het slechte weer eist zijn tol

Gestart door carel, juni 07, 2012, 15:39:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

carel

Vandaag komt mijn vermoeden uit.
Dinsdag middag na 2 dagen harde regen en kou het bos in.
er waren 12 nesten bonte vliegenvangers en 2 gekraagde in de nestkasten
dinsdag weinig activiteit , gisteren ook niet
vandaag wat nestcontrole in de kasten en ja hoor van de 6 nesten gekontroleerd 5 met dode jongen.
allemaal in verschillende stadia , van op uitvliegen staan tot nog erg kleine jongen.
de vogels hebben zondag en maandag geen of nouwelijks voedsel kunnen vangen door het slechte weer, daar komt ook nog de extreem lage temperatuur bij met dit als gevolg.
verder heb ik niet gekontroleerd, er zijn nog diverse nestkasten waar geen activiteit is waargenomen dus vermoedelijk allemaal dood.
3 nesten bonte vliegenvangers en 2 nesten gekraagde roodstaarten.dood.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Tja zo gaat dat... Vaak beginnen zulke vogels wel nog een 2e maal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Roland_Wantia

In de garage van mijn ouders huis lag gisteren een dode boerenzwaluw op de grond. De ouderkerk en de jongen leven nog. Mogelijk een gevolg van uitputting. Niet eerder megemaakt. Wel eens in het verleden een nest met dode jongen na aanhoudend slecht weer. Overigens dit voorjaar slechts 12 bezette huiszwaluwnesten tegen ruim 30 in voorgaande jaren. Oorzaak kan een lokale zijn hoewel ik niet uitsluit dat de frisse april- en meimaand hieraan ten grondslag hebben gekregen. In dat geval zou een soortgelijke teruggang ook op andere locaties en structureel zichtbaar moeten zijn.
Groet, Roland Wantia

Wim Langbroek

Inderdaad erg sneu, kost veel jonge vogeltjes het leven. Helaas weinig aan te doen, hopen dat het weer iets beter gaat worden, en ook beter gaat blijven komende weken.
Mvg. Wim Langbroek

carel

Begrijp mij goed, ik vind het helemaal niet zielig of zo.
Ik kan heel goed tegen dit soort tafrelen, voor mij is het jammer maar helaas.
wilde het alleen maar melden met het idee of andere het ook hebben gezien.
of is het weer alleen bij ons zo slecht geweest.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Roland_Wantia

Heb ook niet zo'n moeite met dit soort taferelen. Als je bedenkt hoeveel jongen er in een seizoen worden geboren, en de aantallen, weliswaar onderhevig aan fluctuaties, over de jaren heen gelijk blijven, moet het vogelleed dat zich aan ons zicht onttrekt, enorm zijn. Neemt niet weg dat ik de aantallen van de eigen zwaluwen met meer dan gemiddelde aandacht en niet geheel onverschillig volg. Die enorme teruggang in de aantallen is voor mij daarom niet alleen interessant maar ook wel shocking. Heeft iemand geluiden opgevangen over teruggelopen aantallen bij de huiszwaluwen? Groet, Roland

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Roland_Wantia op juni 07, 2012, 19:21:12 PM
Heeft iemand geluiden opgevangen over teruggelopen aantallen bij de huiszwaluwen?
Heb daar wel eens wat van gehoord. Meen dat dat zelfs harder ging dan Boerenzwaluw!
De geluiden die ik overigens hoor geven aan dat het dit jaar ernstig is met de zwaluwen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 07, 2012, 19:27:17 PM
Citaat van: Roland_Wantia op juni 07, 2012, 19:21:12 PM
Heeft iemand geluiden opgevangen over teruggelopen aantallen bij de huiszwaluwen?
Heb daar wel eens wat van gehoord. Meen dat dat zelfs harder ging dan Boerenzwaluw!
De geluiden die ik overigens hoor geven aan dat het dit jaar ernstig is met de zwaluwen...

Hier in de gemeente Barneveld heb ik nog helemaal geen Oeverzwaluw gezien, en nog maar een paar Huiszwaluwen. In eerdere jaren waren het er veel meer...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

Hier in/om Hoofddorp normaal 200 paar Oeverzwaluwen, nu 20 paar.
In onze wand geen enkel paar dit jaar, normaal goed voor minimaal 70 paar.



Vincent Hart

Misschien iets verder af gaan staan volgend jaar  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

 ;D

Dan moet je wel heel goed mikken om de oude gangen weer te vullen.  :rolleye:

Oenanthe

Vorige week werd ik, toen ik aanwezig was bij het ringen van jonge ooievaars in De Wijk e.o., geconfronteerd met het verschijnsel dat op verschillende nesten de jongen van het ene op het andere moment stierven. Een verklaring daarvoor ontbrak, maar uit onderzoek is gebleken dat ook hier het weer van invloed is geweest, zij het indirect. Zie http://www.ooievaars.eu/frame.htm


Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marcel van kammen

Het Bonte Vliegevanger nestje wat ik volg doet het nog erg goed,naar mijn idee staan de jongen op het punt van uitvliegen en de ouders voeren volop rupsjes aan (dat was gisterochtend, met de widn die we gehad hebben kunnen ze best naar afrika zijn gewaaid).

Bij een huis hier in de buurt waren vorig jaar 40 bezette huiszwaluw nesten, nu 3. Oeverzwaluw heb ik dit hele jaar nog niet gezien, op 2 ex. begin van het voorjaar na.  1 kolonie in mijn omgeving is verdwenen omdat de bult aarde weggehaald is en overige locaties zijn leeg.

Roland_Wantia

Ik heb de zwaluwcoordinator van Berkelland gevraagd of er al gegevens binnen zijn over 2012. Het zou toch behoorlijk spectaculair zijn als zou blijken dat de aantallen bij de huiszwaluwen over de hele linie fors achteruit zijn gegaan. De ideale teldatum voor huiszwaluwen ligt rond half juli dus het zal niet lang duren voordat er op grote schaal gegevens zijn en meer duidelijk wordt. Groet, Roland

Marcel van kammen

Trouwens...gister belde mn schoonvader me op. Hij zei: je hebt me een tijdje geleden eens verteld dat als de jongen gaan uitvliegen,dat de ouders dan heel hyperactief rond het kastje gaan vliegen en geluid gaan maken,dus ik denk dat de jongen uit gaan vliegen. Ik er heen en jawel: 3 bonte vliegenvanger jonkies vlogen 1 voor 1 uit het nestkastje. Toch leuk dat ik mn schoonvader ook enthousiast heb gekregen,paar maand terug had ie nog nooit naar een vogeltje gekeken.

Binnen 5 minuten moest ik trouwens wel een emmer water over een kat heengooien, anders waren het inmiddels nog maar 2 jonge vliegenvangertjes geweest. ;-)

belle

Zaterdag 9 juni alweer trek van Ooievaars (9 stuks) in Midden-Frankrijk. Hebben het blijkbaar al opgegeven na mislukken broedsel...
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

martin jansen

Bij de zwaluwen lijkt wel degelijk iets aan de hand te zijn. Het aantal broedparen Boerenzwaluwen in de regio Noord-Veluwe is dit jaar erg laag. Slechts 55% t.o.v. vorig jaar in een studiegebied rond Noordeinde - Oosterwolde (peildatum 5 juni). Sinds 1992 is het de laagste score. Het probleem lijkt vooral de voorjaarstrek te zijn geweest en niet de recent koude periode, al zal dit het broedsucces negatief beinvloeden en dus de (hoognodige) nieuwe aanwas.
Grote Karekieten in mijn regio (Veluwerandmeren) was tot begin juni ook slechts 75% van vorig jaar.
M.vr.gr.,
Martin Jansen

Norman

Het verhaal is dat èr veel droogte is geweest in het overwinteringsgebied van de verschillende zwaluwen en dat ze daardoor onvoldoende reserves hadden voor de terugreis.


Roland_Wantia

Pas op 27 april (andere jaren hadden we de eerste exemplaren midden april) hadden we dit jaar de eerste huiszwaluwen terug, het waren er gelijk 4. Een dag later waren het er al 7. Hun late en gelijktijdige aankomst viel samen met de eerste warmere dagen van het voorjaar wat er mogelijk op duidt (met name de gelijktijdigheid) dat (een deel van) deze vogels zich door de kou hebben laten ophouden (stuwing) tijdens de voorjaarstrek (en vervolgens met de voorzijde van het warmtefront naar boven zijn gekomen). Ik ben me er van bewust dat het zeer voorbarig is om op basis van 1 locatie te speculeren en daarom wacht ik meer informatie af. De huiszwaluwcoordinator van Berkelland heeft inmiddels ook gereageerd maar beschikt nog niet over telgegevens van 2012. De afname bij de boerenzwaluwen, zoals geschetst door Martin Jansen, zou overigens wel eens veelzeggend kunnen zijn.

Groet,
Roland Wantia

Marcel van kammen

Nog iemand die iets meer weet over de Oeverzwaluwen? Ik kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen 15 jaar nog maar 2 oeverzwaluwen had gezien tot aan de datum van vandaag. Waar ik ook zoek, ik vind ze niet. Ik heb ook de waarnemingen hier op waarneming.nl bekeken en nou zegt dat misschien niet zoveel: dr staan echt heel erg weinig oeverzwaluw meldingen op. Ik heb zondag nog 3 locaties bezocht waar ze jaarlijks zitten, ook daar helemaal niks.

rinsevdvliet

Het Huiszwaluwbroedseizoen is net begonnen dus lijkt mij nogal voorbarig om daar nu al iets over te zeggen.

Rikstar

#21
Hier in Schotland constateer ik eigenlijk wel hetzelfde.
een redelijk aantal broedende zomergasten zijn die dit jaar schaarser geworden zijn.
Bij ons kwam de massale 'trek'  (als je daar over mag spreken want de trek is hier vele malen minder dan in NL)   pas laat op gang.
Oeverzwaluw en Boerenzwaluw zijn hier nog in zeer magere aantallen in vergelijking met vorig jaar. terwijl huiszwaluw en gierzwaluw vrij normale aantallen lijken te hebben. Juist van de oever en boerenzwaluw zou je inmiddels redelijk grote aantallen verwachten.

Sinds vorig jaar tel ik broedvogels in een moerasgebied. nu haal ik even de telronde aan in begin juni/vorige week.
vorig jaar 2011 had ik tijdens de telronde nog 75 tot 80 Rietzanger terwijl het er dit jaar rond dezelfde teldatum maar 35 zaten te zingen.
zelfde van sprinkhaanzanger: 5 a 6 in 2011, terwijl dit jaar maar 2.
voor riet en sprinkhaanzanger geldt normaal gezien een aankomsttijd van half april, met de hoofdmoot half mei.
Het aantalsverschil kan natuurlijk komen door de late trek maar inmiddels zou de meeste trek toch wel afgelopen moeten zijn.
Ik noem nu 2 voorbeelden, maar deze minderen aantallen gelden ook voor zwartkop/tuinfluiter/roodborsttapuit en vast nog wel meer soorten die ik nu niet heb genoemd.

soorten als Tapuit/Paapje/Piepers en steltjes lijken het dit jaar wel goed te doen.

ps. beetje offtopic volgens mij
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Roland_Wantia

Hoi Rinse,
Inderdaad is het broedseizoen nog pril maar dat wil niet zeggen dat er nog niets valt te zeggen. Ik teken "thuis" al jaren de nesten in en laat om de zoveel dagen bijhouden wat de bezetting is. Uit ervaring durf ik wel te beweren dat na verstrijken van de eerste juniweek 90% van de uiteindelijke bezetting rond is. Grote veranderingen na die datum duiden naar mijn mening eerder op een verstoring elders (nieuwe zwaluwen erbij) of ter plaatse (afname bezetting). Midden juli is een geschikt moment om te tellen omdat bezetting dan gemakkelijk is af te lezen aan de sporen die de jongen (hebben) achter(ge)laten op de grond.
Groet, Roland

rinsevdvliet

Hoi Roland,

Ik volg enkele kolonies (gemeente Pijnacker) sinds 1985 en daar is vestigen van iig een deel van de populatie in de loop van juni vrij normaal. Ik tel jaarlijks in de eeste week van augustus.

Groet, Rinse

Oenanthe

Ik lees in dit topic nogal wat berichten die gaan over de slechte stand van zaken bij vogels waarbij het verband met het weer er zonder enige bewijsvoering bij wordt gelegd. Zo ook bij de hoeveelheid aanwezige zwaluwen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marcel van kammen

@Maarten: dit is dan ook een forum en geen wetenschappelijk onderzoek ;-)

Oenanthe

Dus mag iedereen maar losse flodders afvuren?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Roland_Wantia

 Hoi Rinse,
Ik heb in Eibergen jarenlang voor de lokale werkgroep de huiszwaluwtellingen gedaan. Ik telde half juli maar was niet in de gelegenheid de aantalsontwikkelingen gedurende het seizoen te volgen. Dat deed ik alleen bij de kolonie thuis. Hoewel het een redelijk grote kolonie was (de laatste jaren variërend tussen 38 en 28), blijft het een (te) kleine steekproef om te extrapoleren vanuit de ervaringen ter plaatse. Omdat hier vrijwel uitsluitend wordt gebroed in kunstnesten, tel ik een nieuwe vestiging vanaf de dag dat een zelfde kunstnest herhaaldelijk wordt bezocht. In kolonies waar eigen nesten worden gebouwd duurt het dan nog snel een kleine 2 weken voordat deze gereed zijn wat het beeld kan geven dat veel vestigingen tot in juni plaatsvinden. Maar ongetwijfeld doel jij met nieuwe vestigingen op paartjes die dan nog moeten beginnen met de nestbouw. En als jij meerdere kolonies op de voet volgt of hebt gevolgd beschik jij over een grotere en betrouwbaarder steekproef.

Hoi Maarten,
Ik heb al aangegeven niet teveel te willen speculeren maar als de aantallen van een kolonie zonder aanwijsbare redenen na jaren van stabiele aantallen plots ineen klappen, dan mag ik er toch van uitgaan dat de kans groot is dat er iets aan de hand is. Of ik ben getuige geweest van een toevallige samenhang van omstandigheden of van een gebeurtenis met 1 of meerdere lokaal– of verstrekkende oorzaken. In ieder geval heeft de situatie mij aan het denken gezet. Toen dit item zich op het forum aandiende was dat voor mij aanleiding om te polsen of elders identieke ervaringen zijn opgedaan met de huiszwaluwen. Met als gevolg dat ik volgens jou nu zonder bewijsvoering lijk te suggereren dat weersomstandigheden ten grondslag liggen aan de teruggang van "onze" aantallen. Het meest waarschijnlijk vind ik echter nog altijd dat sprake is van een lokale oorzaak. Maar mocht onverhoopt blijken dat over de hele linie de aantallen zijn teruggelopen, dan kom je al snel uit bij omgevingsfactoren. Het weer is dan een voor de hand liggende, bijvoorbeeld langdurige droogte in Afrika of koude (insectenarme) omstandigheden tijdens de voorjaarstrek.

Groet,
Roland

Oenanthe

Roland,

je kunt best gelijk hebben maar de grasmus en de zwartkop, beide soorten die althans deels dezelfde trekroute en overwinteringsgebieden hebben als de zwaluwen, floreren dit jaar zo erg dat er van een plaag wordt gesproken. Hoe zit dat dan in relatie tot het slechte weer? Niets is zo riskant als zonder goed onderzoek dingen beweren die voor de hand liggen. Ik probeer dat zo veel mogelijk te vermijden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Dat is niet riskant, dat is nuttig. Want zo ontstaan er vragen, die kunnen leiden tot nader onderzoek en verdere verdieping van kennis. Zoals je eigen constatering m.b.t. zwartkop en grasmus al aangeeft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015