Gallenboeken

Gestart door Jan vH, juni 08, 2012, 19:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Hoi,

Ik zit er over te denken om (naast het Gallenboek, die ik nu een jaar heb) nog een of twee boeken over gallen te kopen. Ik ben wel benieuwd welke boeken iets toevoegen naast het Gallenboek. Ik zie dat ze bij Natuur en Boek vier boeken over gallen hebben, waarvan eentje over de gallen van Californië, waar ik niet zo snel iets aan zal hebben. De anderen zijn Britain's plant galls, Plant galls en nog een boek met de titel Plant galls. Daarnaast is er natuurlijk nog het boek British plant galls.

Wat zijn de voordelen van Britisch plant galls t.o.v. het Gallenboek? Staan er dingen die nog iets toevoegen aan determinatie van gallen in Nederland?

Ik neem aan dat het ene boek met de titel 'Plant galls' een nieuwe, uitgebreide versie van de andere met dezelfde titel is, klopt dat?

Voegt het boek 'Britain's Plant Galls: A Photographic Guide' nog iets toe?

Ik ben benieuwd of er iemand is die deze boeken kent.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Arp

Hoi Jan,

Hier had ik een beginnetje gemaakt met een lijstje boeken en PDFs. De genoemde boeken ken ik overigens niet zelf, maar anderen op het forum hebben ze. Ik vermoed dat het interessant zou zijn om iets te nemen waarin ook de wat zuidelijkere soorten zijn opgenomen, weet niet of de Britse selectie veel aan onze toevoegt. Mensen die de Bellmann hebben zijn wel positief, maar we waren ook al een paar eigenaardigheden tegengekomen (o.a. in dit topic). Daar is contact over geweest met Hans Jürgen Buhr en Dhr Bellmann - ik moet de uitkomst daarvan nog eens samenvatten. Je mag aannemen dat elke publicatie over een dergelijk vakgebied bij verschijnen al een paar foutjes en/of "verouderde" zaken bevat, ook al zijn we gewend om alles wat gedrukt staat voor waar aan te nemen. Echt heel erg storend is dat niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan vH

Bedankt Arp!

Ik heb nu het boek 'Geheimnisvolle Pflanzengallen' van Bellmann. Een mooi boekje (erg compact!) met mooie foto's. Er staat een aantal zuidelijke soorten in die in het Gallenboek niet of nauwelijks zijn beschreven, maar waarvan een deel wel in Nederland zal kunnen opduiken. Er ontbreken wel veel soorten, vooral de minder opvallende gallen. Het is dus een goede aanvulling op het Gallenboek.
Jan van Harten
Validator Plantengallen