Even ter controle verrekijker

Gestart door arnoniehof, juni 11, 2012, 20:36:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Hallo,

Ik wil morgen een verrekijker bestellen (belastinggeld is binnen ;) )
Als ik het goed heb, is dit de kijker, goede kwaliteit, weinig geld. Gaan deze gebruiken voor o.a. vogelen
Mensen ervaring mee?

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-hd-8x42.htm#tabbutton3

Alvast bedankt,

Vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Norman

De fans gaan voor deze.

Lees ook dit topic eens door.

Andere absolute aanrader, deze mooie kijker. Daar zou ik voor gaan.
Mooie bijeenkomstigheid, nog goedkoper ook.

UtrechtsVogelNet

Mijn advies, voor zover nog niet gedaan:
ga vooral langs bij de vogelbescherming in Zeist of House of Outdoor in Maarssen en orienteer je goed voordat je je (belasting ;-) ) centen uitgeeft.
Ik ken de kijker niet, maar de prijs is dermate laag dat ik me afvraag hoe goed de kwaliteit ervan is. Soms komt het er echt op aan dat je kleine detailswilt zien of dat de lichtomstandigheden niet optimaal zijn, en dan blijkt al snel wat de mindere kijkers zijn. Je kunt je centen maar 1x uitgeven...

Succes en vooral veel plezier met je keuze!
Phil

Norman

#3
Mijn ervaring met VBN is minder positief. Of je krijgt een Swarovski in je handen die voor veel mensen een te grote investering verlangen of een VBN kijker waarvan de prijs/kwaliteit verhouding flink scheef is. Veel te duur of de kwaliteit veel te laag, tis maar hoe je het ziet.  Verder, bij House of Outdoor gaan kijken, proberen, praten is inderdaad het slimste wat je kunt doen. Zeer veel keus en echt deskundig en eerlijk advies en gewoon ruim 300 kijkers op voorraad. Dus je hebt wat te kiezen.

Overigens de Nikon Action EX serie zijn zeer vriendelijk geprijsd, maar presteren wonderlijk goed. Echt een aanrader. Door het porro ontwerp sowieso voordeliger dan een dakkant en optisch superieur aan iedere dakkant tot 300€.

peterlindenburg

ik vind dat Vogelbescherming een uitstekend eigen merk heeft, zeker qua prijs/kwaliteitsverhouding; onlangs heb ik er heel wat geprobeerd; de Tern is in mijn ogen (en die van mijn vriendin) zelfs beter dan een Zeiss met vergelijkbare specs, die 200 euro duurder was


Citaat van: Norman op juni 11, 2012, 21:19:53 PM
Mijn ervaring met VBN is minder positief. Of je krijgt een Swarovski in je handen die voor veel mensen een te grote investering verlangen of een VBN kijker waarvan de prijs/kwaliteit verhouding flink scheef is. Veel te duur of de kwaliteit veel te laag, tis maar hoe je het ziet.  Verder, bij House of Outdoor gaan kijken, proberen, praten is inderdaad het slimste wat je kunt doen. Zeer veel keus en echt deskundig en eerlijk advies en gewoon ruim 300 kijkers op voorraad. Dus je hebt wat te kiezen.

Overigens de Nikon Action EX serie zijn zeer vriendelijk geprijsd, maar presteren wonderlijk goed. Echt een aanrader. Door het porro ontwerp sowieso voordeliger dan een dakkant en optisch superieur aan iedere dakkant tot 300€.

arnoniehof

die Nikon serie,

http://www.kieskeurig.nl/verrekijker/nikon/action_vii_8x40_cf/reviews/192633/louis_de_k/5075744

slechts 7 tientjes.

Nu wil ik er wel even bij zeggen dat ik de kijker niet elke week gebruik.
Puur hobby om af en toe is de natuur in te gaan, vandaar dat ik geen honderden euro's
er voor wil uitgeven
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Bram Rijksen

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 11, 2012, 21:02:36 PM
Mijn advies, voor zover nog niet gedaan:
ga vooral langs bij de vogelbescherming in Zeist of House of Outdoor in Maarssen en orienteer je goed voordat je je (belasting ;-) ) centen uitgeeft.
Ik ken de kijker niet, maar de prijs is dermate laag dat ik me afvraag hoe goed de kwaliteit ervan is. Soms komt het er echt op aan dat je kleine detailswilt zien of dat de lichtomstandigheden niet optimaal zijn, en dan blijkt al snel wat de mindere kijkers zijn. Je kunt je centen maar 1x uitgeven...

Succes en vooral veel plezier met je keuze!
Phil
Phil, doorgaans is goedkoop inderdaad duurkoop. In het geval van de eden-kijkers absoluut niet. Check ook even de vergelijkingstests van Jan Meijerink. Eden is de enige low-budget kijker die qua prestaties vergelijkbaar is met bv de zeiss-kijkers van > € 1000,-. Bovendien 25 jaar garantie... Ik heb er zelf ééntje aangeschaft en ben uitermate tevreden!

Norman

Citaat van: arnoniehof op juni 11, 2012, 21:35:59 PM
die Nikon serie,

http://www.kieskeurig.nl/verrekijker/nikon/action_vii_8x40_cf/reviews/192633/louis_de_k/5075744

slechts 7 tientjes.

Nu wil ik er wel even bij zeggen dat ik de kijker niet elke week gebruik.
Puur hobby om af en toe is de natuur in te gaan, vandaar dat ik geen honderden euro's
er voor wil uitgeven

In de lagere prijsklassen inderdaad ook heel fraai. Maar niet waterdicht. Wel belangrijk om rekening mee te houden.

Citaat van: Bram Rijksen op juni 11, 2012, 21:39:10 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 11, 2012, 21:02:36 PM
Mijn advies, voor zover nog niet gedaan:
ga vooral langs bij de vogelbescherming in Zeist of House of Outdoor in Maarssen en orienteer je goed voordat je je (belasting ;-) ) centen uitgeeft.
Ik ken de kijker niet, maar de prijs is dermate laag dat ik me afvraag hoe goed de kwaliteit ervan is. Soms komt het er echt op aan dat je kleine detailswilt zien of dat de lichtomstandigheden niet optimaal zijn, en dan blijkt al snel wat de mindere kijkers zijn. Je kunt je centen maar 1x uitgeven...

Succes en vooral veel plezier met je keuze!
Phil
Phil, doorgaans is goedkoop inderdaad duurkoop. In het geval van de eden-kijkers absoluut niet. Check ook even de vergelijkingstests van Jan Meijerink. Eden is de enige low-budget kijker die qua prestaties vergelijkbaar is met bv de zeiss-kijkers van > € 1000,-. Bovendien 25 jaar garantie... Ik heb er zelf ééntje aangeschaft en ben uitermate tevreden!

Eden XP is inderdaad een fraaie serie. Maar ik krijg er wel brandende ogen van als ik hier te lang doorheen kijk.

arnoniehof

ik ga er nog even een nachtje over slapen, maar als ik eerlijk ben
neig ik naar Eden vanwege de grootte hoeveelheid positieve recensies

Ik zal laten horen welke het word en hoe hij me bevalt

Alvast hartelijk dank voor de tips

vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Bram Rijksen

Citaat van: Norman op juni 11, 2012, 21:43:12 PM

Eden XP is inderdaad een fraaie serie. Maar ik krijg er wel brandende ogen van als ik hier te lang doorheen kijk.

Dat krijg je, met zo'n lichtopbrengst..!

Norman

 ;D Ja dat zal het zijn. Mijn kijkertje laat toch nog meer licht door dan de Eden modellen.

Het heeft in mijn geval te maken met de collimatie van de kijker. Mijn ogen zijn erg gevoelig hiervoor.
Als beide tubussen niet netjes in 1 lijn staan corrigeren mijn ogen dat. dit is erg vermoeiend en verklaart het branderige gevoel.
De meeste mensen hebben hier weinig tot geen last van overigens.

KorHaan

Citaat van: arnoniehof op juni 11, 2012, 21:35:59 PM
die Nikon serie,

http://www.kieskeurig.nl/verrekijker/nikon/action_vii_8x40_cf/reviews/192633/louis_de_k/5075744

slechts 7 tientjes.

Nu wil ik er wel even bij zeggen dat ik de kijker niet elke week gebruik.
Puur hobby om af en toe is de natuur in te gaan, vandaar dat ik geen honderden euro's
er voor wil uitgeven


Arno,

De Nikon Action 8x40 van 7 tientjes heb ik zelf gehad, en is erg goed voor zijn geld, maar niet waterdicht. Mooi groot gezichtsveld, de randen zijn niet erg scherp, maar het centrale deel van het beeld is erg mooi.
De Nikon Action EX (waar Norman naar linkt) is optisch nog iets beter, is waterdicht, heeft een beter eyerelief (van belang als je brildrager bent), en heeft twist-up oogcups.
Voor 5 tientjes meer lijkt me de Action EX dan een betere keus dan de standaard Action.

Sowieso slechts de helft van de Eden XP 8x42, die ik nu zelf 10 maanden heb, en die ik in een open topic doorlopend becommentarieerd heb. Ik heb er nog geen negatieve dingen aan kunnen ontdekken, en voor de prijs is het een juweeltje.

De Eden XP is 100 gram lichter dan de Eden HD, en heeft betere anti-reflectiecoatings, waardoor de XP kijker duidelijk helderder is.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Norman op juni 11, 2012, 21:56:37 PM
;D Ja dat zal het zijn. Mijn kijkertje laat toch nog meer licht door dan de Eden modellen.

Het heeft in mijn geval te maken met de collimatie van de kijker. Mijn ogen zijn erg gevoelig hiervoor.
Als beide tubussen niet netjes in 1 lijn staan corrigeren mijn ogen dat. dit is erg vermoeiend en verklaart het branderige gevoel.
De meeste mensen hebben hier weinig tot geen last van overigens.


Van mijn Zeiss 7x42 Victory FL kreeg ik ook koppijn, als ik er langere tijd doorheen keek. Met de collimatie was niets mis, die was prima in orde, maar de makke waren mijn eigen ogen. Ik heb sowieso met elke kijker problemen, Nikon, Optolyth, Swift, Leica, Swarovski, Zeiss, Canon IS, allemaal bezeten en na 10 maanden slaat de euforie van de aankoop om in teleurstelling, omdat mijn zwakke rechteroog dan moeilijk gaat doen. Dat heb ik overigens ook met de Eden XP 8x42, onderhand, maar het hoort erbij, omdat ik het met elke kijker zo ervaar. Het is een constante factor. Maar tot nu toe met de Eden XP minder dan met andere kijkers die ik heb gehad.

Ooit hiervoor naar mijn oogarts geweest, conclusie : beetje lui rechteroog. Zijn advies: koop maar een Zeisskijker, en geen goedkope troep. Na veel omzwervingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakt, welke kijker ik koop. Ik moet toevallig tegen een kijker aanlopen, die mijn ogen ook na 10 maanden nog fijn vinden.

Vreemd genoeg is het combineren van de kijker met een scoop voor mijn ogen een soort training, want na een tijdlang met één oog waarnemen, is het beeld van de tweeogige kijker dan rustiger. Maar dit is niet blijvend.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

arnoniehof

dank je wel voor de extra tips.
Ik ga morgen nog maar is even overleggen met de vrouw of de Eden Xp haalbaar is budgetair.
Ik hou jullie op de hoogte

Fijne dag

vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

Nog even korte vraag voordat ik naar me werk ga.
Is er in Apeldoorn (knifesandtools) een winkel waar je toevallig de Eden kan vasthouden?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

Heb even gebeld en kan over 2 weken langskomen
om de Eden kijkers vast te houden en te testen, is in Apeldoorn
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

August

Citaat van: arnoniehof op juni 12, 2012, 08:36:57 AM
Heb even gebeld en kan over 2 weken langskomen
om de Eden kijkers vast te houden en te testen, is in Apeldoorn
Twee weken ? Lekker klantvriendelijk
August van Rijn

arnoniehof

Nee die 2 weken komt van mij. :lol:
Woon in leeuwarden en ga over 2 weken op vakantie naar de achterhoek
en dan moet ik rijden via Apeldoorn, dus dan ben ik op de route.
Dus is perfect
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper