Kleine mantelmeeuw/Geelpootmeeuw - Texel NIOZ Haven - 5 juni 2012

Gestart door Yeronimo, juni 05, 2012, 23:56:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Vind het nog erg lastige materie en gezien enkel de winterkleden aangegeven worden heb ik mijn vraagtekens bij deze meeuw.
Zelf mijn geheugenkaartje van mijn camera vergeten dus een digiscoop plaatje van Harm Dijkstra gekregen van deze meeuw. Deze was iets overbelicht maar heb de belichting iets aangepast. Hierdoor kunnen kenmerken extreem overkomen.
Wat mijzelf is opgevallen in het veld zijn de volgende kenmerken:
- Licht zalmroze poten
- Versleten grote dekveren met aan de buitenkant nog karteling zichtbaar
- Weinig wit op tertails enkel aan buitenrand
- Duidelijk contrast van schouderdekveren met grote dekveren
- Duidelijke tekening op de schouderdekveren
- Weinig streping in de nek en op de borst
- Zwart oog met een halve witte 'oogring' hieromheen
- Zwaar ogende snavel met roze aan de snavelbasis
- Op de staartpennen witte puntjes aan de toppen aanwezig

Verder vloog hij daarna op wat wijzelf niet op de foto hebben gezet maar wel aandachtig gevolgd hebben. Ik heb hierbij vooral gelet op de staart en het viel mij op dat de staartband recht lopend zwarte en erg dun was, de staartband werd niet dikker naar de buitenkanten toe. De stuit/bovenstaartdekveren (hebben jullie daar een andere naam voor?) waren helemaal wit met amper tekening hierop te bekennen. De binnenhand heb ik helaas niet goed op gelet.

Ikzelf heb niet genoeg ervaring met beiden soorten om hier wat over te zeggen. Aangezien er niets in de ANWB gids gerept wordt over de kleden in het voorjaar/zomer van de jonge grote meeuwen of over de tijden van de rui kan ik hier ook niets aan vast knopen aan harde kenmerken. Ik neig zelf richting Geelpootmeeuw door vooral de staartband en de zalmroze poten, maar ik heb geen idee hoe groot de variatie hierin is.

Kan iemand mij hier wellicht mee helpen? Super bedankt alvast!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pwolf

en om de puzzel iets kleiner te maken, het is ook geen Pontische Meeuw of Zilvermeeuw.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Yeronimo

Dan blijft er weinig over. Zucht, heb nog een hoop te leren.
Bedankt  ;D
Leeuwarden

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Yeronimo

Citaat van: BramtK op juni 06, 2012, 10:19:40 AM
Zo'n vogel schreeuwt toch gewoon Grote mantelmeeuw!?

Hij riep niet  :P
En ik vond de tekening niet duidelijk genoeg ervoor (heb alleen maar wat ervaring met jonge meeuwen in het najaar).

Overigens stel ik liever een domme vraag dan geen vraag waar ik geen bal van leer.
Leeuwarden

BramtK

Je hoeft het niet op te vatten als een aanval. ;) Ik ben ook bepaald geen meeuwoloog, maar dit soort vogels vind ik doorgaans best duidelijk. Voor mezelf is wel nog de vraag waarom dat zo is. Iets met die snavel, die donkere veren op de rug. Ik weet het niet precies.
Groeten,

Bram ter Keurs

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Je hebt een behoorlijk uitgebreide beschrijving gemaakt en daardoor heel goed naar deze 2KJ Grote Mantelmeeuw gekeken. Het klopt inderdaad dat nogal wat veldgidsen geen/weinig aandacht besteden aan kleden van onvolwassen meeuwen in de zomermaanden.

Met je nieuwe kennis kun je ook eens even kijken op http://gull-research.org/gbbg/2cymay.html en op http://gull-research.org/gbbg/2cyjune.html Daar staan goede foto's van allerlei verschillende individuen uit precies dezelfde periode. En dan kun je zelf oordelen of je het eens bent met deze determinatie en of je de kenmerken op een goede manier hebt opgeschreven cq of de foto inderdaad ontegenzeggelijk een 2KJ Grote Mantelmeeuw moet zijn.

Ik doe zoiets zelf regelmatig, zeker bij vogels die ik niet echt goed op naam weet te brengen. Nu heb je dus het voordeel dat je het wel zeker weet.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op juni 06, 2012, 11:51:24 AM
Je hoeft het niet op te vatten als een aanval. ;) Ik ben ook bepaald geen meeuwoloog, maar dit soort vogels vind ik doorgaans best duidelijk. Voor mezelf is wel nog de vraag waarom dat zo is. Iets met die snavel, die donkere veren op de rug. Ik weet het niet precies.
Geheel eens! Een echt instapmodel onder de jonge meeuwen (en eigenlijk leer je daar dus ook geen bal van  ;D )
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ruud_altenburg

Vergis je niet, sommige zijn erg lastig. Deze stond bv. bij mij in de boeken als Zilver tot ik de ringmelding terugkreeg..

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

Citaat van: ruud_altenburg op juni 07, 2012, 22:07:41 PM
Vergis je niet, sommige zijn erg lastig. Deze stond bv. bij mij in de boeken als Zilver tot ik de ringmelding terugkreeg..

Pff nu haal je wel weer een lastige vogel naar boven hoor Ruud, ik ben toch echt niet voor 100% overtuigd dat dit een (zuivere) Grote Mantelmeeuw is. Een aantal zaken zitten toch echt niet lekker! Wie weet zien we deze vogel nog eens terug!

Gr, Ies