Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Probleem daarbij is toch dat ze dan onder de A12 door zouden moeten zwemmen. En dat is nu net wat ze niet graag doen, door tunnels zwemmen. Dus willen ze oversteken......
Ook hier is het weer zaak om dus veilige passages te maken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

#391
Citaat van: jeroenroelofsen op november 29, 2016, 10:19:01 AM
Probleem daarbij is toch dat ze dan onder de A12 door zouden moeten zwemmen. En dat is nu net wat ze niet graag doen, door tunnels zwemmen. Dus willen ze oversteken......
Ook hier is het weer zaak om dus veilige passages te maken.

Aan de westkant van de Reeuwijkse zijn enkele geschikt lijkende natte doorgangen onder de A12 door, maar aan de noordkant niet, of het zou, zoals Arjan zegt, via de omweg van de Wiericke moeten zijn en dan moeten ze altijd nog de N458 passeren.
Het belangrijke gebied van Waddinxveen/Boskoop/Hazerswoude dorp lijken vanuit Reeuwijk dus redelijk heelhuids te bereiken, maar ook daarvandaan lijkt de directe verbinding (onder de N11 door) met Nieuwkoop vrijwel geblokkeerd te zijn.
Uitbreiding vanuit Nieuwkoop in zuidelijke en zuidwestelijke richting lijkt dus moeilijk. Naar het noordwesten, met Langeraar en Brasem, liggen ook barrières, maar die lijken me niet onoverkomelijk. Daar zijn volgen mij ook nog geen verkeersslachtoffers bekend, maar dat kan natuurlijk nog komen als de nieuwe Nieuwkopertjes hun eigen weg gaan zoeken.

Overigens kan je niet zomaar overal nieuwe natte verbiningen gaan maken, omdat dat consequenties kan hebben voor de waterhuishouding.

Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: arjan.kop op november 29, 2016, 10:05:21 AM
Ik verwacht dat kaartlezen er niet echt in zal zitten, maar ze zouden via de beide Wierickes zonder veel verkeer tegen te komen naar Reeuwijk kunnen. Ik vraag me vooral af hoe lang ze al in de omgeving zitten. Die otter die jaren geleden (was het 2007?) werd doodgereden op de N11 ter hoogte van Zoeterwoude zal ook niet in één nacht vanuit Overijssel zijn komen lopen.

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de otters in Nederland niet helemaal uitgestorven zijn geweest en dat er nog een rest populatie(tje) in de buurt van Reeuwijk leefde. Pas de laatste jaren (30 misschien) kreeg de otter in Nederland veel aandacht.
Zelf heb ik ooit een sterk vergaan skelet gevonden waarvan helaas de kop plat was gereden. Natuurlijk is een huiskat het eerste waar je aan denkt. Maar je weet maar nooit of dat niet ook een otter was, al is de kans daarop wel heel erg klein, 1 promille of zoiets.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Was op basis van DNA niet bewezen dat de nieuwkomers verwant zijn aan de uitgezette otters in Overijssel?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op november 29, 2016, 11:31:38 AM

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de otters in Nederland niet helemaal uitgestorven zijn geweest en dat er nog een rest populatie(tje) in de buurt van Reeuwijk leefde. ...
Jan Bouwmeester

Het lijkt er op dat er in de Reeuwijkse plassen en omgeving al zo'n 80 jaar geen otters meer leven. In de Nieuwkoopse plassen hebben ze het waarschijnljk wat langer uitgehouden.
Wat kan helpen om meer duidelijkheid te krijgen is een winter met spoorsneeuw en mensen die dan actief gaan zoeken.
Herman van der Meer

MaartenHaverkamp

Citaat van: HPM op november 29, 2016, 12:05:40 PM
Citaat van: jfbouwmeester op november 29, 2016, 11:31:38 AM

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de otters in Nederland niet helemaal uitgestorven zijn geweest en dat er nog een rest populatie(tje) in de buurt van Reeuwijk leefde. ...
Jan Bouwmeester

Het lijkt er op dat er in de Reeuwijkse plassen en omgeving al zo'n 80 jaar geen otters meer leven. In de Nieuwkoopse plassen hebben ze het waarschijnljk wat langer uitgehouden.
Wat kan helpen om meer duidelijkheid te krijgen is een winter met spoorsneeuw en mensen die dan actief gaan zoeken.


Daar hoop ik ook op, liefst de kerstvakantie, kan ik twee weken zoeken! :rolleye:


johnvdw

Er stond vandaag een stuk over de Nieuwkoopse otters in het AD.
De otterpopulatie in Nieuwkoop bestaat uit minimaal 5 dieren, maarwordt geschat op zo'n 7 tot 10 dieren (waarvan 2 tot 3 vrouwtjes). Volgens onderzoeksinstituut Alterra is er in de Nieuwkoopse plassen ruimte voor 6 tot 9 vrouwtjes. Deze otters zijn verwant aan de otters in Overijssel. Een jong mannetje dat in januari 2015 in de buurt van Nieuwkoop werd doodgereden kwam echter niet van deze populatie maar waarschijnlijk oorspronkelijk uit Duitsland afkomstig.

HPM

De in Nederland uitgezette otters kwamen uit midden- en oost-Europa, inclusief Duitsland, en uit Scandinavië, maar ondertussen zal dat wel flink gemengd zijn.
Mij lijkt het moeilijk voorstelbaar dat een wilde Duitser zomaar naar Nieuwkoop gelopen zou zijn. Als dat zo is dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken om faunapassages.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op november 29, 2016, 20:58:11 PM
De in Nederland uitgezette otters kwamen uit midden- en oost-Europa, inclusief Duitsland, en uit Scandinavië, maar ondertussen zal dat wel flink gemengd zijn.
Mij lijkt het moeilijk voorstelbaar dat een wilde Duitser zomaar naar Nieuwkoop gelopen zou zijn. Als dat zo is dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken om faunapassages.
Dat zeker, maar dan is de kans lijkt me ook best groot dat er veel meer Otters in Nederland zouden zijn als nu aangenomen, er van uit gaande dat het klopt van die Duitse Otter in Nieuwkoop.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

#399
Die otters van 'Duitse origine' kloppen zeker en ja, otters kunnen enorme afstanden afleggen (net als bijvoorbeeld boommarters (https://www.researchgate.net/publication/281176645_Hidden_dispersal_in_an_urban_world_genetic_analysis_reveals_occasional_long-distance_dispersal_and_limited_spatial_substructure_among_Dutch_pine_martens). Dat is de afgelopen jaren al veel vaker gebleken. In alle 'uithoeken' van Nederland zijn inmiddels otters aangetroffen die afstammen van de otters die zijn uitgezet in de Kop van Overijssel. Die faunapassages zijn nog steeds heel hard nodig om dood rijden te voorkomen. Enerzijds voor migraten die daardoor veilig diverse (snel)wegen kunnen oversteken (anders zouden de dieren al veel eerder in het verkeer zijn gesneuveld). Misschien nog wel belangrijker is het feit dat faunapassages het dood rijden van dieren van de lokale populatie voorkomen. Eigenlijk hetzelfde principe als bij de das. Doordat lokaal de dieren langer (kunnen) leven, is er meer reproductie en gaan uiteindelijk meer jongen aan de zwerf om nieuwe gebieden te koloniseren. Prachtig dus als die faunapassages.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op november 30, 2016, 07:42:01 AM

... Prachtig dus als die faunapassages.
Maurice

Uiteraard zijn faunapassages nuttig en nodig. Ik heb hierboven niet voor niets op de knelpunten rond Nieuwkoop en Reeuwijk gewezen. Maar als die bij Nieuwkoop doodgereden otter zelf uit Duitsland is gekomen, dan heeft hij die minimaal 90 kilometer wel zonder hulp van faunapassages afgelegd.
Herman van der Meer


Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op november 30, 2016, 07:42:01 AM... Prachtig dus als die faunapassages.

Citaat van: HPM op november 30, 2016, 08:51:37 AMUiteraard zijn faunapassages nuttig en nodig. Ik heb hierboven niet voor niets op de knelpunten rond Nieuwkoop en Reeuwijk gewezen. Maar als die bij Nieuwkoop doodgereden otter zelf uit Duitsland is gekomen, dan heeft hij die minimaal 90 kilometer wel zonder hulp van faunapassages afgelegd.

Dan kun je je afvragen hoeveel 'avonturiers' het NIET gehaald hebben. Niet iedere doodgereden otter zal gevonden worden...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 10:45:41 AM
Citaat van: maurice.lahaye op november 30, 2016, 07:42:01 AM

... Prachtig dus als die faunapassages.

Citaat van: HPM op november 30, 2016, 08:51:37 AM

Uiteraard zijn faunapassages nuttig en nodig. Ik heb hierboven niet voor niets op de knelpunten rond Nieuwkoop en Reeuwijk gewezen. Maar als die bij Nieuwkoop doodgereden otter zelf uit Duitsland is gekomen, dan heeft hij die minimaal 90 kilometer wel zonder hulp van faunapassages afgelegd.

Dan kun je je afvragen hoeveel 'avonturiers' het NIET gehaald hebben. Niet iedere doodgereden otter zal gevonden worden...

Dan kan je je ook afvragen of het uitzetten wel echt nodig is geweest of dat gewacht had kunnen worden op een Duite invasie.
Herman van der Meer

Rob Koelman


Citaat van: maurice.lahaye op november 30, 2016, 07:42:01 AM... Prachtig dus als die faunapassages.

Citaat van: HPM op november 30, 2016, 08:51:37 AMUiteraard zijn faunapassages nuttig en nodig. Ik heb hierboven niet voor niets op de knelpunten rond Nieuwkoop en Reeuwijk gewezen. Maar als die bij Nieuwkoop doodgereden otter zelf uit Duitsland is gekomen, dan heeft hij die minimaal 90 kilometer wel zonder hulp van faunapassages afgelegd.

Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 10:45:41 AMDan kun je je afvragen hoeveel 'avonturiers' het NIET gehaald hebben. Niet iedere doodgereden otter zal gevonden worden...

Citaat van: HPM op november 30, 2016, 10:56:43 AMDan kan je je ook afvragen of het uitzetten wel echt nodig is geweest of dat gewacht had kunnen worden op een Duite invasie.

Dat was indertijd voor een aantal mensen een argument tegen het uitzetten van otters in Nederland. Er werd door hen van uitgegaan dat de otter vanzelf wel terug zou komen door instroom van Duitse otters...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Voor de goede orde: Het is voor een Duitse otter die bijvoorbeeld bij de Gelderse Poort ons land binnenkomt, goed mogelijk om de weg naar Nieuwkoop bijna helemaal via water af te leggen, vooral als hij bij Nijmegen linksaf slaat.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op november 28, 2016, 22:43:28 PM
Ze moeten uiteindelijk wel uit Flevoland gekomen zijn.

flevoland?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tuberdj

Vindt er niet zo nu en dan DNA-onderzoek plaatst bij dode of aangereden dieren?
~Ruben~

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op november 30, 2016, 11:38:25 AM
Voor de goede orde: Het is voor een Duitse otter die bijvoorbeeld bij de Gelderse Poort ons land binnenkomt, goed mogelijk om de weg naar Nieuwkoop bijna helemaal via water af te leggen, vooral als hij bij Nijmegen linksaf slaat.
Dan zou ik ze eerder in de Biesbosch verwachten. Dan is het heel simpel de Waal uitzwemmen en ze zijn er......
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op november 30, 2016, 15:54:47 PM
Citaat van: HPM op november 30, 2016, 11:38:25 AM
Voor de goede orde: Het is voor een Duitse otter die bijvoorbeeld bij de Gelderse Poort ons land binnenkomt, goed mogelijk om de weg naar Nieuwkoop bijna helemaal via water af te leggen, vooral als hij bij Nijmegen linksaf slaat.
Dan zou ik ze eerder in de Biesbosch verwachten. Dan is het heel simpel de Waal uitzwemmen en ze zijn er......

In de Biesbosch is het niet zo gemakkelijk om overreden te worden, dus dan weten we het niet.
En veel sporen worden met elke vloed uitgewist.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: tuberdj op november 30, 2016, 15:16:58 PMVindt er niet zo nu en dan DNA-onderzoek plaatst bij dode of aangereden dieren?

Volgens mij standaard bij dode dieren (mits verzameld). Daarnaast worden er op een aantal locaties verse spraints verzameld tbv DNA-onderzoek.

Met vriendelijke groet, Rob

tuberdj

Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 16:41:12 PM
Citaat van: tuberdj op november 30, 2016, 15:16:58 PMVindt er niet zo nu en dan DNA-onderzoek plaatst bij dode of aangereden dieren?

Volgens mij standaard bij dode dieren (mits verzameld). Daarnaast worden er op een aantal locaties verse spraints verzameld tbv DNA-onderzoek.

Dan is het toch ook niet nodig om hier te speculeren en de betweter uit te hangen?
Komt er vanzelf eens een rapport waar in staat wat de oorsprong van de Nederlandse otters is.
~Ruben~

Rob Koelman

Citaat van: tuberdj op november 30, 2016, 16:56:22 PMDan is het toch ook niet nodig om hier te speculeren en de betweter uit te hangen? Komt er vanzelf eens een rapport waar in staat wat de oorsprong van de Nederlandse otters is.

???

Wel erg kort door de bocht, deze opmerking!

Van sommige otters is het best wel interessant om te weten waar ze vandaag komen. Welke route een dier buiten het reguliere verspreidingsgebied heeft gevolgd is vaak moeilijk in detail te bepalen. Alleen doodgereden dieren geven daar detailinformatie over.

In grote lijnen zijn vrijwel alle otters die momenteel in ons land voorkomen afkomstig van uitgezette exemplaren. Daarnaast is van een beperkt aantal dieren bekend dat ze uit Duitsland komen of Duits bloed hebben...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: tuberdj op november 30, 2016, 16:56:22 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 16:41:12 PM
Citaat van: tuberdj op november 30, 2016, 15:16:58 PMVindt er niet zo nu en dan DNA-onderzoek plaatst bij dode of aangereden dieren?

Volgens mij standaard bij dode dieren (mits verzameld). Daarnaast worden er op een aantal locaties verse spraints verzameld tbv DNA-onderzoek.

Dan is het toch ook niet nodig om hier te speculeren en de betweter uit te hangen?
Komt er vanzelf eens een rapport waar in staat wat de oorsprong van de Nederlandse otters is.

De 'Nederlandse otter' wordt verondersteld niet meer te bestaan. Wat er nu in Nederland ronddartelt is een genetische mix van voornamelijk Wit-Russische, Letse, Zweedse, Tsjechische, Zwitserse en Duitse otters.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#414
Citaat van: HPM op november 30, 2016, 17:19:20 PMDe 'Nederlandse otter' wordt verondersteld niet meer te bestaan. Wat er nu in Nederland ronddartelt is een genetische mix van voornamelijk Wit-Russische, Letse, Zweedse, Tsjechische, Zwitserse en Duitse otters.

Klopt, maar deze zijn genetisch (nog) wel te onderscheiden van op eigen kracht uit Duitsland gekomen otters...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 30, 2016, 17:37:58 PM
Citaat van: HPM op november 30, 2016, 17:19:20 PMDe 'Nederlandse otter' wordt verondersteld niet meer te bestaan. Wat er nu in Nederland ronddartelt is een genetische mix van voornamelijk Wit-Russische, Letse, Zweedse, Tsjechische, Zwitserse en Duitse otters.

Klopt, maar deze zijn genetisch (nog) wel te onderscheiden van op eigen kracht uit Duitsland gekomen otters...

Omdat die voor het grootste deel nog van 'Duitschen bloed' zijn.
Overigens hebben de otters zich natuurlijk nooit iets van landsgrenzen aangetrokken, zodat het een grote Nederlandse/Duitse/Belgische pot nat was/is.
Herman van der Meer

Vincent Martens

Otter wandelt midden overdag over het fietspad in Zwolle Stadshagen http://waarneming.nl/waarneming/view/132706782
Met foto zie Twitter@StudioSaartje
groeten, Vincent

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Martens op december 08, 2016, 16:37:54 PMOtter wandelt midden overdag over het fietspad in Zwolle Stadshagen http://waarneming.nl/waarneming/view/132706782
Met foto zie Twitter@StudioSaartje

Deze foto dus:

Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Martens

groeten, Vincent

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen