Wie zoekt mee naar de Knautiabij Andrena hattorfiana in het rivierengebied?

Gestart door Theo MJP, juni 03, 2012, 14:23:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo MJP

Hoi allemaal,

Hier wil ik toch even melden dat we gisteren op de fiets gezocht hebben naar de knautiabij aan de zuidkant van de Waal tussen Nijmegen en Millingen aan de Rijn. De plekken met veel Knautia waren slechts zeer schaars verdeeld over de dijken die we hebben af gefietst. Slechts op twee plekken vonden we dichtheden van bloeiende Knautia met rond de 100 bloemhoofdjes en op een van deze plekken werd op de valreep nog één vrouw van Andrena hattorfiana waargenomen. Zie ook de foto's van Douwe Schut op http://www.flickr.com/photos/ffwggeldersepoort/
Er is o.a. voor Beemdkroon nog veel winst te behalen op de dijken tussen Nijmegen en Millingen. Voor meer informatie over de Knautiabij en beheersaanbevelingen zie http://www.repository.naturalis.nl/document/122780

Als mensen interesse hebben om mee te werken aan het in kaart brengen van deze prachtige bijensoort: tussen Spijk, waar de Rijn ons land binnen stroomt, en de Biesbosch zijn er wellicht nog diverse geschikte plekken waar de Knautiabij voor komt. Ook langs de Maas buiten Zuid- en Midden-Limburg, is de verspreiding van de Knautiabij nog slecht bekend.
We zijn zeer benieuwd naar nieuwe vindplaatsen. De trefkans neemt toe vanaf 50 of meer bloeiende bloemhoofdjes van Beemdkroon Knautia arvensis.

Groet Theo:)

Stijn Schreven

De dijk bij Ewijk/Beuningen (ten westen van Nijmegen) is veel bloemrijker en ik geloof dat daar ook meer beemdkroon groeit. Ik zal eens kijken of ik ergens in de komende weken nog tijd heb te zoeken. Misschien zijn er meer die dit willen?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

GijsB

Wat me verbaast is dat er in het zoogdieren en libellen forum naar dit topic wordt verwezen, hou je bijen in het bijenforum... Als ik bijen leuk en interessant had gevonden had ik wel in het bijen-, wespen- en mierenforum gekeken.
Gijs

Theo MJP

Gijs,
dit bericht kun je in nóg veel meer forums vinden... en gelukkig gaat 't hier niet alleen om wat jij leuk en interessant vind en hoe jij te werk gaat!!
Heel veel waarnemers kijken, naast hun favoriete groepen, (soms) ook naar andere groepen en dragen bij aan interessante waarnemingen.
Veel waarnemers zien, fotograferen en noteren meer dan alleen hun favoriete soorten en die kunnen ook bijdragen aan andere leuke waarnemingen.
't Is een oproep voor de liefhebbers die breder willen kijken en die een of meer grote Knautia-populaties kennen of tegen het lijf lopen en dan de moeite willen nemen om een makkelijk te herkennen bloembezoeker te fotograferen, te noteren en door te geven. Ik zag op deze website niet direct een betere plek om deze oproep te doen dan in de verschillende forums, waar heel veel verschillende mensen actief zijn.

Tevens ben ik erg nieuwsgierig hoe, en of, zo'n tip gaat werken... Inmiddels hebben al veel meer mensen dit bericht gelezen dan alleen de forumbezoekers van wespen, mieren en bijen.
Groet Theo:)

GijsB

Ik moet toegeven dat ik wat geïrriteerd heb gereageerd, mijn excuses daarvoor. Misschien een idee om zo'n oproep de volgende keer op de voorpagina te laten zetten, net als de oproep van de sprinkhanenatlas en de klapekstertellingen.
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: dralion13 op juni 03, 2012, 19:12:01 PM
Ik moet toegeven dat ik wat geïrriteerd heb gereageerd, mijn excuses daarvoor. Misschien een idee om zo'n oproep de volgende keer op de voorpagina te laten zetten, net als de oproep van de sprinkhanenatlas en de klapekstertellingen.

Lijkt mij de volgende keer ook beter op het op één plek te plaatsen in plaats van in elk forum... Zou wat zijn als iedereen ze vraag op elk forum neerzet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Even een vraagje. Ik woon in het Rivierengebied, Tiel, en wij hebben Beemdkroon in de tuin, Vivara, staan ook al wonen wij midden in de stad kan de Knautiabij hier er ook op zitten of is het specifiek een 'soort van dijken begroeid met Beemdkroon' in het Rivierengebied?
Stefan Hageman


Theo MJP

Stefan,
ook in tuinen kan deze soort voorkomen. Ik heb haar zelf enkele jaren terug in de botanische tuin bij de universiteit in Nijmegen aangetroffen, die toch op enkele kilometers van de rivieruiterwaarden ligt.
Het zijn vrij grote bijen (13-16 mm) die goed kunnen vliegen.

Groet Theo


margriet

Hoi Theo (e.a.),

Ik kon helaas niet mee met afgelopen excursie en aankomende gaat ook niet lukken.
Wel was ik in de Klompenwaard en heb daar ongeveer 30 planten beemdkroon aangetroffen met zeker dubbel zoveel bloemhoofdjes, geen spoor van knautiabijen helaas (maar ik sluit niets uit, het was op dat moment even kouder en ben er niet lang blijven staan). Ik heb ook geen langhoornbijtjes meer aangetroffen (een maand geleden wel)

Om mensen vooral aan te zetten tot het combineren van soortgroepen  ;D ; Veldsalie/Wolfsmelkwespvlinder/Wilgenwespvlinder/ waarsch. gewone schoorsteenwesp aangetroffen.

groetjes,

Margriet

Reinaerde

Als jullie daar toch bezig zijn, langs die grote rivieren, zie dan ook uit naar de Grote Ringpootroofvlieg, Machimus cowini! ;D
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Pietsje

Reinoud, Theo, misschien moeten we gewoon op expeditie gaan, wie er mee wil is welkom ;D Echt iets voor jou Theo B) en dan graag meerdere expertise aan boord. Ik wil wel mee (maar ben leek dat dan weer wel) :lol:
Helaas weet ik hier in de buurt (omgeving Tilburg) geen Beemdkroon of Knautia te staan maar als iemand dat weet, ik hou me aanbevolen. Ik wil wel kijken of ik iets interessants zie en mijn steentje bijdragen.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Auratus

Groet,

Jan

Stijn Schreven

Theo, als ik het goed begreep ga je komend weekend ook op excursie voor Andrena hattorfiana. Waar ga je dan precies heen? Wellicht dat mensen van waarneming.nl mee willen. Ik zelf kan dan niet, ben op de 1000-soortendag.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

jvogels

voor theo: in de botanische tuin was ie vorige week weer present!

Theo MJP

Hoi Joost,  Stijn, Margriet en anderen,

Joost, dank. Ik kreeg ook van Douwe Schut al een waarneming van man en vrouw op 5 juni in de botanische tuin. Evenals de voorgaande jaren zit daar dus nog steeds een kleine populatie knautiabijen.

Stijn kun je mij het km-hok doorgeven waar de populatie Knautia bij Ewijk/Beuningen staat? Misschien dat we tijdens de zoektocht a.s. zaterdag nog tijd over hebben om daar langs te rijden. We gaan vanaf Nijmegen echter eerst richting Klompenwaard en Tolkamer. Geïnteresseerden kunnen zich hier melden dan, kunnen we wellicht iets afspreken.
Via FLORON heb ik nog een km-hokkaartje gekregen met beemdkroonwaarnemingen van dat oostelijk deel langs de noordkant van de Waal, dat zoekt makkelijker...

Margriet, staat de beemdkroon in de Kompenwaard op het dak van het fort? Of kunnen we die van dichtbij bespieden?

Ik krijg intussen zin om de rest van het rivierengebied ook te gaan afzoeken.... Wie kent nog meer plekken met enkele tientallen bloemhoofdjes van beemkroon in het rivierengebied?

Groet Theo:)




Hannes

Beste Theo,

Gebied Gorinchem - De Dalemsche Donken.

Dit park is gelegen tegen de Merwededijk hier bevinden zich enige tientallen bloeiende Knautia arvensis.
Tot op heden nog geen Knautiabij aangetroffen hier.

Met groeten,
Johan Sterk.

Stijn Schreven

Citaat van: Theo MJP op juni 06, 2012, 22:51:48 PM
Stijn kun je mij het km-hok doorgeven waar de populatie Knautia bij Ewijk/Beuningen staat?

179-432, dijk ten noorden van Ewijk. Het staat geloof ik op verschillende plekken langs de dijk (ook meer richting Nijmegen), maar ik heb er helaas vorig jaar geen notities van gemaakt. Ik zou er volgende week op een doordeweekse dag nog langs kunnen gaan.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

margriet

De beemdkroon in de Klompenwaard staat openbaar  ;D  als je richting de punt loopt vanaf het bunkertje naar radarpost, maar de lokatie is ook te vinden op waarneming.nl, en Douwe is ook op de hoogte denk ik....
Ik hoop dat jullie morgen scoren! kan er weer niet bij zijn..
groetjes,

Margriet

Theo MJP

Gisteren in drie gebieden langs de Rijn/Waal gezocht naar beemdkroon en de knautiabij. Helaas werkte het weer, met minder dan 18 graden, sterke wind en weinig zon, niet mee. Desondanks werden bij Tolkamer diverse vrouwtjes en een man waargenomen. Zie o.a. http://waarneming.nl/waarneming/view/69070391. De forse populatie van knautiabijen van dat gebied was al enkele jaren bekend en kan als zeer waardevol worden beschouwd als stepping stone naar andere gebieden in het rivierengebied.
Daarna hebben we gepionierd in het westelijke deel van de Emmericherwaard (Duitsland) waar overigens geen Knautia arvensis werd aangetroffen. Wel werden mannetjes van de heggenrankbij (Andrena florea) en de zuidelijke zijdebij (Colletes similis) in aantal aangetroffen op resp. heggenrank en heksenmelk. Colletes similis, een voormalige 'zuid-limburg-soort', duikt de afgelopen jaren vaker in het oostelijk rivierengebied op en is bezig haar areaal in ons land te vergroten. De zijdebijenmannen werden allen rustend op heksenmelk waargenomen op een zandig kiezelstrand.
Tenslotte werd de Klompenwaard bezocht, waar langs het pad richting punt zo'n 150 bloeiende bloemhoofdjes van Knautia werden geteld, echter alleen met enkele zweefvliegen en hommels als bloembezoekers. Misschien een andere keer meer kans.
't Was weer een leerzame velddag. Op naar de volgende vindplaats van Andrena hattorfiana...

Groetjes Theo:)