ijken microscoop

Gestart door bouwvis, juni 08, 2012, 14:55:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

bouwvis

Val direct door de mand als het om sommetjes gaat.
Heb een oculair meetkruis in mijn 10x oculair, vast meet oculair
Heb een object meter 1mm=0,01
meting 10x objectoef = 1 velddeel 1 streepje objectmeter
meting 40x objectief = 4 velddelen in 1 streepje objectmeter
meting 100x objetief ( zonder olie) + 10 velddelen in 1 streepje object meter

Wie wil voor mij vertalen/ berekenen voor deze 3 objectieven wat de waarde is van 1 velddeel vh oculair wat ik gebruik meestal het 100x objectief voor het meten met olie.
Hopelijk kan ik dan gerichte metingen doen, helaas moest ik werken met de microscoopdag. vr gr Gre
Met vriendelijke groet Gre

Dieter

Wat voor een objectmicrometer heb je? Eentje met een indeling (streepje) om de millimeter (wat me zou verbazen)?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

bouwvis

1 div =0,01 staat erop
het is opgebouwd als een liniaal lange streep  4 kleine streepjes 5e iets langer bij 10 weer een lange streep
dus elke 0,01MM is een streepje
kan je hier wat mee?
gr gre
Met vriendelijke groet Gre

Dieter

Ik ga proberen uitleggen hoe het juist werkt. Dit geldt dus voor elke microscoop. Onderstaande uitleg geldt enkel met een meetoculair met 100 indelingen/streepjes en een objectmicrometer (het glaasje dat je onder de microscoop legt) van 1mm ingedeeld in 100 indelingen/streepjes, dus elke indeling is dan 0,01 mm ofwel 10µm.

Bij het ijken moet het eerste streepje van uw oculair altijd perfect in lijn liggen met een streepje op uw objectmicrometer (dit geldt voor elke vergroting)!

1000x (10x oculair x 100X lens)
1 streepje oculair = ong. 1 µm (ligt niet vast en dit kan afwijken);     1 streepje objectmicrometer = 10 µm (dit is een vast getal waarmee we ijken)

Aangezien 1 streepje in uw oculair meestal ong. 1 µm is dan moeten 10 streepjes in uw oculair dus overeenkomen met 1 streepje van uw objectmicrometer (=10 µm en een vaste waarde). En 100 streepjes van uw oculair moeten overeen komen meet 10 streepjes van uw objectmicrometer (=100µm). Is dit in orde dan hoef je niets om te rekenen  -> 1 streepje van uw oculair op 1000X = 1 µm

Wat als dit die streepjes niet overeen komen zoals hierboven vermeldt?

Stel dat 1 streepje van uw objectmicrometer (=10 µm) niet overeenkomt met 10 streepjes van uw oculair maar met 12 streepjes van uw oculair. 12 streepjes oculair = 10 µm, 1 streepje is dan dus niet 1 µm maar 0,8333 µm en 2 streepjes zijn dan 1,67 µm enz. Het is hierbij wel de bedoeling dat de streepjes van uw oculair perfect op dezelfde lijn liggen als deze van het objectmicrometer, zoek dus een indeling waar dit zou is.


Juist hetzelfde bij 400x
  -> 1 streepje oculair = ong. 2,5 µm;   1 streepje object = 10 µm
Dus 4 streepjes van uw oculair moeten overeenkomen met 1 streepje van het objectmicrometer. Klopt dit niet dan moet je weer kijken waar de streepjes dan wel overeen komen en terug omrekenen hoeveel micrometer 1 streepje van uw oculair is.


Voor zij die nog niet mee zijn met de uitleg hierboven geef ik een visueel voorbeeld:


We nemen terug aan dat 1 streepje van het objectmicrometer (hier stage micrometer) 10 µm is. We zien dat de streepjes van het oculair en van het objectmicrometer niet overal overeenkomen. Daarom gaan we op zoek naar een plaats waar dit wel het geval is zoals bij streepje 30 van het oculair. Streepje 30 van het oculair komt overeen met 20 streepjes van het objectmicrometer (=20 x 10 µm of 200 µm). Dus 30 streepjes van het oculair is gelijk aan 200 µm en dus 1 streepje van het oculair is gelijk aan 200/30 µm of 6,67 µm.

Hopelijk is het een beetje duidelijk voor iedereen.

Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Melchior van Tweel

Goede uitleg Dieter! 1000x vergroting wel graag ijken met olie.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

bouwvis

Bedankt, heel duidelijk, zal het copieren en de toeving met olie erin opnemen, zou zonde zijn dat mijn metingen helemaal mis gaan.
Het spul in exel zetten en dan maar aan de gang
vr gr Gre
Met vriendelijke groet Gre

LucV

Bij het aanschaffen van een microscoop had ik aangegeven dat ik sporen van paddenstoelen wou meten. De verkoper vraagt daarop of "het volstaat met een meetplaatje in het oculair of een echt beweegbare kruisdraad in het oculair".
Kan iemand verduidelijken wat hiermee bedoeld wordt ?

arjan.kop

Waarschijnlijk bedoelt de beste man het verschil tusten een 'grid', gemaakt om te tellen, en een echt meetoculair. Die laatste wil je hebben.

Ton van Haaren

Dit is vooral een correctie voor het taalgebruik: maar je kunt zelf niet "ijken" maar wel "calibreren". Het ijken doet het ijkwezen aan de hand van standaardlengtes om op je micrometerplaatje de streepjes op de goede afstand te zetten of te zorgen dat de streepjes op de juiste afstand van elkaar komen te staan. calibreren doe je zelf om zo goed mogelijk je miscroscoop, beeldveld e.d. aan te passen aan je micrometer zodat je zo nauwkeurig mogelijk de juiste afstand/grootte kunt meten.

Het is geen verwijt, maar ik werk nu eenmaal bij een geaccrediteerd lab met bijbehorend kwaliteitssysteem en -functionaris, dus het is me regelmatig vertelt.......
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

LucV

Ton, bedankt voor de taalcursus maar wat het calibreren van mijn toekomstige microscoop betreft kom ik daarmee niet verder  ;)
Ik heb al begrepen uit de goede uitleg van Dieter hieronder: nodig is een meetoculair en een objectmicrometer. Dat laatste is een glaasje dus niet onoverkomelijk om aan te kopen denk ik dan (12 euro).
Hoe kom je aan een meetoculair ? Het lijkt een oculair dat werd aanpast door het inbrengen van een oculair meetkruis. Zijn die onderling uitwisselbaar voor zover ze in de tubus passen ? Bij Abro zie ik een Leitz meetoculair van 350 euro... Bij Byomic een nieuw voor 35 euro. De aangekochte microscoop is een Zeiss.

Dieter

Dag Luc,

Wat je nodig heb is zoiets: https://www.micro-shop.zeiss.com/?s=41188604aeca5&l=nl&p=be&f=a&i=400000001950&o=&h=25&n=0&sd=434013-0000-000#434013-0000-000

Alleen zijn die van Zeiss belachelijk duur. Ik zou eens googlen ofzo (Rob kan u misschien wel helpen).
Normaal kan je uw lens opendraaien. Kun je eens een fototje posten om te kijken als het hetzelfde systeem is als bij mijn Zeiss? Je moet ook weten welke maat je nodig hebt, Zeiss heeft er van 19mm en 21 mm.

Je hebt bij Zeiss trouwens ook een soort meetinstrument dat je op uw lens ofzo steekt. Die kruisdraad beweegt dan weer wel. Werkt zeer precies maar is ook zeer omslachtig. Wordt in de mycologie alleen gebruikt voor beschrijvingen van nieuwe soorten.

Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV