Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Hallo Marten,

Ja die foto van een 'otter' is inderdaad erg fraai: een zwemmende hermelijn  ;D . Uiteraard niet ingevoerd op waarneming.nl....

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ecotex

Tja, 50+ blijft lastig!  :P  ist geen Bultrug? ;D


gr Kees

Rene Janssen

Citaat van: maurice.lahaye op juni 03, 2012, 20:43:39 PMJa die foto van een 'otter' is inderdaad erg fraai: een zwemmende hermelijn  ;D .
Zag het ook, dacht direct... hè, dat is een hermelijn. Gelukkig dat we het eens zijn  :angel:
René Janssen

martenboonstra

De 50plusser ziet kennelijk iets wat er niet is. De aldaar bevindende reaguurders al helemaal niet..
Volgens mij is hier rectificatie in twee regionale dagbladen op zijn plaats wegens verspreiding van ontoelaatbaar
beeldmateriaal.  ;D

Ik denk dat ik voortaan ook mijn "otters" bij de 50plussers ga invoeren.
Altijd prijs en geen enkele kritische noot....


Gr.


Marten




Certhia

En toch ook maar even gereageerd op de 50+ otter


http://www.50plusser.nl/?page=vandaag&p=foto&photo_id=137730&Visotter-in-de-Weerribben#reageren_anchor


Wie weet gaat ie ingevoerd worden en kan ze overtuigd worden.




maurice.lahaye

Oei, ik weet niet waar Corrie haar informatie vandaan haalt, maar er klopt werkelijk niets van: "grotere oren en zwart aan zijn kop en oren". Gelukkig heeft ze (waarschijnlijk) meer verstand van verzekeren  :rolleye: . @Marc, kan je niet een linkje naar dit topic en de soortbeschrijving van de otter op waarneming.nl plaatsen? Dat zal ze vast lezen en dan zullen we/ik/jij "Corrie" eens wijzen op een echt mooie foto's van otters en de verschillen met de hermelijn op haar foto. Zal ze vast blij mij zijn, iemand in 'onwetendheid' laten is echt geen optie!  8) .

Maurice
admin


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Certhia

Citaat van: maurice.lahaye op juli 07, 2012, 23:10:23 PM
Oei, ik weet niet waar Corrie haar informatie vandaan haalt, maar er klopt werkelijk niets van: "grotere oren en zwart aan zijn kop en oren". Gelukkig heeft ze (waarschijnlijk) meer verstand van verzekeren  :rolleye: . @Marc, kan je niet een linkje naar dit topic en de soortbeschrijving van de otter op waarneming.nl plaatsen? Dat zal ze vast lezen en dan zullen we/ik/jij "Corrie" eens wijzen op een echt mooie foto's van otters en de verschillen met de hermelijn op haar foto. Zal ze vast blij mij zijn, iemand in 'onwetendheid' laten is echt geen optie!  8) .

Maurice
admin


Had ik overwogen maar de 50+ grapjes wilde ik haar niet aan doen. Per slot van rekening snap ik best dat je als leek aan otter denkt, of je dan 50+ bent of niet.
Maar inderdaad misschien een idee. Nu eerst slapen. :)

HPM

Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: HPM op juli 07, 2012, 23:31:31 PM
Ze heeft de foto ook op feestboek van SBB staan
http://www.facebook.com/Staatsbosbeheer?filter=2


Misschien kan iemand daar ook nog even op reageren. Bij voorkeur iemand van SBB.
Wel goed dat ze toch navraag doet want ze heeft de foto twee uur geleden geplaatst.


Ton van Haaren

kunnen meteen de plantenmensen even reageren op het zgn "vispotje". Ik ben geen expert op het plantengebied, maar als dezelfde boswachter die dit een vispotje noemt ook de "otter" moet gaan bevestigen, vrees ik het ergste. Ik veronderstel dat vispotje een tikfoudt is, want ik mis de mosselen, inktvis en andere ingredienten. Maar als ze een pispotje bedoelen ofwel haagwinde (http://waarneming.nl/soort/photos/152538?from=1980-01-01&to=2012-07-08&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&page=2) vind ik de bladeren niet echt op die van een C. sepium lijken, maar goed.....dat terzijde.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Maico Weites

Heeft niemand hier Facebook? ;)
Nou, dan neem ik de taak wel op me.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

martenboonstra

Vertaling van de Friese taal naar de Nederlandse taal...

Bij de Luts is woensdagmorgen een otter doodgereden. Het gaat om een jong vrouwtje. Deze winter zijn al de nodige sporen van otters bij de Lemmer gevonden, bij de Sondelerleijen en bij de kust van IJsselmeer. De vondst van de dode otter in Gaasterland geeft aan dat de uitgezette otters zich in het wild goed voortplanten. In Friesland zijn otters uitgezet in de Rottige Meenthe en de Alde Feanen.

Volgens de boswachter van Gaasterland moeten er passages worden gemaakt bij bruggen en viadukten om meer ongevallen te voorkomen.

Tot zover...

Gr.


Marten



maurice.lahaye

Bedankt Maico, en wat een lieverd die Corrie. Eerst half mei bij hoog en laag volhouden dat het een otter is en dan uiteindelijk ergens in juli op Facebook kennelijk een beetje toegeven dat het toch een otter is (met verwijzing naar een foto van eind juni die ze half mei dus nog niet kende). Ze had/heeft toch wel het grootte-verschil kunnen zien? Als Corrie nu ook nog even 50+ aanpast (en sorry zegt tegen Marcus), ben ik tevreden  ;D .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Weer relatief voldoende spraints te vinden in de weerribben.
Eerste foto voortreffelijk vers ruikende spraints. Tweede foto ca. vijf uren later genomen met daarbij krassen door
de spraints. Misschien hond of toch een ?

Vincent Martens

Hallo Marten,

Heel goed mogelijk dat de krabsporen ook van een otter zijn. Onder bruggen vind ik regelmatig otterprenten in combinatie met krabsporen in het zand. Ook al enkele malen een krabhoop van bij elkaar geschraapt zand, waarop  de otter vervolgens een of enkele spraints had achtergelaten.


groet, Vincent Martens
groeten, Vincent

martenboonstra

Hallo Vincent,

Misschien was ik in dat geval net te laat...komt nog wel een keer dat ie voor de camera verschijnt. Heb je de foto genomen in de omgeving van de weerribben? Leuke foto om te zien overigens.

Gr.


Marten

Vincent Martens

De foto is genomen langs de Overijsselse Vecht.
De zandige ondergrond levert regelmatig mooie ottersporen op. Naast prenten, krabsporen en krabhopen vind ik ook regelmatig sleepsporen van een natte staart (zie foto).

Als de krabsporen bij jouw spraint van een otter zijn dan moet ie dat overdag gedaan hebben, begrijp ik.

Weet iemand of  het zender-onderzoek van enkele jaren geleden in de Weerribben en de Wieden nog inzicht heeft gegeven in hoeverre de gezenderde otters ook overdag aktief waren?
groeten, Vincent

martenboonstra

Hallo Vincent,

Heb met iemand onlangs even mailcontact gehad die de otter heeft gevolgd met zender. Deze is de otter in zijn boot overdag tegengekomen, maar was te laat voor een foto. Ook uit de literatuur blijkt dat de otter in rustige gebieden overdag actief kan zijn. De literatuur en verslaglegging van de uitzetting is heel erg leuk om te lezen..http://www.alterra.wur.nl/nl/nieuwsagenda/archief/nieuws/2011/

Heb bijgaand nog even een foto toegevoegd van afgelopen winter. Dit hol is veelvuldig gebruik gemaakt door otter(s). Behoorlijke hoeveelheid spraints aan de kant van het hol aangetroffen. Het hol liep ondergronds naar een rivier. Heb 's nachts/'s avonds nog even gepost en behoorlijke tijd stilgestaan. Aangezien de otter dit langer volhoudt, dan onderkoelende ondergetekende, heb ik het op een gegeven moment maar voor gezien gehouden  ;)

Met vriendelijke groet,


Marten

d.donders

Citaat van: martenboonstra op juli 08, 2012, 12:36:27 PM
Vertaling van de Friese taal naar de Nederlandse taal...

Bij de Luts is woensdagmorgen een otter doodgereden. Het gaat om een jong vrouwtje. Deze winter zijn al de nodige sporen van otters bij de Lemmer gevonden, bij de Sondelerleijen en bij de kust van IJsselmeer. De vondst van de dode otter in Gaasterland geeft aan dat de uitgezette otters zich in het wild goed voortplanten. In Friesland zijn otters uitgezet in de Rottige Meenthe en de Alde Feanen.

Volgens de boswachter van Gaasterland moeten er passages worden gemaakt bij bruggen en viadukten om meer ongevallen te voorkomen.

Tot zover...

Gr.


Marten

deze limburger heeft het kunnen lezen :D
groetjes, daniella

martenboonstra

Voor Limburgers maak ik graag even tijd vrij....  ;)

Vincent Martens

Op waarneming.nl wordt weer een doodgereden otterman gemeld, ditmaal 5 kilometer ten zuiden van Helmond. Ik pak de atlas er maar weer bij en dan blijkt daar een plaatsje Otterdijk te liggen...

Vincent





groeten, Vincent

maurice.lahaye

De locatie bij Lierop is relatief vlakbij het vennen/visvijver-gebied van Weert, waar enkele maanden geleden een Vlaamse collega (Kirstijn Swinnen) een prachtige otter gevonden heeft met behulp van een camera-val. Het zal vermoedelijk om hetzelfde dier gaan. De otter van Lierop zal genetisch worden onderzocht en dan zal blijken dat het dier uit de Kop van Overijssel afkomstig is. Pure pech dat dit dier nou ook al weer gesneuveld is. De datum op waarneming.nl is overigens niet correct. Het dier is al eerder gevonden. Ik zal proberen de goede vinddatum te achterhalen.

Maurice
admin

P.S. Het is wel erg stil rond de otters (in de Alde Feanen)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

#25
Hallo allemaal,


Even een klein stukje over mijn belevenissen over "de jacht"' naar de otter

@ Maurice....voel me geroepen even een reactie te plaatsen hoe het gaat met de otters in de Alde Feanen. Kom er tenslotte iedere week. Naar mijn idee opvallend rustig. Ik heb geen enkele spoor aangetroffen. Wel een snel onderwater zwemmende zwarte muis....(echt een baaldag...je richt je camera maar kan niet scherp stellen door het reflecterend water. Helaas geen enkel spoor van otter(s) aangetroffen in de Alde Feanen. Zouden ze toch zich hebben verspreid?

In de weerribben liep ik op een middag door het hoge riet. Op een afstand van ca. 15 meter snelde er iets door door het zeer natte rietgebied. Vervolgens kwam ik aan bij de plek waar het geritsel begon. En ja hoor, een waarschijnlijk verse dagligplaatst van een otter. Behoorlijke omtrekkend vervuild met uitwerpselen van een otter als een naar vis riekende plaats. (bijgaand een foto). Foto twee kent wat verouderde spraints (misschien toch een teken dat ie er vaker zit)

Ca. een maand geleden tijdens avondschemering door het rietgebied. Ik hoorde aan de overkant van de sloot een enorm kabaal van een bevalling. Vanwege het middelmatige hoge riet heb ik helaas niet kunnen zien welk dier dit zou zijn geweest. In sommige gevallen zwem of loop ik desgewenst met bepakking over/door de sloot. Doordat het dier het kennelijk toch moeilijk had en ik hem niet wou storen of opschrikken heb ik deze actie achterwege gelaten. Toen maar de camera aangezet en geluid opgenomen. Bij thuiskomst bleek dat deze niet was opgenomen (stond niet op record)......buitengewoon frustrerend.......had  jullie graag deze opname willen laten horen.

De derde foto kan ik overigens niet goed plaatsen. Het lijkt om een vossedrol te gaan doch zit vol met uitsluitend schubben. Best opvallend eigenlijk. Iemand een ander idee?

Nou, ik wens iedereen veel plezier in het veld, heb geduld en doe je best.

Met vriendelijke groet,


Marten


martenboonstra

hierbij nog even foto drie....

maurice.lahaye

Ha Marten,

Dank voor je belevenissen. Erg leuk om te lezen en buitengewoon jammer dat je geen sporen hebt aangetroffen in de Alde Feanen. Nou ja, het is alom bekend dat otters opvallend 'afwezig' kunnen zijn, terwijl er weldegelijk dieren rondlopen. Houd ons vooral op de hoogte van je omzwervingen!

Groet,
Maurice


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Citaat van: maurice.lahaye op september 13, 2012, 19:46:15 PM
Het zal vermoedelijk om hetzelfde dier gaan.
Dag Maurice,
Ik ken deze mening van je, maar tot op heden wordt deze mening volgens mij niet gestaafd door resultaten. Dus hoe je dit zo stellig kan brengen, begrijp ik niet zo goed. Waarom zou het niet een ander dier zijn? De Zig, de Luisen en De Smeetshof is een geschikt gebied vol vis. Dus dat een dier daar zo blijven zou ik niet vreemd vinden...

René
René Janssen

maurice.lahaye

Rene,

Ga eens na, al die keren dat er ergens een 'eenzame' otter zat is het uiteindelijk op de weg geeindigd.... Waspik, Vechtplassen. Doesburg. Hazerswoude (de enige uitzondering die niet vantevoren bekend was). Kortom, voorlopig heb ik de statistieken aan mijn zijde. Enne, tot nu toe nog geen nieuwe glimp van een otter bij Weert. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar de Lierop-otter zal ongetwijfeld die van Weert blijken te zijn (op basis van DNA-onderzoek), als daar toendertijd tenminste spraints zijn verzameld.

Hartelijke groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl