wants?

Gestart door Robert Heemskerk, januari 21, 2007, 17:30:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Wantsenforum,

Vanmiddag deze wants-achtige (ik ben er zelf nog niet helemaal van overtuigd, ik kan de snuit niet goed zien) op een houten bankje in het Amsterdamse Bos.

Iemand een idee welk soort dit is?

Lijkt me een juveniele wants overgens..

Robert Heemskerk

foto 2)

Robert Heemskerk

En wat is dit voor juveniele wants?

gardensafari

Raar dingetje, die bovenste. Ziet er "wantsachtig" uit, maar staat in geen van mijn boekjes. Zou het kunnen dat het zwarte dingetje op de zijkant een heel kort pijpje is en dat dit dus een bladluisachtige is? Daar zitten ook heel gekke jongens tussen.

Die onderste is een schildwants, maar helaas, ik weet niet welke. Met vijf stadia per soort is het nog steeds gekkenwerk met die dingen...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spinnenvrouw

De eerste twee foto's zijn van de bladluis Tuberolachnus salignis.  De haaievin op de rug is karakteristiek. Er zijn vlekjes te zien op de achtertibiae, dat suggereert een ovipaar wijfje. Normaal leven ze op wilg, op de twijgen. Waar ze hun eieren afzetten weet ik niet.
Als je de lijst van Faunaeur.org volgt hoort hij in de Aphididae, er zijn ook auteurs die hem plaatsen in Aphidoidea: Lachnidae.  
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

CiteerDe eerste twee foto's zijn van de bladluis Tuberolachnus salignis.  De haaievin op de rug is karakteristiek. Er zijn vlekjes te zien op de achtertibiae, dat suggereert een ovipaar wijfje. Normaal leven ze op wilg, op de twijgen. Waar ze hun eieren afzetten weet ik niet.
Als je de lijst van Faunaeur.org volgt hoort hij in de Aphididae, er zijn ook auteurs die hem plaatsen in Aphidoidea: Lachnidae.
Goh?, daar had ik niet aan gedacht..

Wat een vreemde bladluis.., zat inderdaad in een gebied met veel wilgen.
Bedankt voor de reacties en de Faunaeur.org-link.


Die tweede soort doet me denken aan een juveniele Pentatoma rufipes, maar ik ken ze niet in dit (vroege) stadium. De wants zag er niet zo heel fit uit overigens..

Misschien kan iemand met veel wantservaring mogelijk wel het soort bevestigen/ontkennen.

spinnenvrouw

Sorry, spelfoutje:
de naam van de dikke bladluis is niet T. salignis maar T. salignus, met een  U  dus.
Het is al doorgegeven aan de admins.
Zelfs ik wordt er nog wel eens ingeluisd ....
Jacomijn Prinsen