Wie herkend deze roofvlieg?

Gestart door Danielle, juli 20, 2005, 20:40:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Wie herkend deze roofvlieg?

Ik heb hem geplaatst als eikenroofvlieg, maar twijfel hieraan omdat hij geen oranje pootjes heeft. Ik heb er dan ook een vraagteken bijgezet maar hierop helaas nog geen antwoord op gehad.

Wie kan de roofvlieg zijn eigen naampje geven?


Waarneming.nl
Groetjes,
Danielle

han.endt

Hij heeft inderdaad geen oranje in de pootjes dus de Eikenroofvlieg komt niet in aanmerking. De groep van 'grijze' roofvliegen zijn lastig te determineren. Op deze foto staat hij nogal klein, zodat het niet te zien is om welke soort het gaat.

Han

Danielle

Ik heb de originele (digitale)foto nog, kan ik je die doorsturen? Deze kan je vrij goed vergroten, in ieder geval zijn dan ook de haren/haken op de poten te zien.

Helaas kan ik deze niet met dit forum sturen want die gaat maar tot 100k.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

han.endt

#3
CiteerIk heb de originele (digitale)foto nog, kan ik je die doorsturen?
Ja dat kan. Klik op mijn naam en dan e-mailadres (staat linksboven).

Vincent

Maar via die optie kan geen bijlage verstuurd worden. Misschien lukt het toch om hem op het forum te zetten. Zie: http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=1534
Vincent

han.endt

CiteerMaar via die optie kan geen bijlage verstuurd worden.
Dat kregen we snel door! De grotere foto is inmiddels bewerkt en voor wie belangstelling heeft: het gaat waarschijnlijk om Eutolmus rufibarbis (er zijn nog steeds te weinig details te zien) en de foto is daar te vinden.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=11014

Han.

Mark van Veen

De foto is inderdaad wat onscherp. De soort is volgens mij Philonicus albiceps, een vrouwtje. Het relatief lange, zandkleurige achterlijf en het ronde (zwarte) uiteinde wijzen daarop. Ook is de vlieg, ivm met de dambordvlieg, te klein voor een Eutolmus.

Mark
groet,

Mark van Veen

Danielle

Ja, jammer dat ik hem niet dichterbij heb kunnen fotograferen. Ik zal hem onder Philonicus albiceps zetten.

Bedankt Han en Mark.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle