.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren



Rudmer Zwerver

Gemakkelijk hapje natuurlijk die goudvissen.
Rudmer

Natuurleuk.nl

hihi, wel een heel grappig nieuwsbericht. Het zal je maar overkomen, opeens een otter in je vijvertje. ;)
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...