Common of Lesser Nighthawk? Mexico

Gestart door paulhoekstra, juni 04, 2012, 06:20:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Weet iemand of dit Lesser of common nighthawk is? (Antillean Nighthawk is misschien ook mogelijk in mei in zuidoost-Mexico). Ik heb helaas geen fotos van de zijkant waar de vleugelprojectie makkelijk te interpreteren is.


Alvast bedankt.


http://observado.org/waarneming/view/68969229[/size]
groeten,
Paul

Certhia

Zit op mn werk en heb geen boek bij de hand maar ik dacht dat een van de kenmerken van Lesser is dat het witte blokje op de primaries niet door de tertials bedekt wordt en dat de vleugels niet tot nauwelijks voorbij de staart steken. Staartlengte is hier wat lastig in te schatten maar lijkt me dat vleugels wel vorbij de staart komen. Het witte blokje lijkt niet zichtbaar. Vooralsnog zou ik dus voor Common gaan. Maar misschien heeft iemand een boek bij de hand en kan er een meer sluitend kenmerk genoemd worden.


Groet

Ronald Pieters

#2
Lijkt me een Common gezien:
1) diepe staartvork (met witte band dus vrouw)
2) geen witte band op primaries (voorbij tertials)
3) handpenprojectie lijkt lang
4) witte ipv bruinige onderstaartdekveren

Bruine versus erg donkere handpennen kan ik door belichting niet goed bepalen.

Groet,
Ronald

paulhoekstra

Bedankt Marc en Ronald.

Volgens mijn boeken duid een witte keel en witte band op de staart op een mannetje, maar het is dus een vrouwtje?

Tevens hebben beide soorten in mijn vogelboek bruinige onderstaartdekvaren :rolleye: , maar die witte onderstaartdekveren zijn dus een kenmerk voor Common nighthawk?

Ik voer hem in als een Common nighthawk.
groeten,
Paul

Ronald Pieters

Excuses, de witte staartband hoort bij de man.  :-X