Hoofdmenu

zilvermeeuw

Gestart door Tukkerbird, januari 22, 2007, 23:29:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo,

Ik had een klein vraagje,ik ga er van uit dat dit een gewone zilvermeeuw is.
Kan ik er altijd vanuit gaan dat als er een roze basis aan de snavel zit dat het dan zeker om een zilvermeeuw gaat?komt dit bv bij de geelpootmeeuw nooit voor.

Gr.Martin

Tukkerbird

CiteerHallo,

Ik had een klein vraagje,ik ga er van uit dat dit een gewone zilvermeeuw is.
Kan ik er altijd vanuit gaan dat als er een roze basis aan de snavel zit dat het dan zeker om een zilvermeeuw gaat?komt dit bv bij de geelpootmeeuw nooit voor.

Gr.Martin
Hier de foto.

maartenwielstra

#2
Geelpootmeeuw houdt over het algemeen langer de donkere snavelbasis. Op basis van één kenmerk kun je nooit wat doen. Je moet een combinatie zien van zoveel mogelijk kenmerken.
Volgens mij is deze Zilvermeeuw volledig 2e generatie. Het patroon van de veren is erg bont i.p.v. met groot donker centrum (zoals bij juv.), de grote dekveren zijn niet netjes gebandeerd maar met warrig, diffuus patroon, en de handpentoppen zijn niet puntig, maar eerder rond. Heb je deze foto in de zomer/herfst genomen?

ruud_altenburg

Volgens mij verwar je eerste winter met tweede winter. Dit is een tweede-winter Zilvermeeuw. Maar nog veel belangrijker: je kunt grote meeuwen niet determineren aan de hand van een kenmerk. Zie foto 3 en 8 op deze pagina: ook eerste winter Geelpootmeeuwen kunnen een roze snavelbasis hebben...

Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Tukkerbird

Bedankt Maarten en Ruud,

Het is dus duidelijk dat ik hier niet blindelings van uit kan gaan,Maarten deze foto is gemaakt op 280806 in het Lauwersmeer.

Ruud ik had nog nooit een voorbeeld van een geelpootmeeuw met een roze basis aan de snavel gezien,na het bekijken van jou foto's is mij al veel meer duidelijk geworden,prima site

Gr.Martin

maartenwielstra


Tukkerbird

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=65449

Nog een Geelpoot met belachelijk roze snavel.
Ja deze heeft een duidelijke roze snavel,ik had zelf van deze meeuw zo een zilvermeeuw gemaakt :wacko: blijft lastig.

maartenwielstra

Van de betreffende vogel staat een beschrijving op www.birdclubkatwijk.nl. Ik heb het gekopieerd. Geen idee of mijn kennis sinds dien verbeterd is. Geen zin om dat lap tekst nog eens te lezen ;)

Schouder en vleugel

Tweede generatie schouderveren zijn sterk contrastrijk getekend met erg lichte ondergrond. Schouder steekt op zijn beurt daarom af tegen de vrij egaal bruine, nog juveniele vleugel, waarvan de witte randen al zijn afgesleten. Bij Zilvermeeuw kan de schouder er ook zo uitzien en is de vleugel midwinter ook sterk gesleten. In het najaar is het contrast tussen vleugel en schouder een beter kenmerk voor Geelpootmeeuw omdat deze soort eerder uit het ei kruipt en daardoor al verder is met slijtage. Kleine Mantelmeeuw is diffuser getekend op de schouder. De tertials van deze vogel zijn sterk gesleten en dus moeilijk als kenmerk te gebruiken. In ieder geval zijn ze niet fout voor Geelpoot; er loopt geen karteling door tot aan de basis van de veer. Belangrijk kenmerk is dat de buitenste grote dekveren een groot en egaal donker centrum hebben, zonder echte karteling. Doorslaggevend voor de determinatie is vaak de rui. Alle schouderveren lijken vervangen (al twijfel ik over de onderste). Bij Zilvermeeuw zie je vaak nog aardig wat juveniele, bruine veren. Bij het dier op de foto zie je een vervangen kleine dekveer. Eerste winterkleed vogels met vervangen vleugelveren zijn meestal Geelpoot- of Pontische Meeuwen. Slechts 3% van de Zilvers wisselt nog vóór april een enkele vleugelveer. Bij Geelpootmeeuw is deze rui vóór april gewoon en vaak zijn al een aantal dekveren of tertials verwisseld. Het patroon van de verwisselde kleine dekveren is een groot donker centrum ('baldly patterned''); typisch in Geelpootmeeuw, maar ook voorkomend in sommige Zilvermeeuwen van de ondersoort argentatus.



Kop, snavel, poten

De kopvorm past goed op Geelpootmeeuw. Het voorhoofd is sterk ontwikkeld nog vóór het oog en de achterkruin hoekt plotseling af. De kopvorm van Zilvermeeuw kan er sterk op lijken maar verraad zich dan meestal door een rondere vorm in bepaalde houdingen. Dit is bij Pontische en Kleine Mantelmeeuw nog meer het geval; deze soorten hebben een erg ronde kop. Pontische Meeuw heeft daarnaast nog een lang, vlak voorhoofd en een langere, fijnere en meer evenwijdige snavel. De snavel van de vogel op de foto is vrij fijn voor Geelpootmeeuw; het zou om een vrouwtje kunnen gaan; bij meeuwen zijn de mannetjes het forst en grofst gebouwd. De snavelkleur is extreem bleek voor Geelpootmeeuw; normaal gesproken is deze net als bij Kleine Mantelmeeuw volledig zwart. De snavelkleur van deze vogel sluit meer aan op Pontische en Zilvermeeuw. Het donkere oogmasker zul je zelden bij Pontische meeuw aantreffen en bij Zilver- en Kleine Mantelmeeuw vaak in mindere mate. Bij Geelpootmeeuw is dit een heel typerend kenmerk. De poten zijn net als bij Pontische Meeuw helder zalmroze in plaats van de donkerder roze poten van Zilver- en Kleine Mantelmeeuw.