Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Mongoolse Pieper  (gelezen 6261 keer)

Edwin Russer

• Member
    • Mijn waarnemingen
Mongoolse Pieper
« Reactie #120 Gepost op: februari 04, 2007, 18:59:00 pm »

Ook hier valt iets voor te zeggen na alle commotie en discussie omtrent de te al opdringerige twitchers en fotografen bij de Blauwstaart.

En zie dan ook de link naar vogeldakboek.nl,

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...nl&F=&S=&P=2295

Edwin Russer

• Member
    • Mijn waarnemingen
Mongoolse Pieper
« Reactie #121 Gepost op: februari 05, 2007, 07:21:14 am »

Citaat
Ook hier valt iets voor te zeggen na alle commotie en discussie omtrent de te al opdringerige twitchers en fotografen bij de Blauwstaart.

En zie dan ook de link naar vogeldakboek.nl,

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...nl&F=&S=&P=2295
Voor de liefhebber, nog een vervolg onder 'hardleers'

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...d0702&L=ebnnl#7

Hortulana

• Gast
Mongoolse Pieper
« Reactie #122 Gepost op: februari 05, 2007, 14:00:12 pm »

Met alle respect voor de mongoolse pieper, maar dit is "slechts" een verdwaalde eenling en ik denk dat we beheer en (negatieve) effecten hiervan toch iets breder moeten zien. Ik zou bijvoorbeeld veel meer problemen hebben met het uitvoeren van het beheer zoals dat nu gebeurt (heb dit zelf niet gezien, maar zoals beschreven via dit forum) als dit een gebied was waar (kwetsbare) soorten overwinterden (bijv. bokje oid). Of als dit kwetsbaar is voor de vegetatie e.d.

Maar een aantal delen met ruigte/ hoog gras laten staan is eigenlijk altijd beter, niet alleen voor vogels en die omwoeling en het maken van rijsporen lijkt me ook niet iets wat in het beheerplan staat... Beheer is echter noodzakelijk (geacht) en dit vind nu eenmaal plaats in de winterperiode, logisch dat er dan sprake van verstoring is.

Ben het er overigens wel mee eens dat een aantal vogelaars, maar met name fotograven bij de mongoolse pieper wat te ver zijn gegaan met opjagen/ verstoring (niet logisch en zeker niet noodzakelijk)... Ik ben vogelaar en geen fotograaf (al geniet ik wel van de mooie plaatjes). Fotograven hebben nogal eens de neiging steeds dichterbij te willen gaan om zo mooi mogelijk plaatje te maken. Volgens mij is dit de belangrijkste reden van alle ophef, ook in het geval van de blauwstaart. Bij de blauwstaart had ik overigens persoonlijk niet echt het idee dat er verstoring plaatsvond. Die blauwstaart is zo tam dat deze bijna op de cameras gaat zitten...  
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2007, 16:13:17 pm door Hortulana »

redmar_woudstra

• Member
Mongoolse Pieper
« Reactie #123 Gepost op: februari 05, 2007, 18:10:32 pm »

Citaat
Met alle respect voor de mongoolse pieper, maar dit is "slechts" een verdwaalde eenling en ik denk dat we beheer en (negatieve) effecten hiervan toch iets breder moeten zien. Ik zou bijvoorbeeld veel meer problemen hebben met het uitvoeren van het beheer zoals dat nu gebeurt (heb dit zelf niet gezien, maar zoals beschreven via dit forum) als dit een gebied was waar (kwetsbare) soorten overwinterden (bijv. bokje oid). Of als dit kwetsbaar is voor de vegetatie e.d.

Maar een aantal delen met ruigte/ hoog gras laten staan is eigenlijk altijd beter, niet alleen voor vogels en die omwoeling en het maken van rijsporen lijkt me ook niet iets wat in het beheerplan staat... Beheer is echter noodzakelijk (geacht) en dit vind nu eenmaal plaats in de winterperiode, logisch dat er dan sprake van verstoring is.

ik ben het volledig met je eens, erwin!  :duim:  
groet,
Redmar

P1234

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/3170
Mongoolse Pieper
« Reactie #124 Gepost op: februari 05, 2007, 18:34:22 pm »

De vogel komt net op de pieper met; minder dan een uur geleden gezien, mogelijk weg (of in de buurt). Wie weet wat de achtergrond is van deze piep?

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Sander Bot

• Admins
Mongoolse Pieper
« Reactie #125 Gepost op: februari 05, 2007, 18:40:17 pm »

de achtergrond is dat als max een rariteit ziet hij deze piept. 10 zal wel zijn dat ie niet makkelijk is, maar dat is geen nieuws.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2007, 18:40:45 pm door Sander Bot »

Ben Wielstra

• Observado Admin
  • *
Mongoolse Pieper
« Reactie #126 Gepost op: februari 05, 2007, 19:57:31 pm »

Daar kan je prijzen mee winnen ;) !!
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 19 queries.