Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Zoals ook jij weet zijn die spraints niet gevonden ondanks een grote zoekactie (wel in een niet optimale spraint- periode). Ik hoop dat de toekomst iets anders brengt en dat het betoog dan niet is dat daar nu een ander dier zit ;).



René
René Janssen

maurice.lahaye

Geen spraints.... Ai, dan wordt het lastig of je moet nu snel alsnog een otter op de camera krijgen! Succes!! En ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.  :duim:

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

LEEUWARDEN - Drie otters uit Tsjechië, twee mannetjes en een vrouwtje, worden binnenkort uitgezet in de Alde Feanen.

De huidige populatie behoeft vers bloed, volgens Stichting Otterstation Nederland, om inteelt tegen te gaan.

Er blijkt vooral een tekort aan mannetjes te zijn. (bron: LC)

maurice.lahaye

Zo, weer een paar otters erbij in de Alde Feanen. En waar baseert het SON zich op dat er een tekort is aan mannetjes? Welk (wetenschappelijk) rapport ligt daar aan ten grondslag? Of zijn de jonge otters in de opvang vrouwtjes? N.B. Het zijn tot op heden vooral jonge mannen die uit de Kop van Overijssel die op zoek gaan naar nieuw leefgebied, dus hoezo tekort aan jonge mannen? En hoezo wordt er met deze dieren gewerkt aan de vermindering van inteelt? Betreffen het 3 dieren die niet verwant zijn? En hoe is de verwantschap met de huidige otter(s) in de Alde Feanen? En hoe gaan de dieren gevolgd worden? Weer met zenders? Hoe zit het eigenlijk met de vorige dieren? Vragen, vragen, vragen....

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

@Maurice.

Mooie inhoudelijk en positief kritische reactie tav de stand van de otters.  Heb inmiddels - op uitsluitend persoonlijke titel en als otterfan - getracht telefonisch contact op te nemen met de betreffende organisatie. Helaas niet bereikbaar. Probeer het volgende week nogmaals.

Ben nu ook wel erg benieuwd geworden naar hun bevindingen en de antwoorden op de door jou gestelde vragen. Vanuit oogpunt van mijn hobby wordt de kans op het waarnemen van de otter eenvoudiger. Vanuit oogpunt van verantwoord en evenwichtig beleid kan ik mij de vragen/overwegingen goed voorstellen.

Kan ik de vragen - zoals gesteld op het forum - aan hen voorleggen of heb je liever dat ik dit vanuit mijn persoon aan hen voorleg?

Graag tot horens.

Met vriendelijke groet,


Marten


martenboonstra

De otter moat ambassadeur fan it Fryske lânskip wurde, want as it goed giet mei de otter, giet it ek goed mei de omjouwing fan de minsken. Dat is ien fan de oanbefellings fan Atelier Fryslân, de organisaasje dy't advys jout oer de romtlike oardering yn Fryslân.

Neffens Atelier Fryslân is it hiel goed mooglik om in lânskip sa yn te rjochtsen dat sawol de otter as de minsken der fan profitearje. De otters ha it dreech troch yntylt en knipepunten op de rûtes dêr't se del komme. Der wurde hieltyd mear otters deariden. (Bron: Omrop Fryslan)


Vincent Martens

Hadden ze bij Altenburg& Wymenga niet van tevoren kunnen bedenken dat er ook otters rond kunnen zwemmen in de bovenloop van de Tjonger?

Vincent
groeten, Vincent

maurice.lahaye

Hallo Vincent,


Het is natuurlijk buitengewoon spijtig dat er een otter verdronken is. Tegelijkertijd, A&W heeft vantevoren goed nagedacht over plaatsing van fuiken en de aanwezigheid van otters. Vooraf is overleg geweest met het waterschap en toch heeft het kunnen gebeuren. Een duidelijk geval van 'bedrijfsongeluk' en reken maar dat de aanwezigheid van stop-grids nu een verplicht onderdeel wordt (of in ieder geval zou moeten worden) voor in ieder geval ecologische monitoring van vissen.


Dit incident maakt wat mij betreft 2 zaken duidelijk. 1) Je kan overal in NL otters tegen komen (wisten we eigenlijk vanwege de vondst van diverse verkeersslachtoffers verspreid over Nederland). Stop-grids moet je dan ook overal in NL toepassen, ook bij de beroepsvisserij. 2) Een otter in een fuik is kennelijk niet zo zeldzaam als gedacht, maar waarom worden er dan niet meer dode otters gemeld?


De medewerkers van A&W en de betrokkenen bij het Waterschap balen enorm van dit incident, maar ze lopen niet weg voor de consequenties. Het gebeuren is direct in de openbaarheid gebracht. Voor vragen kun je hun altijd bellen.


Kortom, balen van de dode otter, maar een stukje relativering is ook op z'n plaats. De meeste otters sneuvelen nogal tijd door het verkeer en hopelijk leidt dit incident tot het inzetten van stop-grids in fuiken in heel NL.


Groeten,
Maurice
(op persoonlijke titel)







2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl



Rene Janssen

Citaat van: maurice.lahaye op oktober 15, 2012, 15:46:16 PM
Kortom, balen van de dode otter, maar een stukje relativering is ook op z'n plaats. De meeste otters sneuvelen nogal tijd door het verkeer en hopelijk leidt dit incident tot het inzetten van stop-grids in fuiken in heel NL.
Ik deel je mening volkomen! Zeer goed dat ze over dit bedrijfsongeval naar buiten komen, merkwaardig dat niet elke aangereden otter het nieuws haalt en niet telkens een bericht hier op het forum wordt gepost...



René
(niet als admin participerend in deze discussie)
René Janssen


maurice.lahaye

LC: "De dieren zorgen voor vers bloed in de huidige populatie die te kampen heeft met inteelt." O ja? Ik heb nog steeds geen rapport gezien waaruit dat zou blijken...

Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl



Vincent Martens

Ik heb even snel gekeken hoeveel verkeersslachtoffers er in 2012 gevallen zijn tot nu toe en kom tot acht. Het lijstje zal mogelijk niet volledig zijn:

31 Jan: Blauwe Dijk, Slennebroek, Dalfsen
27 juni: N359 Balk-Ruigahuizen
21 Juli: N351 Kuinre bij Linde-Kuinder
29 juli: A28/A50 Hattemerbroek
11 sep: N266 Lierop
26 sep: Peelo, Assen
1 okt:  N371 Uffelte
4 nov:  A7 Oudehaske

Ik ben benieuwd of iemand nog aanvullingen of correcties heeft op dit lijstje.

Vincent

groeten, Vincent

twanteunissen

Hoi,


De stand van de otter in het land... Nieuw rapport van Freek Niewold iov Staatsbosbeheer Oost: rapportje


[size=78%]Groeten, Twan[/size]


Vincent Martens

Vandaag alweer een doodgereden otterman in de Wieden.

7 nov: N334 Blauwehandse Weg. Oostelijke Schutsloot/Bakkerskooi.
Op vrijwel dezelfde plek is al eerder een otter doodgereden.


Vincent
groeten, Vincent

martenboonstra

Je mist specifieke verkeersslachtoffers in het rapport.

Bijv.

de Waldwei
nabij Akkrum
driemaal op de Meppelerweg nabij Brandemeer
en waarschijnlijk nog andere plaatsen

Inteelt? Volgens mij zijn er niet meer dan een tweetal otters in de Alde Feanenen overgebleven dit jaar. Inteelt tussen
twee niet-bloedverwante otters?

Begrijp het nu ook allemaal niet meer..... :rolleye:

Ik ga vandaag maar eens een echte otter spotten... ;)


Met vriendelijke groet,



Marten






Vincent Martens

Hallo Marten,

In het rapport van Freek Niewold staat een grafiek met verkeersslachtoffers tot en met 2011. Mijn (ongetwijfeld onvolledige) lijstje gaat over 2012. Als je aanvullingen hebt voor 2012 zou je dan ook even de datum erbij willen vermelden?


alvast bedankt,
mvg Vincent
groeten, Vincent

martenboonstra

Hallo Vincent,

Mooi dat je een overzicht samenstelt.
Ben dan tevens benieuwd hoeveel otters er ooit zijn uitgezet, geboren en zijn overleden.

Zal ze even in etappes aanleveren

21 januari 2012 kuinderbos


M.vr.gr.



Marten

maurice.lahaye

Hallo Marten,

Hier een link naar een (het!) wetenschappelijk artikel over de herintroductie van de otter: http://edepot.wur.nl/90918

Geen gemakkelijke opdracht om te achterhalen hoeveel er ooit zijn uitgezet, geboren en overleden  ;) .

Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Hallo Maurice,

Hartelijk dank voor het uitgebreid wetenschappelijke rapport.

Zal het aandachtig bestuderen tijdens een regenachtige dag...
Ben benieuwd of ik bij benadering  - op basis van het rapport  - tot
een bepaald resultaat zou kunnen komen.

Met vriendelijke groet,


Marten


maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Das inderdaad heel mooi nieuws.
Onderstaand nog even een nederlandstalige versie van het Fryske Gea.

http://www.itfryskegea.nl/Nieuws/otterpoep-onder-de-rook-van-leeuwarden

augustvansteensel

helaas doet de link het niet!
Maar gelukkig begrijp ik Fries! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

martenboonstra

http://www.itfryskegea.nl/Nieuws/otterpoep-onder-de-rook-van-leeuwarden/

..........voor de niet Friestaligen onder ons alsnog de juist link...............

@ august.....uiteraard "" fries om utens bûten Fryslân ""  ;)


M.vr.gr.


Marten