Orpheusspotvogel?

Gestart door mhoekstein, juni 07, 2012, 19:44:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

mhoekstein

vr.groet
Mark Hoekstein

BramtK

Ja toch. Ziet er in ieder geval goed uit.
Groeten,

Bram ter Keurs

erikwouda

De exemplaren die ik ooit zag waren over een groter gebied op de borst en buik citroengeel. Ik weet er te weinig van om te stellen dat dit een zekere is.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

JaapHennevanger

Maar door o.a. de korte hpp is dit toch wel een zekere Orpheusspotvogel, maar dat wist Mark ondertussen denk ik al 8)
Jaap Hennevanger



frankneijts

Citaat van: erikwouda op augustus 12, 2012, 14:21:06 PM
De exemplaren die ik ooit zag waren over een groter gebied op de borst en buik citroengeel. Ik weet er te weinig van om te stellen dat dit een zekere is.

Weliswaar kun je op geen enkele foto van Mark de onderzijde helemaal goed zien maar anderzijds zie ik ook niks wat, wat dat betreft, tegen Orpheus pleit. Echter, zoals ik al aangaf in mijn commentaar bij de waarneming en Jaap hier ook bevestigt, is de structuur van de vleugel hier diagnostisch.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

erikwouda

Citaat van: frankneijts op augustus 15, 2012, 23:26:44 PM
Citaat van: erikwouda op augustus 12, 2012, 14:21:06 PM
De exemplaren die ik ooit zag waren over een groter gebied op de borst en buik citroengeel. Ik weet er te weinig van om te stellen dat dit een zekere is.
Weliswaar kun je op geen enkele foto van Mark de onderzijde helemaal goed zien maar anderzijds zie ik ook niks wat...
Op de derde foto heb je toch een heel aardige indicatie, waarbij je ziet dat de keel erg geel is, maar flanken en buik alleen maar een (discutabele, want afhankelijk van lichtomstandigheden) gele zweem hebben.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

frankneijts

Citaat van: erikwouda op augustus 16, 2012, 10:01:16 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 15, 2012, 23:26:44 PM
Citaat van: erikwouda op augustus 12, 2012, 14:21:06 PM
De exemplaren die ik ooit zag waren over een groter gebied op de borst en buik citroengeel. Ik weet er te weinig van om te stellen dat dit een zekere is.
Weliswaar kun je op geen enkele foto van Mark de onderzijde helemaal goed zien maar anderzijds zie ik ook niks wat...
Op de derde foto heb je toch een heel aardige indicatie, waarbij je ziet dat de keel erg geel is, maar flanken en buik alleen maar een (discutabele, want afhankelijk van lichtomstandigheden) gele zweem hebben.

Een "aardige indicatie" is onvoldoende om de kleur van de onderzijde helemaal goed te beoordelen omdat die sterk afhankelijk is van o.a. fotokwaliteit, omgevingskleuren, ruifase, slijtage, leeftijd, individuele variatie enz.. Buiten dat is dat ook niet zo belangrijk in dit geval: vanwege een aantal kenmerken die hier onmiskenbaar een 'spotvogel' van maken gecombineerd met de vleugelstructuur is dit een Orpheus, ook al was, bij wijze van spreken, de onderzijde roze... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

erikwouda

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl