beschrijving Boommarter

Gestart door harderbroek, juli 20, 2005, 08:14:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Hallo kan een van de admins mij uitleggen waarom er een beschrijving van de waarneming van een Boomarter op 16-07 in het Horsterwold moet worden gegeven?? Waarneming door Jan Bout uit Zeewolde.

Wat is het criterium voor wie 2wel een beschrijving moet leveren en wie niet??

poldergroet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Dag Robbie,

Was me inderdaad ook al opgevallen. Zal het verwijderen want ik neem aan als er van een onbekende waarnemer een zeldzame waarneming in de omgeving van Zeewolde verschijnt jij wel aan de bel trekt!

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Laat ik die gatverdamme meteen maar toelichten voordat er daar weer een hoop ophef over komt.

Hier druipt een beetje de vriendjespolitiek vanaf. Wat is er op tegen om om een gedegen beschrijving te vragen?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

harderbroek

CiteerLaat ik die gatverdamme meteen maar toelichten voordat er daar weer een hoop ophef over komt.

Hier druipt een beetje de vriendjespolitiek vanaf. Wat is er op tegen om om een gedegen beschrijving te vragen?

Hallo Laatvlieger,

Je opmerking is terecht!  lees dan ook mijn vraag in dit forum.
Het gaat mij om de criteria die men moet stellen. Of allen een beschrijving of allen niet. Toch kan ik me soms voorstellen dat het bij de een wel nodig is en bij de ander niet.

Het geval in Zeewolde is gezien de waarneming een betrouw persoon.

Er schuilt echter wel altijd een gevaar als eenmaal een zeldzaam diersoort is gezien er ineens overal meldingen komen.

Het beschrijven van soorten is immers ook een kunst ( noteren wat je waarneemt)
probeer maar eens uit het koppie een Ekster te beschrijven zonder boekwerken.
Is een van de dingen die we leren aan nieuwe vogelaars. Maar dat t.z.t.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Laatvlieger, vriendjespolitiek heeft hier even niks mee te maken!
Het heeft meer te maken dat er op veel plekken in Nederland vogelaars zijn die "samenwerken" met waarneming.nl omdat zij veel kennis van het bewuste gebied hebben.

Robbie is de persoon die zeer veel afweet van waarnemingen rondom Zeewolde (vwg Oriolus). Bij aparte waarnemingen staat het elke admin vrij om te reageren, maar ik heb liever eerst persoonlijk contact met de werkgroep ter plaatse.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerRobbie is de persoon die zeer veel afweet van waarnemingen rondom Zeewolde (vwg Oriolus).
Tjee Pim, Moet nu echt oppassen om met beide benen op de grond te blijven.
(ha ha)

Ik sluit de discussie want Robbie gaat Grauwe klauwieren bestuderen.
Flevoland ? Nee Luxemburg en dat lekker 14 dagen
groetend
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Veel plezier in het groothertogdom!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

Ik ben het met Rob eens! Maar dat was volgens mij al wel duidelijk.
Ook experts kunnen wel eens fout zitten.

Enige documentatie is altijd gewenst. En ik denk dat juist een "expert" vaak geneigd is om iets als onwaarschijnlijk af te doen omdat hij een bepaalde bijzonderheid nooit eerder in het gebied zag/ hoorde. Dat zijn dingen waar je echt voor op moet passen. Iemand die iets voor de eerste keer ziet zal er veel preciezer naar willen kijken en daardoor soms speciale dingen zien. "experts" daarentegen worden af en toe slordiger. Ze hebben welliswaar meer ervaring maar ook vastgeroeste kennis. Als een plant er vorig jaar stond dan zal het ook dit jaar wel weer dezelfde zijn. Ik heb dit letterlijk wel eens zo meegemaakt, terwijl het dan toch om wat anders bleek te gaan! En dat was geen onervaren waarnemer!

 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan-Pieter

Ik ben het volkomen eens met de stelling dat voor elke zeldzame waarneming een beschrijving gevraagd moet worden. Ik heb dat ook al een aangekaard bij de Ruigpootbuizerd bij de OVP. Die werd ook elke dag voor gezien aangenomen en een andere vogel moest worden beschreven. Raar!
Ervaren waarnemer of niet, dat weet je trouwens niet eens want iemand kan al jaren ergens rond lopen en ervaring hebben opgebouwd waar niet heel Nederland van weet, een beschrijving is gewoon noodzakelijk. Als ik hier in de buurt af ga op ervaring dan heeft hier al een Ivoormeeuw gevlogen en een Goudlijster was ook van de partij. Ervaring is een pre maar beschrijving een must!

MVG JP

Freek Verkerk

Een beschrijving kan toch geen kwaad? Wat was het beest aan het doen? Jagen of vloog het op 2 km afstand tegen de zon in weg? Zat het op zn nest, of zwom het in de sloot?
Of heb je wat keutels gevonden?
Of zit je meer te denken aan uiterlijkheden? Trok een beetje met zn linkerpoot, keek wat lodderig uit zn ogen? had fel gele strepen op zn buik en spikkeltjes op zn rug. Werd weggejaagd door een paar zwarte kraaien?

Ik denk dat je dat als waarnemer trots verteld!

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Citeerof vloog het op 2 km afstand tegen de zon in weg

Als je dit hebt waargenomen bij een boommarter zou dat inderdaad leuk zijn om erbij te zetten, zou inderdaad uniek zijn :P

groetjes,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

Een "leuke" reactie op een statement wat wat "grappig" is gemaakt maar nog steeds geen uitsluitsel over waar het nu werkelijk omgaat.

MVG JP

Pim

Jullie feedback is duidelijk en ik kan me er zelfs grotendeels in vinden.
Wat mij betreft zijn de eisen die aan een waarneming gesteld worden als volgt:

Bij een lastige soort wordt een omschrijving zeer op prijs gesteld en vaak ook om gevraagd door één van de admins.

Als een soort de hele tijd op dezelfde plek zit, zoals de Monniksgier enkele maanden lang, vragen we niet elke keer meer om een beschrijving.

Het is ook de keuze en verantwoordelijkheid van een waarnemer zelf, wij hebben echter wel het recht om een zeldzame waarneming bij geen enkele reactie op een vraagteken te zetten.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Dylan

Bij zeldzame waarnemingen (grofweg op Waarneming.nl categorie 3 of 4, of soorten die buiten hun normale aanwezigehidsperiode owrden waargenomen) zal in principe om een beschrijving worden gevraagd.

Dit gebeurt niet als:

1 - bekend en bevestigd is dat de soort in het gebied aanwezig is (Monniksgier)
2 - de waarneming door een sanmenwerkende instantie bevestigd is (werkgroep)
3 - de waarnemer als expert bekend staat

Een toelichting op punt 3): het is nu eenmaal zo dat we contacten in het veld hebben (experts per soortgroep) waarop we moeten kunnen vertrouwen voor determinatie. De admins vallen hieronder, maar ook enkele niet aan Waarneming.nl verbonden personen.

Overigens wordt een korte beschrijving bij niet algemeen voorkomende soorten altijd op prijs gesteld.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl