Hoofdmenu

Wild spotten

Gestart door Natuurleuk.nl, januari 22, 2007, 15:29:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Natuurleuk.nl

Hi all!

Ik vroeg me af of jullie vaak wild zien. Ik ga met mijn broer vaak op zoek naar wild op de Veluwe. Het valt me alleen op dat we zelden iets zien. Eén keer hebben we in het Deelerwoud damherten gezien, dat was heel bijzonder. Ooit zag ik eens een groep wilde zwijnen, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Verder ook wel eens reeën gezien.

Maar goed, over het algemeen kom ik bijna nooit wild tegen, en dat terwijl we vaak echt door de bossen "sluipen" in donkergroene kleding, zonder te praten. We willen het wild ook absoluut niet storen natuurlijk, maar het is wel een kick om opeens herten ofzo te zien. ;)

Heeft iemand tips over hoe we de kans wat te zien verhogen? Waar kan je veel wild zien? :rolleyes:  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

tekenaar

m.a.w. je gedraagd je als een jager en daar zijn sommige dieren best bang voor... (knalgele kleding werkt soms beter!).

Nederland is niet het beste land om wild te zien maar als je 's ochtends vroeg oppad gaat of 's avonds tegen zondondergang moet het toch bijna overal mogelijk zijn om tenminste reeen te zien.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Je kan bijvoorbeeldde veluwe op gaan tijdens het Burlseizoen, Oktober-november, an dan s'Avonds, wel riskeer jeeen een boete van een euro of 600 zodra je je niet aan de regels houd,, maar je zou dan als de zon net op is meteen op de veluwe moeten zijn en wel op de open stukken,verder is het voor wildde zwijne opjagen en zoeken, In limburg weet ik adt je in de meinweg altijd wel iets ziet als je op de goede plek zit en voor das is zuid limburg wel goed,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Kremer

Op sporen letten: Mest, Looppaden, Slaapplekken, losgetrapte grond enz.
's Morgens in de vroegte tegen de wind in lopen en dier ruikt je al heel snel.
Ook hoog zitten werkt goed of lang op 1 plek blijf staan/zitten geeft rust bij de dieren. dan komen ze eerder te voorschijn.
Veel plezier en de groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grunsven

Op de hoge Veluwe in Burltijd kun je de Edelherten niet missen.
Je parkeert je auto bij het middenzand op de parkeerplaats en ze staan voor je neus. De herten zijn absoluut niet schuw hier. De afstand is wel vrij groot dus een kijker of nog beter een scoop is wel handig maar ze staan wel gewoon in het open veld.
Moeflon zie je meestal ook wel, waarschijnlijk zijn ze minder schuw omdat de herten er al staan.
Alternatief is de OVP daar zie je er ook altijd massas.

Reeën zitten overal dat is met name je ogen open houden. Op de veluwe zijn het er volgens mij juist minder, landbouwgebieden met verspreide bosjes zie ik ze het meest.

Damhert kun je naar de lokale dierenboerderij of naar de AWD. De kans dat je ze ziet is ongeveer even hoog en naar mijn idee zijn ze ook ongeveer net zo wild.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Natuurleuk.nl

Bedankt voor alle antwoorden!

Misschien een beetje newbie van mij, maarre, wat zijn OVP en AWD? ;)
En het Middenzand, waar in Nationaal Park Hoge Veluwe ligt dat precies?  :unsure:  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Pim

In het laatste nummer van het tijdschrift van Natuurmonumenten is een heel artikel gewijd aan je vraag!

Kan het zo snel niet online vinden...
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

OVP = Oostvaardersplassen. Natuurgebied (rietmoeras en open water voornamelijk) tussen Almere en Lelystad (edelhert, vos, heckrund, konikpaard).

AWD= Amsterdamse Waterleidingduinen; duingebied tussen Langevelderslag en Zandvoort (damhert, vos, ree, konijn)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Mark Lammers

Hier heb ik altijd succes als ik wild wil gaan kijken. Dan fiets ik even naar de Carolinahoeve bij Dieren (kilometerhok 200-450). Daar zit 's avonds echt altijd een groep wilde zwijnen. Verder kom ik onderweg ernaartoe ook meerdere reeën tegen. En als ik geluk heb ook nog edelherten. Ook lopen er altijd grote grazers zoals Schotse Hooglanders.

marella

#9
Ik ga 3 keer per jaar wildspotten met mijn broer. Laatste keren altijd naar Deelerwoud. We lopen vroeg de bossen in bij zon's opkomst en lopen direct naar de open heidevelden waar de wildviaduct van veluwezoom opuit komt.
Altijd raak en niet zomaar. Grote groepen. laatste keer zo'n 30 mannen edelherten en groep van 40 vrouwen. De Mannetjes stonden rustig te grazen op de hei en wij onder de sparren te filmen. Carolinehoeve is ook zeer goede locatie.

groetjes Marella
groetjes Marella

redmar_woudstra

bij de aardmansberg (kroondomein) ook goede kans op alle hertensoorten!
groet,
Redmar

Natuurleuk.nl

Super zeg! Bedankt voor alle antwoorden!  :D  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Rudmer Zwerver

Rond de schemering in de ochtend is de beste tijd.

Zo heb ik op de veluwe (direct aan de overkant van de A12 bij Arnhem) in de vroege ochtend eens 3 Edelherten, 2 Wilde zwijnen, een Hazelworm, Twee vossen (waarvan eentje met hoge sprongen op muizen jaagde), 6 Reeen, 2 Eekhoorns, 5 Vossepuppies (die na wat lokroepjes tot op 1m afstand kwamen)  en nog wat Konijnen gezien. En dat allemaal in 1 uur tijd. De Das heb ik nog gemist, daar kwam ik wel sporen en een vluchtburcht van tegen.

Maar zoveel dieren mag worden beschouwd als heel veel geluk denk ik.

Ik heb inderdaad meestal "gewone" kleren aan (spijkerbroek, paarse jas enzo).

Verder goed letten op beweging en geluid uiteraard. En op "onregelmatigheden" in de omgeving, het mooist is natuurlijk dat je hen ziet voordat ze jouw zien.
Rudmer

Natuurleuk.nl

Woooow, amazing!  :o  :duim:
En hoe laat smorgens was dat dan, als ik vragen mag? En in welke maand?
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

marella

CiteerWoooow, amazing!  :o  :duim:
En hoe laat smorgens was dat dan, als ik vragen mag? En in welke maand?
wildspotten blijft geluk hebben en timming . Dat Rudmer zoveel heeft gezien is echt boffen, leuk zeg. Herten, reetjes zie ik altijd wel. Zwijnen minder en vossen zeldzaam. Gewoon wat vaker gaan en letten op sporen. Waren lopen ze.. zijn ze vers. Ze hebben vaak vaste routes en gewoontes. Beweeg je rustig en zodra je iets hoort meteen stil blijven staan, als ik iets zie maak me klein. Liefst tegen een boom
groetjes Marella

Rudmer Zwerver

CiteerWoooow, amazing!  :o  :duim:
En hoe laat smorgens was dat dan, als ik vragen mag? En in welke maand?

Het was errug vroeg, rond zonsopkomst in juli of augustus geloof ik. Het was in het stadsbos bij Arnhem zoals dat ook wel genoemd wordt volgens mij, direct ten noordoosten van de aansluiting A50, A12.

Maar nogmaals, ik heb vooral heel veel geluk gehad denk ik.
Rudmer

Natuurleuk.nl

Zonsopgang, aha! Dat is wel een goeie, ik ben meestal dan nog niet op... misschien moet ik toch maar eens een ochtendmens worden.  :D  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Jeroen Nagtegaal

CiteerZonsopgang, aha! Dat is wel een goeie, ik ben meestal dan nog niet op... misschien moet ik toch maar eens een ochtendmens worden.  :D
Je kan ook eens heel laat opstaan en dan de gehele nacht rondzwerven tot de ochtend, hoef je niet vroeg op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Imperator

Na een regenbui heb je meer kans, is mijn ervaring....
vriendelijke groet,

Trees

Rudmer Zwerver

CiteerBeweeg je rustig en zodra je iets hoort meteen stil blijven staan, als ik iets zie maak me klein. Liefst tegen een boom
Het is echt frappant hoezeer dieren op beweging letten ja. Zo is er eens een Ree op tien meter voor mij een zandpad overgestoken terwijl ikzelf stokstijf op het pad stond, met tegenwind natuurlijk. Konijnen hebben je ook helemaal niet door als je stil staat.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je hen ziet voordat ze jouw zien.

En dat valt tegen.
Rudmer

Natuurleuk.nl

hihi, ja, dat laatste is het moeilijkste. ;) Meestal hebben ze jou allang gezien voordat jij ze ziet!  :lol:
Inderdaad ga ik vaak stil staan zodra ik iets zie. Een keer had ik superveel geluk, toen stond ik 3 minuten lang doodstil te kijken naar damherten die verderop langs een pad stonden in het Deelerwoud. Supermooi. Expres bewoog ik toen niet, om ze niet te storen. Maar dat is tevens mijn enige ervaring met herten ooit. ;) Hopelijk volgen er meer, de tips in dit topic zijn in ieder geval geweldig! :)
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...