witte veren bij kuifleeuwerik

Gestart door JohanvantBosch, januari 24, 2007, 13:27:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Een van de kuifleeuweriken bij Amersfoort heeft een behoorlijke hoeveelheid wit op de kop. Nu weet ik zelf eigenlijk niet hoe en waarom (gedeeltelijk) albinisme/leucisme ontstaat. Omdat het slecht gaat met de kuifleeuweriken in NL en de aantallen en het aantal populaties erg minimaal zijn geworden, vroeg ik me af of dat kan samenhangen met deze afwijkingen? VRaag dus:

Zou dit afwijkende kleed bij deze kuifleeuwerik potentieel kunnen samenhangen met 'inbreeding' en gebrek aan variatie in de genenpool?

Wie kan hierover zijn licht laten schijnen?

hiskodevries

Het beest ziet er ook niet geweldig uit.
Misschien een idee om de populaties van amersfoort en venlo te mixen tot 1 wat meer levensvatbare populatie.
Sponsor: de oliemaatschappijen die de tankstations in venlo en amersfoort uitbaten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Het is dus duidelijk dat het hier gaat om vogels die ook in NL broeden? Gezien zomerwaarnemingen bij Venlo lijkt me dat niet onterecht, maar geldt dat ook voor Amersfoort?
Groet, Rinie van Reenen

jvdlaan

De Kuifleeuweriken van Amersfoort zijn de laatste van deze populatie. In 2004 waren er nog 4 paar, 3 paar in de wijk achter het benzinestation en 1 paar langs de Kosmonout, in de buurt van de McDonalds. Er heeft er een aantal jaren een gezeten met wit bij de kop en 1 met vergroeide poten. In 2005 waren er nog twee paar, 1 in de vissenwijk en 1 langs de Kosmonout. In 2006 kon ik zelf er geeneen vinden (maar dat waren twee bezoekjes). Ik was dus blij te horen dat ze er nog zaten. Maar het zijn de laatste, nieuwe aanwas is niet te verwachten.

Gr, Jan

grunsven

Ik kwam deze twee toevallig tegen toen ik hier ging tanken. (Ik heb alleen de "normale" doorgegeven aangezien ik degene met witte vlekken niet met zekerheid als kuifleeuwerik kon determineren, had geen kijker bij me.)
Gezien de bouw van een nieuwe wijk, Vathorst is er mogelijk wel voldoende habitat voorhanden maar ik vraag me ook af of ze daar nog van gaan profiteren.

Het is lastig om te zeggen of dit soort vlekken door inteelt komt maar het zou best kunnen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerIk kwam deze twee toevallig tegen toen ik hier ging tanken. (Ik heb alleen de "normale" doorgegeven aangezien ik degene met witte vlekken niet met zekerheid als kuifleeuwerik kon determineren, had geen kijker bij me.)
Gezien de bouw van een nieuwe wijk, Vathorst is er mogelijk wel voldoende habitat voorhanden maar ik vraag me ook af of ze daar nog van gaan profiteren.

Het is lastig om te zeggen of dit soort vlekken door inteelt komt maar het zou best kunnen.
inteelt... dat woord zocht ik, maar kon er niet opkomen... :huh:

Op birdpix zag ik dat de vogel met witte veren ook een wondje bij de snavel heeft. Mogelijk een andere traumatische of ongezonde situatie waardoor ie  de witte veren heeft gekregen.....?

Bas vd Burg

Is eigenlijk ook bekend waarom de soort zo'n dramatische achteruitgang heeft ingezet in Nederland. Is de soort "gewoon" op z'n retour in NW-Europa of is het iets specifieks voor Nederland?

Waar zijn de tijden gebleven dat ik de soort in de tuin had van mijn ouders in Katwijk of tijdens een wandelingetje over de boulevard?? Zucht...........................

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Christian

Ik weet wel dat de soort langzaam aan het verdwijnen is in NW-Europa, waarom weet ik niet, je zou eigenlijk het omgekeerde verwachten met al die bebouwing.
Christian Brinkman

Rinie van Reenen

#8
Sovon (Atlas van de Nederlandse Broedvogels) wijdt daar een behoorlijk stuk aan (had ik net al even zitten lezen, omdat deze vraag naar aanleiding van de bijdrage van Jan bij mij ook boven kwam).

De achteruitgang bedraagt ongeveer een factor 100 (van een 6000 in de jaren '70 tot enkele tientallen nu, en gezien het verhaal van Jan op dit moment nog weer beduidend minder). Oorzaak schijnt vooral gelegen te zijn in de wijze van stedenbouw. Waar voorheen ook in nieuwe wijken vaak braakliggend terrein, akkers en dergelijke aanwezig bleven, wordt nu bij de aanleg van een nieuwe wijk direct alles keurig ingericht (plantsoenen etc.). Bovendien is de bouw zelf erg betonnig/asfalterig. Dat zorgt ervoor dat er weinig geschikte fourageerruimte is (broedplaatsen schijnen het probleem niet zozeer te zijn).

Aan de vraag of de achteruitgang elders in West-Europa ook een trend is, wijdt de atlas vanzelfsprekend geen woorden, maar ik vermoed dat je er wel wat uit af kunt leiden. Grosso modo is er ook elders veel asfaltering en betonbouw - wat ook daar voor achteruitgang zou kunnen zorgen. Wel is Nederland natuurlijk bovengemiddeld aangeharkt, dus misschien gaat het elders wel minder snel. Verder zit Nederland volgens mij een beetje aan de noordkant van het verspreidingsgebied, en dat maakt de soort hier wel kwetsbaarder dan in bijvoorbeeld Frankrijk.

Er bleef bij mij naar aanleiding van dat verhaal van de Broedvogelatlas nog wel een vraag over: hoe kan het zijn dat zowel in Venlo als in Amersfoort de vogels juist bij tankstations fourageren? Dat is toch juist ook erg asfaltvol?
Groet, Rinie van Reenen

Rein Genuït

Misschien een hele rare gedachte; zou de achteruitgang iets te maken kunnen hebben met het verdwijnen van lood uit de benzine, iets wat bij tankstations en omgeving waarschijnlijk nog in ruime mate aanwezig is.
Ik zeg ook maar wat (om met Maarten te spreken)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rinie van Reenen

CiteerDe Kuifleeuweriken van Amersfoort zijn de laatste van deze populatie. In 2004 waren er nog 4 paar, 3 paar in de wijk achter het benzinestation en 1 paar langs de Kosmonout, in de buurt van de McDonalds. Er heeft er een aantal jaren een gezeten met wit bij de kop en 1 met vergroeide poten. In 2005 waren er nog twee paar, 1 in de vissenwijk en 1 langs de Kosmonout. In 2006 kon ik zelf er geeneen vinden (maar dat waren twee bezoekjes). Ik was dus blij te horen dat ze er nog zaten. Maar het zijn de laatste, nieuwe aanwas is niet te verwachten.

Gr, Jan
Vanmiddag sprak ik bij de Mongoolse Pieper een jongen, die uit Amersfoort kwam. Naar zijn zeggen klopt het dat in de wijk bij het benzinestation geen Kuifleeuweriken meer gebroed hebben, maar dat ze nog wel met vier paar in de wijk-in-aanleg Vathorst broedden. De populatie zou dus niet verdwenen, maar slechts verplaatst zijn.
Groet, Rinie van Reenen

HJDT

CiteerVanmiddag sprak ik bij de Mongoolse Pieper een jongen, die uit Amersfoort kwam. Naar zijn zeggen klopt het dat in de wijk bij het benzinestation geen Kuifleeuweriken meer gebroed hebben, maar dat ze nog wel met vier paar in de wijk-in-aanleg Vathorst broedden. De populatie zou dus niet verdwenen, maar slechts verplaatst zijn.
Ik ben niet degene die je gisteren sprak al heb ik de eerste 25 jaar van mijn leven wel in Amersfoort gewoond. Wat je zegt over de verplaatsing is al sinds de jaren tachtig aan de gang. Toen ik halverwege jaren tachtig in (toen nog nieuwbouwwijk) Schothorst kwam wonen liepen er elke dag Kuifleeuweriken bij ons in de straat.

Toen Schothorst klaar was werden achtereenvolgens Zielhorst, Kattenbroek, industrieterrein Calveen, Nieuwland, en Vathorts gebouwd (de laatste is nog steeds in aanbouw). De Kuifleewerikken zijn al die jaren netjes meegetrokken met de nieuwbouw.
Het lijkt me dat de Kuifleeuwen de laatste jaren nog wel in dat deel van Nieuwland (de wijk achter het nu zo bekende tankstation) gebroed moeten hebben want de vogels met de huidige witte veren waren (in ieder geval in 2003 toen ik ze daar voor het laatst gezien heb) niet daar aanwezig. Het zou me verbazen als ze daar in 2006 inderdaad niet gebroed hebben. Naar mijn idee zijn de vogels erg plaatsvast waardoor het me sterk lijkt dat dit vogels uit Vathorst zijn of ind. terrein Calveen.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rinie van Reenen

#12
Dat laatste kan heel goed zijn, maar dit zijn natuurlijk ook slechts twee vogels. Het is niet onmogelijk dat er in die wijk (Nieuwland) in 2006 inderdaad nog een paar gebroed heeft (het paar dus dat zich nu bij het benzinestation bevindt), maar als ik het gisteren goed gehoord heb, ligt het wel voor de hand dat de vogels die in Vathorst aan het broeden zijn geslagen afkomstig zijn van de populatie van Nieuwland. Het verkleinen van de broedpopulatie in Nieuwland waaraan Jan refereert is dus primair het gevolg van verplaatsing.
Plaatsvastheid bij deze vogels is natuurlijk ook maar betrekkelijk; het betekent niet dat broedende paren zich volstrekt niet kunnen verplaatsen. Sowieso spreekt de opmars van de Kuifleeuwerik halverwege de negentiende eeuw (hij profiteerde van toenemende stadsuitbreiding) wat dit betreft natuurlijk duidelijke taal.
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

Ik zou zeggen: leg eens wat zandbakjes aan en zorg voor paardenmest o.i.d. op een aantal vaste plekken, dat zou ook voor de huismus misschien nog wel eens aardig zijn. en zorg voor hier en daar een ruig stukje.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/